• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403031208239
  • خبرنگار : 71429

دبیر مرجع ملی حقوق کودک خبر داد

ساماندهی ۲۰۰۰ کودک خیابانی/ اصلاحات مقررات مختلف مربوط به کودکان تا پایان سال

ساماندهی ۲۰۰۰ کودک خیابانی/ اصلاحات مقررات مختلف مربوط به کودکان تا پایان سال

دبیر مرجع ملی حقوق کودک گفت: بناست طبق برنامه‌ای که وزیر دادگستری به ما ابلاغ کرده‌اند تا پایان سال اصلاحات مورد نیاز در قوانین مختلف کودکان را تهیه کنیم.

علی کاظمی معاون وزیر دادگستری در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت مجتمع‌های شوق زندگی در کشور، گفت: مجتمع‌های شوق زندگی برای گرد هم آمدن نهادهای مختلف برای حمایت از کودکان در نظر گرفته شده است. چندین مجتمع شوق زندگی در تهران، استان مرکزی، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، گلستان و ایلام ایجاد شده است. مجتمع شوق زندگی تهران در  شیرخوارگاه آمنه تهران دایر شده است. یک نفر از قضات دلسوز و برخی نهادهای مردمی در آن حضور دارند و به طور تخصصی در مورد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست فعالیت می کنند. حاصل کار این مجموعه نظارت بیشتر بر فرآیند واگذاری و سپردن کودکان و تسهیل و تسریع  واگذاری کودکان به خانواده است.

وی افزود: موضوع توسعه مجتمع‌های شوق زندگی در سند تحول و تعالی قوه قضاییه هم آمده و به زودی این مجتمع‌ها در استان‌های دیگر هم دایر می‌شود.  

کاظمی درباره ساماندهی کودکان خیابانی در تهران از جمله اتباع گفت: اقدامات موثری با کمک بهزیستی، دادستانی تهران، فراجا و شهرداری در این زمینه برای ساماندهی آنها انجام شده است. در این راستا تا کنون حدود دو هزار کودک در موقعیت خیابان ساماندهی شده‌اند و برخی از آنان مورد حمایت قرار گرفته‌اند. غالب این کودکان اتباع هستند و با برخی از خانواده‌های آنان که قوانین کشور را رعایت نکرده‌اند، توسط اداره اتباع و نیروی انتظامی برخورد شده است.

کاظمی درباره وضعیت شناسنامه فرزندخوانده‌ها نیز گفت: همانطور که قبلا گفتم در زمینه شناسنامه فرزند خوانده‌ها  نیز پیگیر اصلاح مقررات هستیم تا  کرامت کودکان بیشترین حفظ شود و امنیت و مصونیت را در این تغییر هویت‌ها و تغییر شناسنامه‌ها داشته باشد و کودکان گرفتاری نداشته باشند. بناست طبق برنامه‌ای که وزیر محترم دادگستری به ما ابلاغ کرده اند تا پایان سال اصلاحات مورد نیاز در قوانین مختلف کودکان را تهیه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ آیین نامه قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست گفت: از زمان ابلاغ این آیین نامه، شیوه نامه آن تهیه شد و در شهریور سال گذشته ابلاغ شد. سازمان بهزیستی نیز کارهای مقدماتی را انجام داده است و کارگاه‌های آموزشی و جلسات توجیهی را با کارشناسان و مسئولان بهزیستی برگزار کردیم و مراکز بهزیستی از طریق این آیین نامه و شیوه‌نامه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست، می‌توانند نسبت به سپردن کودکان تحت سرپرستی به خانواده‌های شایسته اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha