• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403031208121
  • خبرنگار : 71496

اولین مسوول یهودی در دولت بایدن که استعفا کرد: «دیگر نمی‌توانستم نسل‌کشی را تحمل کنم»

اولین مسوول یهودی در دولت بایدن که استعفا کرد: «دیگر نمی‌توانستم نسل‌کشی را تحمل کنم»

«لیلی گرینبرگ کال» اولین مسوول یهودی در دولت آمریکا بود که در اعتراض به حمایت دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از دولت رژیم صهیونیستی، استعفا داد. او در مصاحبه با «العربی الجدید» فاش کرد که تصمیم به استعفا گرفته چرا که دولت بایدن تمایلی به شنیدن نظرات کارشناسانی ندارد که آنها را تعیین کرده و آنها هر روز در حال کار روی «مساله فلسطین و اسرائیل» بوده و خواستار آتش‌بس در غزه هستند.

به گزارش ایسنا، این مسوول سابق دولت آمریکا در مصاحبه با العربی الجدید هشدار داد: کاملاً روشن است که نه تنها بیشتر آمریکایی‌ها خواستار آتش‌بس هستند بلکه بیشتر کسانی که در داخل دولت بایدن مشغول به کارند، می‌خواهند روند ارسال سلاح به اسرائیل متوقف شود، همچنین آنها خواستار توقف دوجانبه و دائمی خشونت و برقراری آتش‌بس همراه با تبادل گروگان‌ها هستند، این همان چیزی است که خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی می‌گویند اما به نظر نمی‌رسد که صداهای ما شنیده شود و من موظف بودم که انتخاب کنم از نمایندگی این دولت و کار برای آن استعفا دهم.

گرینبرگ کال حدود دو هفته قبل در سالروز نکبت فلسطینی در پانزدهم مه جاری به عنوان اولین مسوول یهودی که از دولت بایدن استعفا می‌دهند، متن استعفا نامه خود را ارائه کرد.

او حدود دو ماه قبل نیز با حضور در شهر «الکساندریا» ایالت ویرجینیا همزمان با برقراری کنفرانس کمیته امور کلی آمریکا و اسرائیل همراه با چهره‌های دیگری، توقف حمایت مالی آمریکا از جنگ رژیم اشغالگر علیه فلسطینی‌ها را خواستار شد.

گرینبرگ کال پیش از استعفا به عنوان دستیار ویژه رئیس ستاد کل وزارت کشور آمریکا مشغول به کار بود و برای سال‌های متمادی یک فعال و مدافع رژیم صهیونیستی بود و در کنفرانس‌های سازمان «آیپک» بارها شرکت کرد اما در سال‌های اخیر به ویژه از زمان انتخاب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و تعاملش با پناهجویان فلسطینی و سفرش به کرانه باختری موضعگیری خود را تغییر داده است. همچنین او در کمپین‌های انتخاباتی جو بایدن و معاونش کامالا پاریس نیز فعالیت داشته است.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او دومین چهره سیاسی دولت بایدن و دستکم پنجمین کارمندی است که در یک موسسه متوسط و یا عالی در اعتراض به سیاست‌های دولت بایدن آشکارا استعفا می‌دهد.

این مسوول سابق دولت آمریکا گفت: از حدود یک سال و نیم قبل در دولت بایدن مسوولیت داشتم و در کمپین انتخاباتی بایدن در سال ۲۰۲۰ کار کردم استعفای خودم را در تاریخ ۱۵ مه ۲۰۲۴ در اعتراض به سیاست بایدن و حمایت بدون قید و شرط او از جنگ در غزه ارائه می‌دهم، با توجه به حمایت مالی این دولت از نسل کشی ملت فلسطین احساس کردم که دیگر نمی‌توانم نماینده این دولت باشم و به آن خدمت کنم.

گرینبرگ کال تاکید کرد: بایدن در حال حاضر ریسک زیادی می‌کند، او در انتخابات ریسک می‌کند و اعتبار آمریکا را در سرتاسر جهان به خطر می‌اندازد، جان میلیون‌ها فلسطینی و اسرائیلی را به خطر می‌اندازد چرا که شرایط فعلی که در خشونت و اشغالگری خلاصه می‌شود، حافظ جان هیچ فردی نیست.

او افزود: بایدن تمام این حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مالی اسرائیل را با شعار حفاظت از یهودیان انجام می‌دهد اما ما می‌دانیم که این نادرست است، ما می‌دانیم زمانی که اسرائیل فلسطینی‌ها در غزه را هدف بمباران‌های خود قرار می‌دهند، یهود ستیزی شدت می‌یابد و اسلام هراسی نیز رو به وخامت می‌گذارد، نژادپرستی در حق فلسطینی‌ها بیشتر می‌شود و تمام این‌ها بر هر دو جامعه و کسانی که آنها را دوست می‌دارند چه اینجا در آمریکا و چه در اسرائیل و فلسطین تاثیر می‌گذارد و من دیگر نمی‌توانم بخشی از دولت بایدن باشم.

گرینبرگ کال افزود: اینکه بایدن این پیام را می‌دهد که آنچه در غزه برای ملت فلسطین رخ می‌دهد، به نحوی برای ملت یهود و حفاظت از جان آنها است، نادرست است، تعداد زیادی از اعضای خانواده و دوستان من در اسرائیل هستند، مردم هر دو جامعه در تاریخ هفتم اکتبر آسیب دیدند، عزیزانشان به گروگان گرفته شدند، مردم به قتل می‌رسند و من هنوز بر این باور هستم که نسل‌کشی میلیون‌ها فلسطینی راه حل نیست. کابینه اسرائیل اعلام کرد که اهمیتی به بازگرداندن گروگان‌ها نمی‌دهد و خانواده‌های این گروگان‌ها می‌گویند که تنها راه بازگرداندن عزیزانشان برقراری آتش‌بس است.

این مسوول سابق دولت آمریکا ادامه داد: مخالفت گسترده‌ای در داخل دولت بایدن در طول ۸ ماه گذشته از افراد در سطوح مختلف در تمامی آژانس‌ها، در وزارت خارجه، در آژانس توسعه بین الملل، وزارت کشور، وزارت تجارت و حتی در داخل خود کاخ سفید وجود دارد و آنها به دولت و سران آن اعلام کردند که بر این باورند حمایت مستمر بایدن از نسل‌کشی که اسرائیل در حق ملت فلسطین مرتکب می‌شود، چه در مورد زندگی و جان فلسطینی‌ها و چه در مورد منافع آمریکا در خارج، فاجعه بار است.

گرینبرگ کال افزود: آمریکا قدرت این را دارد که برای آتش‌بس، توقف ارسال سلاح به اسرائیل، میانجیگری در تبادل گروگان‌ها، آزادسازی اسرا، تلاش برای پایان دادن به اشغالگری و نژادپرستی و شرایط فعلی فراخوان دهد.

او در پاسخ به دلایل استعفایش پس از چند ماه از آنچه در غزه در حال وقوع است، گفت که تمایل داشته وضعیت در داخل تغییر کند و در طول ۸ ماه گذشته او و تعدادی از دیگر همکارانش نگرانی‌های خود را به دولت بایدن انتقال دادند اما در بسیاری از موارد پاسخ این بوده که امیدواریم این گونه احساس کنید که صدای شما شنیده می‌شود، حتی اگر با این سیاست موافق نیستید.

گرینبرگ کال ادامه داد: تو دستکم می‌توانی احساس کنی که نظراتت شنیده می‌شود اما زمانی که با مردم به ویژه برخی از همکاران آمریکایی فلسطینی درباره ویرانی و کشتار مردمشان صحبت می‌کنی، می‌بینی این به اندازه کافی خوب نیست.

این مسوول سابق دولت آمریکا درباره کودکی خود گفت: من مانند هر یهودی آمریکایی در جامعه‌ای به شدت مذهبی بزرگ شدم به مدرسه یهودی رفتم و همواره به هویت خودم افتخار می‌کردم و فرهنگم را دوست دارم در جامعه‌ای که در آن بزرگ شدم یهودی بودن و حمایت از اسرائیل تا حد زیادی یک مسئله بود چرا که من با این باور بزرگ شدم که این اسرائیل است که مردم یهودی را در امنیت در برابر یهود ستیزی نگه می‌دارد به ویژه که یهود ستیزی خطری بسیار جدی است چرا که یهودیان آسیب و درد بسیاری را متحمل شده‌اند، متاسفانه من با این باور بزرگ شدم که حفظ جان یهودیان و آزادی فلسطینی‌ها با یکدیگر تعارض دارد. همچنان که سنم بیشتر می‌شد توانستم با فلسطینی‌ها و فلسطینی‌های آمریکایی مصاحبه کنم و با آنها آشنا شوم و به روایت‌های آنها و داستان‌های کوچانده شدن خانواده‌هایشان در ماجرای نکبت گوش دهم، ماجراهای آوارگی چند نسل آنها بازتاب واقعی برای من به عنوان یک یهودی داشت به ویژه که خانواده من همین مسئله را شاهد بودند و یهودیان به خوبی معنای کوچاندن را بارها و بارها و نسل به نسل درک کردند، توانستم زمان بیشتری را در اسرائیل و فلسطین بگذرانم و رویکرد اسرائیل را از نزدیک شاهد باشم و از ایست‌های بازرسی بازدید کنم در کرانه باختری وقت بگذرانم و با این مشاهدات متوجه شدم که این‌ها بازتاب‌دهنده ارزش‌های من و زندگی که می‌خواهم چه در آمریکا و چه در اسرائیل و فلسطین وجود داشته باشد، نیستند و به این باور رسیدم که شرایط فعلی نه تنها برای فلسطینی‌ها ویرانگر است بلکه با بسیاری از ارزش‌های یهودی که من با آنها رشد یافتم، همخوانی ندارد بلکه به زیان اسرائیلی‌ها نیز هست، هر رژیمی که مردمی را برای ملت دیگری سرکوب کند، برای هیچ کدام از این دو ملت امنیت را فراهم نمی‌کند.

او با اشاره به مخالفت خود با جنگ غزه و مشارکتش در تظاهرات‌های قبلی گفت: می‌توانم حقوق شخصی خودم را داشته باشم اما همواره در زمان فعالیتم در دولت بایدن درخصوص موضعگیری‌ام روشن و شفاف بودم همانگونه که مردم می‌دانند من هم از هفتم اکتبر بسیار اندوهگین شدم و میزان تاثیرات آن بر جامعه‌ام را بررسی کردم من صراحتاً اعلام کردم که اندوه آنها در خصوص جامعه‌شان را درک می‌کنم اما می‌خواهم آنها بدانند که آنچه در هفتم اکتبر رخ داد، از هیچ به وجود نیامد و جدا از دیگر تحولات نبود و اگر آنها واقعاً به اسرائیلی‌ها اهمیتی می‌دهند باید به فلسطینی‌ها نیز اهمیت بدهند چرا که آزادی آنها در گرو هم بوده و با هم در ارتباط است.

گرینبرگ کال تاکید کرد: تنها چیزی که می‌تواند مانع از تکرار دوباره این اتفاق شود، تغییر شرایط موجود و پایان دادن به اشغالگری و آپارتاید است، در مرحله‌ای فکر می‌کردم فکر کردم می‌توانم از این راه برای تغییر نظر مردم استفاده کنم و تاثیری در برخی از تصمیمگیری‌های سیاسی داشته باشم اما در طول این ۸ ماه شرایط به جایی رسید که کاملاً روشن بود نظر من شنیده نمی‌شود و حتی ارزشی برای آن گذاشته نمی‌شود.

این مسوول سابق دولت آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تمایل دولت بایدن به رسیدن به راه حل ۲ دولتی گفت: فکر می‌کنم این موضعگیری سیاسی رسمی دولت بایدن است اما حمایتش از اقدامات اسرائیل در طول ۸ ماه گذشته و تصمیماتشان برای موافقت با این کشتار جمعی با هرگونه آینده مسالمت‌آمیز و مشترک برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها مغایرت دارد و فکر نمی‌کنم به راه‌حل ۲ دولتی و یا هرگونه راه‌حل بلند مدتی که بتواند آینده واقعی و پایدار را ایجاد کند، منجر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha