• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403031207955
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

بازسازی ۲۰۸ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری طی سال گذشته

بازسازی ۲۰۸ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری طی سال گذشته

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۸۴۱ رشته قنات در استان، گفت: سال گذشته ۲۰۸ رشته قنات در استان بازسازی شد.

غلامرضا ذاکری ۱۲خردادماه در نشست شورای هماهنگی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به زیر ساخت‌های آب و خاک در سطح استان، اظهار کرد: ۸۴۱ رشته قنات در استان وجود دارد که تا کنون ۵۰۲ رشته قنات احیا و بازسازی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص پروژهای تامین و انتقال آب در استان، افزود: تا کنون ۲۸ میلیون متر مکعب اجرای پروژه تامین و انتقال آب انجام شده که نزدیک به ۲۷۵۰  لیتر در ثانیه است.

وی با بیان اینکه تا کنون ۳۸۸۵  هکتار از زیر سطح‌های مخزنی اراضی استان تجهیز و نوسازی شده‌اند، بیان کرد: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از مهم‌ترین پروژه‌های بخش آب و خاک است و تا کنون نزدیک به ۷۰ هزار هکتار از آن اجرا شده است که با توجه به درصد تجهیز اجرای اراضی آبی به اجرای سامانه در سطح کشور حدود یک‌دوم است.

ذاکری با اشاره به اجرای شبکه‌های آبیاری درجه سه و چهار که یکی از وظایف اصلی بخش آب و خاک است، عنوان کرد: تاکنون ۴۶۸۴ هکتار اجرای شبکه‌های آبیاری انجام شده همچنین انتقال آب با لوله ۵۷۰ کیلومتر و احداث و بازسازی کانال‌های آبیاری عمومی و پوشش انهار سنتی ۲۴۸۲ کیلومتر مرمت و بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان، ۹۹۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که تا کنون ۳۱۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است، گفت: تا کنون نزدیک به ۱۱۰۰ هکتار اجرای پروژه‌های تامین و انتقال آب که در سفر دوم به بهره‌برداری رسید  که نزدیک به ۸۰۰۰ هکتار آن با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجرا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه طی دو سال گذشته جهش بسیار خوبی در خصوص تامین و انتقال آب در استان ایجاد شد، اضافه کرد: طی انعقاد قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در سال گذشته نزدیک به ۳۷۰۰ میلیارد تومان در پروژه‌های آب و خاک و در بخش قنوات و کانال‌ها با پیشرفت فیزیکی ۳۰ اجرایی شد.

وی تصریح کرد: به توجه به کمبود اعتبارات استانی، از توان بخش خصوصی برای پیشرفت پروژه‌ها استفاده شد که ۱۱۰ هکتار پروژه در قالب هشت طرح تامین و انتقال آب بدون هیچگونه استفاده از اعتبارات دولتی اجرا شد.

ذاکری همچنین به خرید لوله به طول ۲۵ کیلومتر و احداث کانال‌های آبیاری به طول ۲۰ کیلومتر اشاره کرد و افزود: ۷۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان اجرا  و همچنین ۲۰۸ رشته قنات در سال گذشته نیز بازسازی شد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که در خصوص روند اجرای پروژه‌های آب و خاک وجود دارد، گفت: تخصیص اعتبارات روند کندی دارد و مبلغ کمی بابت اجرای این پروژه‌ها مصوب می‌شود، همچنین وجود تورم و افزایش قیمت تمام شده پروژه‌ها از دیگر مشکلات این حوزه است.

وی در پایان در خصوص اعتبارات محرومیت‌زدایی به استان خاطرنشان کرد: اعتبار خوبی در این زمینه مصوب شد اما تا کنون تخصیص داده نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha