• پنجشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403031006979
  • خبرنگار : 71589

تشخیص ۱۰۰ برابر سریع‌تر عابران پیاده با دوربین مجهز به هوش مصنوعی خودرو

تشخیص ۱۰۰ برابر سریع‌تر عابران پیاده با دوربین مجهز به هوش مصنوعی خودرو

یک دوربین مخصوص خودروی مجهز به هوش مصنوعی قادر است عابران پیاده و موانع را ۱۰۰ برابر سریع‌تر از سیستم‌های کنونی تشخیص دهد.

به گزارش ایسنا، سیستم دوربین ترکیبی، نقاط کور را از میان برمی‌دارد و تاخیر در تشخیص موانع را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به نقل از آی‌ای، محققان دانشگاه زوریخ(UZH) از یک سیستم دوربین پیشگامانه رونمایی کرده‌اند که می‌تواند در تشخیص موانع برای وسایل نقلیه انقلاب ایجاد کند.

این سیستم می‌تواند به طور قابل توجهی ایمنی را برای رانندگان انسانی افزایش دهد و راه را برای وسایل نقلیه خودران قابل اعتمادتر هموار کند.

این مطالعه که توسط دانیل گریگ و دیوید اسکاراموزا انجام شده است، نشان می‌دهد که چگونه یک سیستم ترکیبی جدید می‌تواند موانعی مانند عابران پیاده و خودروها را تا صد برابر سریع‌تر از سیستم‌های فعلی تشخیص دهد.

دکتر اسکاراموزا مدیر گروه رباتیک و ادراک دانشگاه زوریخ توضیح داد که این سیستم جدید با تجهیز یک دوربین به هوش مصنوعی محدودیت‌های فناوری فعلی را برطرف می‌کند و تشخیص سریع‌تر را ضمن استفاده از توان محاسباتی کمتر ارائه می‌کند.

چالش تشخیص موانع

دوربین‌های سنتی که در سیستم‌های کمک رانندگی استفاده می‌شوند، عکس‌های فوری را در فواصل زمانی منظم، معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ فریم در ثانیه می‌گیرند.

دانیل گریگ نویسنده اول این مقاله گفت: اگر چیزی در فاصله ۲۰ یا ۳۰ میلی‌ثانیه بین دو عکس فوری اتفاق بیفتد، دوربین ممکن است آن را خیلی دیر ببیند. راه حل آن نیز افزایش نرخ فریم است.

با این حال، افزایش نرخ فریم به قدرت محاسباتی و پردازش داده بیشتری نیاز دارد که چالشی را برای تشخیص‌های لحظه‌ای ایجاد می‌کند.

یک راه‌حل ترکیبی جادویی

محققان برای غلبه بر این محدودیت‌ها دوربین نظارت بر رویداد را با یک دوربین استاندارد ترکیب کردند که ۲۰ عکس در ثانیه می‌گرفت. تصاویر دوربین استاندارد توسط یک شبکه عصبی که برای تشخیص خودروها و عابران پیاده آموزش دیده پردازش می‌شود، در حالی که داده‌های دوربین رویداد توسط یک شبکه عصبی متخصص در داده‌های سه بعدی که در طول زمان بهبود می‌یابد، تجزیه و تحلیل می‌شود.

این سیستم ترکیبی از تشخیص‌های دوربین رویداد برای پیش‌بینی و افزایش تشخیص توسط دوربین استاندارد استفاده می‌کند.

نکته قابل توجه این است که این سیستم می‌تواند به طور موثر اجسامی را که بین فریم‌های دوربین استاندارد وارد میدان دید می‌شوند، شناسایی کند و ایمنی را به خصوص در سرعت‌های بالا به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

تشخیص سریع‌تر، سازگاری گسترده

اسکاراموزا می‌گوید: من قبلاً به عنوان شعبده‌باز به صورت پاره‌وقت کار می‌کردم و هنوز هم برای خانواده و دوستان ترفندهای شعبده‌بازی انجام می‌دهم. در کل چیزهایی را دوست دارم که در نگاه اول غیرممکن به نظر می‌رسند.

وی افزود: عملکرد این سیستم پیشرفته مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان می‌دهد ما می‌توانیم به تشخیص ۱۰۰ برابر سریع‌تر برسیم.

اسکاراموزا همچنین مقیاس‌پذیری این سیستم را خاطرنشان کرد. او تأیید کرد که در حالی که نسخه نمایشی آنها بر روی یک دوربین استریو در جلوی خودرو متمرکز است، اما فناوری آنها می‌تواند به راحتی به دوربین‌های متعدد گسترش یابد.

اسکاراموزا همچنین اضافه کرد که این سیستم در ترکیب داده‌های چند دوربین در لحظه با هیچ مانعی مواجه نشده است.

کاربردهای آینده چشمگیر به نظر می‌رسند

محققان تصور می‌کنند که سیستم آنها می‌تواند با ادغام دوربین‌ها با حسگرهای لیدار(LiDAR) که معمولاً در خودروهای خودران استفاده می‌شود، بیشتر بهبود یابد.

اسکاراموزا گفت: سیستم‌های ترکیبی مانند این می‌توانند برای تحقق رانندگی کاملا خودران، تضمین ایمنی بدون افزایش قابل‌توجه داده‌ها و قدرت محاسباتی حیاتی باشند.

این فناوری پیشرفته پتانسیل تغییر سیستم‌های کمک‌رانندگی را دارد و آنها را سریع‌تر، قابل اطمینان‌تر و ایمن‌تر می‌کند.

در حالی که وسایل نقلیه خودران در حال تبدیل به واقعیت هستند، چنین سیستم‌های پیشرفته‌ای برای تشخیص موانع و اطمینان از ایمنی رانندگان و عابران پیاده ضروری خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha