• پنجشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403031006821

سم پاشی ۳۶۲ هزار متر مربع جایگاه دام در خراسان جنوبی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

سم پاشی ۳۶۲ هزار متر مربع جایگاه دام در خراسان جنوبی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو
عکس تزیینی است

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: ۳۶۲هزار و ۱۵ مترمربع جایگاه دام برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دو ماه گذشته در خراسان جنوبی سم پاشی شد.

علی‌اکبر عندلیبی، گفت: هم‌چنین در دو ماه گذشته ۲۱۶ هزار و ۸۱۸ رأس انواع دام سبک و سنگین با تمرکز بر پیشگیری از این بیماری خطرناک سم پاشی شده است.

وی با بیان این مطلب که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام بوده و عامل بیماری ویروسی هست که ازطریق نوعی کنه منتقل می‌شود، افزود: این ویروس می‌تواند در بدن انسان، اکثر دام‌های اهلی و برخی دام‌های وحشی ایجاد بیماری کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی استان افزود: در دام‌ها بیماری علامت واضحی ندارد و چون توسط کنه منتقل می‌شود می‌تواند هنگام جابجایی دام‌ها باعث همه‌گیری بالا شود.

وی گفت: بهترین راه مقابله با کنه‌ها سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام است که در این رابطه همانند سالیان گذشته برنامه سم پاشی جایگاه و بدن دام‌ها با همکاری دامداران توسط پرسنل دامپزشکی انجام می‌شود.

عندلیبی افزود: به دلیل اینکه انتقال بیماری به انسان علاوه بر گزش مستقیم کنه از طریق خون و فرآورده‌های خام دامی نیز وجود دارد، به تمام شهروندان توصیه می‌شود، گوشت مورد نیاز خود را (خصوصا در فصل تابستان و پاییز که فصل شیوع کنه‌ها و این بیماری خطرناک است) از قصابی‌ها و فروشگاه‌های مجاز که دام خود را در کشتارگاه ذبح کرده و لاشه دام قبل از توزیع به مدت ۲۴ ساعت در پیش سرد کشتارگاه بوده است، خریداری کنند و با هیچ شرایطی اقدام به خرد کردن، بسته بندی یا مصرف گوشت و آلایش دامی تازه دام نکنند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی استان بیان کرد: مردم با توجه به اینکه نگهداری گوشت دام تازه کشتار شده به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال باعث افزایش اسیدیته گوشت و نابودی این ویروس خطرناک می‌شود الزاما پس از طی این زمان به تکه کردن و مصرف گوشت و آلایش دامی تازه کشتار شده اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha