به گزارش ایسنا، یک هزار و سی و نهمین(۱۰۳۹) جلسه شـورای عـالی آموزش وپرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش با تسلیت شهادت حضرت آیت الله رئیسی و هیات همراه، نظرات و دیدگاه های خود را درباره مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش از جمله توجه جدی به بحث جانشین پروری در نظام مدیریتی آموزش و پرورش، توجه جدی به مدارس، تقدیر و تشکر از تلاش آموزش و پرورش در جهت کیفیت بخشی به امتحانات نهایی دانش آموزان، طرح سئوالات از کتابهای درسی، لزوم نظارت دقیق بر حوزههای تصحیح اوراق امتحانی، اطلاع رسانی دقیق درباره امتحانات نهایی، فراهم کردن محیطی آرام و بدور از استرس برای دانش آموزان و خانوادههای آنان، ارائه گزارش برگزاری امتحانات نهایی، تاکید بر تقویت نظام ارزشیابی مطالب درسی، استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها برای برگزاری امتحانات، آموزش معلمان و مدیران مدارس وغیره بیان کردند.
محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به جلسه یک هزار وسی نهمین شورای عالی آموزش و پرورش گفت: قبل از هر چیزی شهادت رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش و هیات همراه را تسلیت عرض می کنم. شورای عالی آموزش و پرورش رئیس خود و آموزش و پرورش یکی از حامیان اصلی خود را از دست داده است این ضایعه بزرگی برای آموزش و پرورش کشور است.
وی افزود: کسانی که در راه خدا و برای رضای خلق او سعی و تلاش می کنند جزایی بالاتر از شهادت نیست. امیدوارم خدای یکتا آنان را مورد لطف و رحمت واسعه خود قرار دهد.
امانی اضافه کرد: «آئین نامه مسیر رشد معلمی» پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی کلیات آن به تصویب رسید و مقرر شد پس از بررسی و اصلاح موادی از آن توسط یک کارگروه ۸ نفره متن نهایی آن مجددا در صحن علنی شورای عالی مطرح و به تصویب برسد.
امانی با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی اظهارکرد: برگزاری امتحانات نهایی کاری فوق العاده حساس و دشواری است که مجموعه آموزش و پرورش برای اینکه این کار به نحو احسن انجام شود همگی در حال تلاش هستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: وجود مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش یکی از تاکیدات سند تحول بنیادین است و قرار نیست حذف و یا ادغام شود این مرکز با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.
امانی افزود: این مرکز برای ارزشیابی و بهبود کیفیت نظام آموزش و پرورش و بر اساس برنامه زیرنظام پژوهش وارزشیابی سند تحول بنیادین تاسیس شده است.
وی با اشاره به آئین نامه مسیر رشد معلمی افزود: این آئین نامه ناظر بر استانداردهایی است که برای ارزیابی صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان تهیه شده است.
امانی اظهار کرد: آئین نامه مسیر رشد معلمی ناظر به راهبرد کلان۱۳ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مستمر شایستگی ها و توانمندیهای اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفهای فرهنگیان و در اجرای ماده ۷ آیین نامه اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان تهیه شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به هدف این آئین نامه گفت: هدف این آئین نامه توانمندسازی و ارتقاء صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تقویت روحیه پژوهش، دانش افزایی و یادگیری، ارتقای بینش و مهارت های معلمی و توسعه مستمر شایستگی ها و توانمندی های اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفه ای فرهنگیان و توجه به اصل تربیت مدرسه محوری و تقویت پیوند توانمندسازی معلمان با نظام رتبه بندی معلمان، نگهداشت و ارزیابی، مسیر رشد معلمی مطابق مواد این آیین نامه تعیین و اجرا میشود.
وی با اشاره به دستور دوم این جلسه «بررسی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» گفت: پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش کلیات آن نیز به تصویب رسید.
امانی گفت: در اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین تأکید زیادی به ارتقای نقش و جایگاه مدرسه و ارکان آن در تعلیم و تربیت شده است از جمله در هدف عملیاتی ۷ افزایش نقش مدرسه به عنوان یکی از کانونهای پیشرفت محلی، به ویژه در ابعاد فرهنگی ـ اجتماعی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: الگوی مدرسه تراز سند بر اساس معیارها و شاخصهایی مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی طراحی شده است بنابراین لازم است این نقشه راهنمای عمل مدیران، معلمان، والدین، دانش آموزان و سایر عوامل درونی و بیرونی مدرسه قرارگیرد.
انتهای پیام
نظرات