• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403030603677
  • خبرنگار : 71955

ماموریتهای شورای عالی آموزش و پرورش؛ از تدوین مقررات تا رفع موانع تحصیل

ماموریتهای شورای عالی آموزش و پرورش؛ از تدوین مقررات تا رفع موانع تحصیل

کارشناس آموزش‌وپرورش با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش بهترین و در دسترس‌ترین وسیله برای تهیه و تدوین مقررات و آئین‌نامه‌های مورد نیاز آموزش و پرورش است گفت: این شورا برای رفع موانع و محدودیت‌هایی‌ است که در مسیر رشد و پویایی آن به وجود می‌آید.

باقر امیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از نهادهای اجتماعی و فرهنگی کشور، شورای عالی آموزش و پرورش است گفت: این شورا به نوعی تکیه گاه و لنگرگاه نظام تعلیم و تربیت است که افراد با تجربه، متخصص، توانمند، اثربخش و موثر عضو آن هستند و به تناسب فراگیر بودن تصمیمات آن در امر تعلیم و تربیت کشور، شکل گیری و ادامه فعالیت آن پشتوانه مردمی داشته و از ابتدا بر پایه نیات خیرخواهانه کسانی استوار بوده که در تعالی و شکل گیری فرهنگ نقش ارزنده‌ای ایفا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این شورا و کمیسیون‌های آن با قدمت بیش از یکصد ساله خود به عنوان اتاق فکر آموزش و پرورش همواره در راستای تعلیم و تربیت کشور گام‌های اساسی برداشته افزود: شورای عالی، به‌ عنوان مرجع سیاست‌گذار در حوزه آموزش وپرورش کشور وظیفه دارد با تعیین خط‌ مشی‌های آموزشی، تصویب‌ برنامه‌های درسی و تربیتی، تصویب مقررات آموزشی، انضباطی، اجرایی مدارس و... بسترهای قانونی برای اجرای سیاست‌ها و در نهایت دستیابی به اهداف نظام آموزش‌ و پرورش را فراهم آورد.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه بی‌تردید عرضه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان نیازمند تصویب مقرراتی است تا مجریان و دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت بتوانند در چارچوب قوانین و مقررات به ایفای مسئولیت خود بپردازند ادامه داد: ترکیب اعضای شورا و عضویت وزرای مختلف در آن نشان می دهد که باید در تصمیم گیری‌ها از نظرات دستگاه‌های مختلف که هر یک به نوعی با دستگاه تعلیم و تربیت در ارتباط و تاثیرگذار هستند، بهره گرفته شود.

امیری با بیان اینکه بر اساس قانون، تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، مرجع سیاستگذاری در حوزه آموزش و پرورش کشور است گفت: وظیفه دبیرخانه شورا، پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسئولیت شورا، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه ‌ارتباطات با مجریان و مردمی است که در آئین‌نامه داخلی شورا مشخص شده است.

وی با بیان اینکه اعضای شورای‌ عالی آموزش و پرورش با هماهنگی نهادها و دستگاه‌های ذی نفع تعیین و با حکم رئیس جمهور منصوب‌ می‌شوند افزود: مصوبات شورای عالی در حدود اختیارات قانونی آن برای مؤسسات ذیربط لازم ‌الاجرا است، هیچ یک از مقررات آموزشی و پرورشی کشور که با وظایف شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است، قبل از تصویب در شورای عالی رسمیت نخواهند یافت، یعنی تمامی قوانین، آئین نامه، اساسنامه و مقررات آموزشی و پرورشی فقط از طریق این مرجع قانونی موضوعیت پیدا می‌کند.

کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه وظیفه شورای عالی آموزش و پرورش سیاستگذاری است نه اجرای قوانین و مقررات آموزشی و تربیتی ادامه داد: این وظیفه وزارت آموزش و پرورش است که اساسنامه‌ها، آئین نامه‌ها و... مصوب این شورا را با تهیه دستورالعمل‌های متناسب با موضوع مصوبه در سطح مدارس کشور اجرایی و عملیاتی کند.

امیری با بیان اینکه بعد از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سعی شده است بسیاری از مصوبات این شورا بازنگری و اصلاح شود گفت: برخی از مصوبات و قوانین و مقررات جدید آموزشی و تربیتی، مانند آئین‌نامه اجرایی مدارس، جدول دروس تحصیلی پایه‌های مختلف، اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی، اساسنامه مدارس ورزش، برنامه زیر نظام‌های سند تحول بنیادین، آئین نامه گروه‌های آموزشی و تربیتی، آئین نامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، آئین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، نحوه ارائه خدمات آموزشی‌ و تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های فراگیر، آئین نامه و اساسنامه اردوهای دانش آموزی، اساسنامه مدارس عشایری و ... پس از طی کارهای علمی، پژوهشی و کارشناسی بر اساس سند تحول بنیادین بازنگری و یا تدوین و تصویب شده‌اند.

وی با بیان اینکه کار شورای عالی آموزش و پرورش تهیه زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز آموزش و پرورش نیست بلکه وظیفه شورای عالی سیاستگذاری و تهیه و تدوین قوانین و مقرات لازم برای تسهیل روند تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم است افزود: بنابراین سیاستگذاری با اجرا تفاوت اساسی دارد لذا در تمام جلسات شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی برگزار می‌شود، حدود یک ساعت قبل از وارد شدن به دستور اصلی جلسه، اعضای شورای عالی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار داده و پیشنهادهای خود را برای رفع موانع و محدودیت‌های آن ارائه می کنند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه این شورا برای رفع موانع و محدودیت‌های نظام تعلیم و تربیت همیشه مطالبه‌گر طرح‌ها و برنامه‌هایی کارشناسی از وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای ذی نفع بوده تا با بررسی و کار کارشناسی بر روی آن‌ها و تدوین و تصویب آئین نامه، اساسنامه و... مورد نیاز آموزش و پرورش بتواند باری از روی دوش آن بردارد ادامه داد: بسیاری از طرح و برنامه‌هایی که اکنون به عنوان مصوبه در آموزش و پرورش در حال اجرا هستند از تذکرات و پیشنهادهای اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در جلسات آن نشات گرفته‌اند.

امیری عنوان کرد: از وظایف شورا می توان به نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن برای حصول اطمینان از اجرای مطلوب و مطابق با انتظارات پیش بینی شده، شناسایی نقاط قوت، موانع، محدودیت‌ها، نارسایی‌ها و مشکلات اجرای مصوبات، جلوگیری از انحراف مصوبات در مسیر اجرایی شدن و ارائه راه حل‌های اصلاحی برای کمک به بر طرف کردن مسائل و مشکلات اجرایی و بازنگری و اصلاح مصوبات به عنوان مهم ترین اهداف نظارتی دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد.

وی با بیان اینکه گزارش‌های نظارتی پس از تجزیه و تحلیل توسط مدیریت نظارت و ارزشیابی دبیرخانه این شورا انجام می شود گفت: مصوباتی که نیازمند اصلاح و بازنگری هستند را مشخص کرده و برای بررسی، اصلاح و یا بازنگری در اختیار دبیرخانه شورای عالی قرار می گیرند، اگر در اجرای مصوبات شورای عالی در مرحله اجرا مغایرتی دیده شود آن را احصاء کرده و برای برطرف کردن آن ها به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود. این وزارت خانه پس از رفع موانع اجرای مصوبات، گزارش آن را در صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می‌کند.

این کارشناس با بیان اینکه گروه‌های نظارتی که از طرف این شورا به آموزش و پرورش استان‌ها اعزام می‌شوند نقاط قوت و ضعف و آسیب‌های اجرای مصوبات شورای عالی را شناسایی کرده، راهکارهای پیشنهادی مجریان را برای رفع آنها اخذ و برای بررسی و کار کارشناسان بیشتر بر روی آنها به دبیرخانه این شورا ارائه می‌کنند افزود: شورای عالی آموزش و پرورش یکی از منظم ترین شوراهای عالی در کشور است که جلسات آن بر اساس برنامه سالانه‌ای که از قبل تهیه و پیش‌بینی شده تشکیل می‌شود.

امیری با بیان اینکه این جلسات با دستور کار مشخص و با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود عنوان کرد: یکی دیگر از وظایف دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، پشتیبانی علمی و پژوهشی از طرح‌ها، برنامه‌ها و مصوبات این شوراست. همه مصوبات این شورا دارای پیوست پژوهشی هستند و این مصوبات براساس کاربست‌ها و یافته‌های آن ها تهیه و تدوین می‌شوند.

وی با بیان اینکه همه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش براساس قانون تشکیل آن انتخاب و منصوب می‌شوند اظهارکرد: در انتخاب اعضای شورای عالی یک فرد و یا شخص خاصی نمی تواند اعمال نظر کند بلکه بر اساس شرایط و ضوابط مندرج در قانون تشکیل آن انتخاب و منصوب می‌شوند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه به دلیل حساسیت آموزش و پرورش در جامعه، فراگیر بودن دوره‌های متعدد تحصیلی، تعداد دانش‌آموزان و نیروی انسانی این دستگاه مهم ترین وزارتخانه کشور است گفت: وجود شورایی با ماموریت و وظایف مختلف و مکانی برای تفکر، اندیشه، تصمیم گیری و تصویب مقررات و برنامه ها ضروری بوده، همچنین برای اینکه روند آموزش و پرورش در دوران کرونا دچار وقفه نشود شورای عالی مصوبه «نحوه ارائه خدمات آموزشی‌ و تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های فراگیر» را پس از بررسی های کارشناسی و پژوهشی و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر، تصویب کرد تا چراغ آموزش و پرورش خاموش نشود.

امیری با بیان اینکه اعضای این شورا هیچگاه خود را جدا از معلمان و فرهنگیان ندانسته‌اند افزود: همیشه در جلسات این شورا مطالبه گر مسائل مختلف آموزش و پرورش هستند، مواردی که توسط اعضای شورای عالی مطرح می‌شود پس از جمع بندی در اختیار دستگاه‌هایی که باید در مورد آن ها اقدامی انجام دهند، گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور، رئیس شورای عالی آموزش و پرورش است و به دلیل نقش مهم رئیس جمهور در دولت و حضور وی به لحاظ علمی، فرهنگی، اقتصادی و اثربخشی در تعلیم و تربیت کشور، یک فرصت مغتنم برای نظام تعلیم و تربیت کشور است گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دستگاه‌های مختلف را مکلف به همکاری برای اجرای سند تحول بنیادین کرده، باید یک تقسیم کار ملی برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشور تهیه و اجرایی شود، آموزش و پرورش به تنهایی توان اداره این دستگاه عظیم و طویل را ندارد، باید سایر دستگاه‌ها و نهادها به کمک بیایند، در کشورهای دیگر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شهرداری‌ها یک پای ثابت آموزش و پرورش هستند که برای رفع نیازهای آن تلاش می‌کنند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه باید فرصت لازم را به آموزش و پرورش برای نفس کشیدن و خلق ایده، تفکر خلاق و مبتکرانه داده شود که بتواند همراه و همگام با تحولات محیطی گام بردارد نه اینکه دغدغه‌های غیر آموزشی و پرورشی آن را فرسوده کند عنوان کرد: این شورا بهترین و در دسترس ترین وسیله برای تهیه و تدوین مقررات و آئین نامه‌های مورد نیاز آموزش و پرورش برای رفع موانع و محدودیت‌هایی است که در مسیر رشد و پویایی آن به وجود می‌آید.

یاوری با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های شورای عالی آموزش و پرورش و دستگاه‌های عضو آن، می‌تواند بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را با تهیه و تدوین قوانین و مقررات بروز و متناسب با شرایط و مقتضیات نظام تعلیم و تربیت بر طرف کند افزود: برای موفقیت آموزش و پرورش و رفع موانع و چالش‌های آن چاره‌ای جز همراهی، همدلی و همکاری ملت، مجلس و دولت نیست، این سه ضلع اصلی ترقی، توسعه و مشارکت در آموزش و پرورش هستند که تفاهم آنها با همدیگر باعث جهش و پیشرفت آموزش و پرورش خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش یک نیروی جهادی و بسیجی و تحول گراست که برای حل مسائل و مشکلات آموزش و پرورش برنامه و طرح دارد اظهارکرد: اساس تعاملات درست و منطقی برای موفقیت و سربلندی آموزش و پرورش، همراهی، همدلی، حفظ آرامش و ایجاد محیطی امن و مناسب برای فعالیت نیروها و دوری از ایجاد تنش و چالش در آن است.

وی از مجریان، فرهنگیان، صاحب نظران و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت درخواست کرد پیشنهادها و نظرات خود را پیرامون طرح‌ها، برنامه‌ها و مصوبات این شورا از طریق سایت شورای عالی آموزش و پرورش به نشانی: www.sce.ir و پست الکترونیکی (ایمیل) ravabet.sce@medu.ir ارسال کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha