مهندس «خدابخش داودینصر» در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: برای این مراکز مانند هر تشکیلات دیگری بر اساس قانون، وظایف و تکالیفی منظور شده است و طبیعی است هرگونه فعالیت و اقدامی باید متناسب و در راستای تکالیف مورد نظر باشد.
این کارشناس ارشد آموزش کشاورزی و ترویج گفت: بخش کشاورزی با ۲۰ زیربخش شامل ۵ زیربخش اجرایی و ۱۵ زیربخش پشتیبان، متولی تأمین عمده غذای سالم جامعه است.
داودینصر ادامه داد: مراکز جهاد کشاورزی در سطح دهستانها و بخشها آخرین و مهمترین و موثرترین حلقه تحقق امنیت غذایی هستند، این مراکز برای دستیابی به این هدف مهم به ابزار و امکاناتی نیاز دارند که باید به موقع و به اندازه تأمین شوند.
این مدرس دانشگاه افزود: عمدهترین این ابزار، نیروی انسانی ماهر و کارآزموده و در عین حال با اراده و با انگیزه و با برنامه است، البته عامل انسانی هرچند هم مطلوب و با انگیزه، بدون بهرهگیری از امکانات دیگر نظیر ساختمان و تاسیسات مناسب، تجهیزات اداری رفاهی و آموزشی، اعتبارات، خودرو، مشوقها و مهمتر از همه برنامه سازمان یافته به درستی نمیتواند کاری از پیش ببرد.
وی تصریح کرد: جذب بدون برنامه، نسنجیده و نابسامان صدها نیروی جدید با عنوان کارشناس، بدون رعایت رشته تحصیلی، جنسیت و استعداد و ظرفیت منطقه محل ماموریت در دهه ۹۰ مراکز را از لحاظ اجرای مطلوب وظایف در شرایط نامطلوبی قرار داد.
داودینصر گفت: مرور زمان نشان میدهد که جذب انبوه نیروی انسانی با پست سازمانی، اعتبار و نام مراکز و به کام جهاد کشاورزی شهرستانها و مرکز استان بوده است و مراکز را صرفا می توان، حیات خلوت استخدام نیرو به حساب آورد.
این مدرس دانشگاه افزود: مراکز به عنوان متولی تأمین امنیت غذایی منطقه تعریف شدهاند در حالی که خودشان متولی ندارند، نداشتن متولی و مکانیزم اجرایی جامعنگر، مراکز را از نظر برخورداری از منابع مالی و مادی و به ویژه نیروی انسانی توانمند متناسب با ظرفیتهای منطقه، دچار سکون و سکوت و رکود کرده است و البته آثار منفی نقل و انتقالات نامتعارف و غیراصولی و بعضاً توام با روابط نیز در پایین بودن کارایی مراکز و میزان بهرهوری محصولات و نهادههای کشاورزی، تاکنون خود را نشان داده است.
این کارشناس ارشد آموزش کشاورزی و ترویج گفت: متولی مراکز در سطح استان باید مشخص و از کثرت و تعدد تصمیم گیری و تصمیم گیران در حوزه مراکز به شدت پرهیز شود همچنین انتقال بدون دلیل و نسنجیده افراد از مراکز( به دلایل مختلف و غیر قابل توجیه)، مراکز را از نیرو خالی و نیروهای باقیمانده را نیز دچار بیانگیزگی کرده است.
داودینصر ادامه داد: مکانیزم اجرایی فعلی تحت عنوان شورای ساماندهی مراکز با مسئولیت معاونت توسعه مدیریت و منابع که هیچ سنخیتی با محتوا و ماهیت ردیفهای اعتباری و پستهای سازمانی مراکز ندارد به مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سپرده شود.
وی خاطرنشان کرد: وجود تشکیلاتی خاص تحت عنوان دفتر ساماندهی مراکز و شبکه ترویج در سطح معاونت ترویج وزارت متبوع و ادارهای تحت همین عنوان در سطح مدیریت ترویج استان، سپردن مسئولیت مراکز در همه ابعاد به مدیریت ترویج را بیش از پیش قابل توجیه میکند، ضمن این که بر اساس سیاستهای اجرایی وزارت، رسالت و ماهیت اصلی مراکز، ترویج فعالیتهای کشاورزی، تعیین شده است.
داودینصر تأکید کرد: تکلیف پست سازمانی نیروهایی که به هر دلیلی مراکز را ترک کردهاند مشخص شود. مطابق اصل مترقی ۴۴ قانون اساسی و در راستای چابک سازی بدنه اجرایی دولت، کار اجرایی و تصدیگری مراکز مانند توزیع نهادهها، تشکیل پرونده تسهیلاتی، آموزش بهرهبرداران، تمدید و صدور مجوزها به بخش خصوصی ترجیحا مراکز خدمات غیر دولتی واگذار و از جذب نیروی جدید جلوگیری شود.
این مدرس دانشگاه گفت: برای نیروهای مستقر در مراکز، امتیازات ویژه مادی و معنوی، منظور شود به طوری که انتقال نیروی انسانی در سطح سازمان، معکوس شود، بدیهی است با رعایت موارد فوق هم شائبه حیات خلوتی مراکز برای استخدام نیروی انسانی مرکز استان، رفع میشود، هم نیروهای مستقر در مراکز با انگیزهتر میشوند و هم مراکز در راستای انجام وظایف واقعی خود یعنی هدایت، حمایت و نظارت قرار خواهند گرفت.
انتهای پیام
نظرات