جواد واعظ ۱۳ اردیبهشت، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته معلم، عنوان کرد: موضوع آموزش در بیشتر خانوادهها دغدغه بیشتری نسبت به سایر حوزهها همچون تربیتی و پرورشی دارد، اما اگر رتبه یک کنکور داشته باشیم ولی در حوزه تربیتی کاری نکرده باشیم با خروج نخبگان از کشور سکوی پرتاب برای کشورهای دیگر خواهیم بود.
وی افزود: برای نخستین بار در سطح کشور اعتکاف دانشآموزی ۱۶۰۰ نفر را برگزار کردیم و از این حیث سومین شهر کشور بودیم و مسائل مذهبی و دینی را تحت عنوان بازی و مسابقه که برای نوجوانان جذابیت بیشتری داشت مطرح کردیم.
واعظ با اشاره به برگزاری انتخابات در اسفند سال گذشته و لزوم تاکید برای مشارکت سیاسی مردم، اظهار کرد: استان خراسان رضوی برای نخستین بار در سطح کشور با اجرای طرح میدان ۱۴۰۲ دانشآموزان را به عرصه برگزاری انتخابات وارد کرد و در همین راستا در شهرستان قوچان برای ۵۰ دانشآموز با همکاری شورای نگهبان کارت حضور در صندوق رای صادر شد تا بتوانند به عنوان یک ناظر در روند برگزاری انتخابات شرکت کنند.
وی ادامه داد: همچنین در راستای اجرای طرح میدان ۱۴۰۲هر یک از این دانشآموزان به عنوان سفیر ما محتوایی که به آنها داده شده بود را برای ۵۰ تن از آشنایان خود ارائه داده و آنها را به شرکت در انتخابات دعوت میکردند.
سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان قوچان با اشاره به آخرین وضعیت ساخت استخر دانشآموزی قوچان، گفت: روند ساخت استخر دانشآموزی که سالها با رکود مواجه بود در مراحل پایانی خود قرار دارد و در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی است.
وی افزود: ساخت این استخر ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشت که از منابع ملی انجام شد و مبلغ ۱۴میلیارد تومان برای قرارداد ساخت تاسیسات مورد نیاز تامین شده است که بر اساس اظهارات پیمانکار تا انتهای خردادماه تکمیل و تحویل داده خواهد شد.
واعظ با تاکید بر امکان افتتاح استخر دانشآموزی در تابستان، بیان کرد: شرکت ملی گاز باید سایت گاز در محدوده استخر ایجاد کند که روند آن یک ماه به طول خواهد انجامید اما در بخش انشعاب آب باید مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شود که با رایزنی و گفتوگو بامقامات استانی و شهرستانی به دنبال این هستیم تا این مبلغ به صورت تقسیط و از محل درآمد استخر پرداخت شود.
وی در ادامه با اشاره به تعلیق کد رشته تربیت بدنی شهرستان قوچان، نبود استخر دانشآموزی را یکی از دلایل آن دانست و تصریح کرد: یکی از شاخصههای مدارس تربیت بدنی وجود سالن کوچک، سالن بزرگ و استخر است و در صورت نبود آن در مدرسه فاصله مدارس تا امکانات کمتر از ۲۰۰ متر باشد تا کد مدارس تربیت بدنی تخصیص داده شود.
سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان قوچان افزود: این کد رشته ۳ سال به صورت آزمایشی در قوچان فعال شد تا در طی این مدت شرایط لازم فراهم شود اما پس از بازدید کارشناسان وزارت مطبوع از امکانات مدرسه، مشخص شد که شرایط لازم برای ادامه تحصیل دانشآموزان در رشته تحصیلی تربیت بدنی طی سالیان اخیر فراهم نشده است.
وی با اشاره بر تعلیق این رشته تحصیلی از مهرماه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: پس از نامه نگاریهای انجام شده به شرط راهاندازی این اماکن و ارسال مدارک، این رشته تحصیلی دوباره فعال خواهد شد ولی با توجه به اینکه مهلت ارسال مدارک و مستندات تا ابتدای خردادماه است امکان فعال شدن رشته تربیت بدنی برای مهرماه سال جاری وجود ندارد.
واعظ در ادامه با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مدارس در شهرستان قوچان فرسوده است، گفت: با جذب خیرین و کمکهای اداره کل نوسازی در حال بازسازی مدارس هستیم اما این روند بسیار کند پیش میرود.
وی افزود: برخی از مدارس مثل جوینی و ۲۲ بهمن فرسوده است و از لحاظ ایمنی و بنیه ساختمانی استاندارد نیست، همچنین مدارس مطرحی همچون نمونه کوثر و نمونه آیتالله خامنهای که بیش از ۵۰ سال قدمت دارند فرسوده هستند که به تدریج در حال بازسازی هستیم اما با توجه به بالا بودن هزینه ساخت و ساز با مشکل مواجه هستیم.
سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان قوچان علت کندی ساخت مدارس جدید را قانون ۵۰ درصدی اداره کل نوسازی مدارس دانست و بر لزوم بازنگری در این قانون تاکید کرد.
وی افزود: با توجه به قانون ۵۰ درصدی سهم خیرین در ساخت مدارس، عملا امکان مشارکت برای بسیاری از افرادی که نیت مشارکت در ساخت مدارس دارند فراهم نیست، چون هزینه ساخت یک مدرسه به صورت میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد میشود که پرداخت نیمی از این هزینه برای خیرین دشوار است و به همین دلیل بسیاری از خیرین خرد ما امکان مشارکت را از دست میدهند.
واعظ در ادامه با تاکید بر اینکه تمام بخاریهای نفتی از مدارس شهری جمعآوری شده است، گفت: در بسیاری از مدارس روستایی به جای بخاری نفتی از گرمایش گرماتاب که در واقع گرمایش با انرژی برق است استفاده میشود و در نقاطی که گازرسانی شده است هم به سمت استفاده از سیستم پکیج در مدارس رفتهایم که سالمتر هستند و برای حفظ امنیت دانشآموزان بهترین گزینه است.
وی افزود: بیشتر مدارس در شهر پکیج دارند و تعدادی از مدارس هم قرار داد تجهیز آنان به سیستم گرمایشی جدید منعقد شده و بعضی از مدارس هم به دلیل فرسودگی امکان حذف بخاری و تبدیل به پکیج وجود ندارد و به دلیل عدم استاندارد آن پیمانکاران همکاری نمیکنند.
سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان قوچان در پاسخ به ایسنا مبنی بر علت واگذاری مدارس نوساز به مدارس هیئت امنایی و شاهد و انتقال مدارس دولتی به مدارس قدیمیتر در نقاط حاشیه شهر و کم برخوردار و نبود عدالت آموزشی در حوزه ساختمان مدارس، گفت: مطالبه مردمی باعث شده است تا عمده مدارس نوساز ما به مدارس هیئت امنایی یا شاهد اختصاص یابد، چون خانوادهای که مبلغی برای مدرسه فرزندش پرداخت میکند توقع دارد تا شرایط مناسب و ساختمان به روزی داشته باشد.
وی افزود: یک دست سازی مدارس به یک حرکت ملی نیاز دارد و ساخت انواع مدارس غیردولتی یا نیمه دولتی حرکتی است که از گذشته انجام شده که اگر این گونه نبود این مطالبه کاذب هم به وجود نمیآمد.
انتهای پیام
نظرات