سرهنگ رحمان اسپیدکار در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کمربند ایمنی یک وسیله ایمنی کنش گیر در وسایل نقلیه است. این وسیله به منظور حفظ ایمنی راننده و سرنشین خودرو در برابر جنبشهای آسیبزا که ممکن است بر اثر تصادف یا توقف ناگهانی به وجود آید، طراحی شده است.
وی افزود: براساس تحقیقات علمی و تجربیات به دست آمده از حوادث رانندگی، کمربند ایمنی یکی از ابزارهای حفظ سلامت افراد در خودرو است و همیشه استفاده کنندگان از آن، شانس زنده ماندن در تصافات را داشتهاند، به طوری که گفته شده نسبت زنده ماندن کسی که کمربند ایمنی می بندد با کسی که نمی بندد، پنج برابر است.
وی تاکید کرد: کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده در تصادفات را کاهش می دهد. همچنین کمربند ایمنی نسبت آمار کشته های تصادفات را بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و ضربه های پر خطر را بین ۵۰ تا ۶۸ درصد کاهش می دهد.
سرهنگ اسپیدکار با اشاره به ماده ۱۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان انواع خودروهای در حال حرکت در تمام راه ها و همچنین استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راننده و ترکنشین هرنوع موتورسیکلت اجباری است. همچنین براساس ماده ۲۲۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه موظف هستند هنگام حرکت وسیله نقلیه، کمربندهای ایمنی خود را بسته نگه دارند.
وی ادامه داد: ۱۲۳ نقطه حادثهخیز در کل ۵۸۸۱ کیلومتر راه خراسان شمالی وجود دارد که بخشی از این نقاط حادثهخیز در راههای روستایی و بخشی نیز در راههای اصلی واقع شده است.
وی افزود: در خراسان شمالی ۲۱۹ کیلومتر بزرگراه، ۳۸۶ کیلومتر راه اصلی، ۶۲۴ کیلومتر راه فرعی و ۴۶۵۲ کیلومتر راه روستایی شامل ۲۱۲۳ کیلومتر راه روستایی آسفالته و ۲۵۲۹ کیلومتر راه روستایی شوسه وجود دارد.
انتهای پیام
نظرات