• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۷
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403020100506
  • خبرنگار : 71584

بازطراحی سامانه نماد برای کاهش بازماندگی از تحصیل/ ارتقای پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی تا ۹۹.۹ درصد

بازطراحی سامانه نماد برای کاهش بازماندگی از تحصیل/ ارتقای پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی تا ۹۹.۹ درصد

دبیر مرجع ملی حقوق کودک با اشاره به وضعیت پوشش تحصیلی دانش‌آموزان گفت: براساس گزارشات موجود پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی بیش از ۹۷ درصد است، در همین راستا با توجه به آخرین جلسه برگزارشده در سال ۱۴۰۲، بنا شده از ابتدای سال جاری اقداماتی با هدف‌گذاری گسترش پوشش تحصیلی کودکان تا پوشش ۹۹.۹ درصدی در مقطع ابتدایی صورت گیرد.

سیدعلی کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از سال گذشته کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان در موقعیت خیابان و کودکان بازمانده از تحصیل بیشتر مورد توجه مسئولان حوزه اجتماعی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: حجم کودکان بازمانده از تحصیل از تعداد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و کودکان در موقعیت خیابان بیشتر است. اواخر سال گذشته بود که در این راستا جلسه‌ کمیته پایش و نظارت مرجع ملی برگزار شد.

وی یادآور شد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان سه تکلیف عمده شامل پوشش کامل تحصیلی کودکان و نوجوانان، حمایت از کودکان در معرض خطر و آسیب‌دیده و آموزش حقوق کودک به کودکان و مربیان و کارکنان مدارس و مراکز آموزشی را برعهده وزارت آموزش و پرورش قرار داده است. در این جلسه کمیته با حضور برخی معاونان و مدیران وزارت آموزش و پرورش و اعضای هیات میزان پیشبرد این تکالیف بررسی شد.

کاظمی افزود: بر همین اساس، از سال گذشته تعامل بسیار خوب و سازنده‌ای با آموزش و پرورش شروع شد تا کودکان بازمانده از تحصیل سریعتر وارد کلاس‌های آموزشی شوند و آخرین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی حقوق کودک در سال ۱۴۰۲ به موضوع کودکان بازمانده از تحصیل و تکالیف آموزش و پرورش گذشت.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک با اشاره به وضعیت پوشش تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ادامه داد: براساس گزارشات موجود، پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی بیش از ۹۷ درصد و در مقطع متوسطه کمتر از این رقم است، از همین رو باتوجه به آخرین جلسه برگزار شده در سال ۱۴۰۲، بنا شده از ابتدای سال جاری اقداماتی با هدف‌گذاری گسترش پوشش تحصیلی کودکان تا ۹۹.۹ درصد در مقطع ابتدایی صورت گیرد. زیرا به جز کودکانِ دچار مشکلات عقب‌ماندگی ذهنی که تعلیم‌پذیر نیستند، سایر کودکان طبق قانون اساسی و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان باید در مدرسه حضور پیدا کنند. لذا پوشش ۹۷ درصدی هر چند عدد بسیار ارزشمندی در مقایسه با پوشش تحصیلی در بسیاری از کشورهای دنیا است، اما از نظر ما این رقم با چشم انداز مطلوب کشور و تکالیف قانونی فاصله دارد و باید برای تحقق آن به صد درصد افزایش پیدا کند.

کاظمی در ادامه به وضعیت پوشش تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه اول نیز اشاره کرد و افزود: درخصوص گسترش پوشش تحصیلی متوسطه اول قانون نیز آموزش را برای این گروه اجباری کرده است. بنابراین سطح پوشش باید بیش از ۹۹ درصد باشد، اما درخصوص متوسطه دوم قانون‌گذار الزامی نکرده است، اما برای این گروه تحصیلی نیز باید حداقل ۹۰ درصد پوشش تحصیلی صورت گیرد. براین اساس در سال جاری به موضوع پوشش تحصیلی دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای شده و قرار است زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

وی در همین راستا از پیگیری تقویت سامانه نماد مربوط به نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان خبر داد و گفت: برای گسترش پوشش تحصیلی، آموزش و پرورش قصد تکمیل و اجرای سامانه نماد در مدارس را دارد، اگرچه که پیش از این نیز سامانه نماد توسط آموزش و پرورش راه‌اندازی شده بود، اما در مدل جدید عمده اقدامات توسط آموزش و پرورش صورت گرفته است.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طرح نماد براساس نیازهای شناسایی شده در زمان خودش، توسط برخی از مدیران دغدغه‌مند اجرا و پیگیری شد، تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی سامانه نماد، شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل است. سامانه نماد یکبار طراحی شد اما از آنجایی که با چالش‌هایی روبرو بود، اخیرا بازطراحی شده است، البته ۱۲ مشکل جدی در این زمینه لیست شده تا در جلسه اردیبهشت‌ماه به صورت مفصل مورد بررسی قرار گیرد.

کاظمی یادآور شد: امسال ۶ ماه قبل از شروع سال تحصیلی به موضوع بازماندگی از تحصیل کودکان ورود کرده‌ایم تا آمارهای بازماندگی از تحصیل به تفکیک استانی احصاء شود و بتوان برای آنها برنامه‌ریزی کرد. در این زمینه نیز راهکارهایی هم شناسایی شده است، به طور مثال ممکن است از طریق سامانه شاد بتوانیم بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل را پوشش دهیم تا کودکی به خاطر مشکلات مالی، مربی و... از تحصیل بازنماند. همچنین می‌توان با فعال‌سازی برخی NGOها افرادی را به عنوان داوطلب - معلم شناسایی و برای ‌آموزش آنها برنامه‌ریزی کرد. آموزش و پرورش نیز دارای قرارگاه عدالت آموزشی با هدف تحقق عدالت آموزشی است که در همین راستا باید روش‌های مختلف بررسی شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha