• پنجشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403013017597
  • خبرنگار : 50548

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

نوعی از اقتصاد را به کار گیریم که زیارت متعالی به ارمغان بیاورد

نوعی از اقتصاد را به کار گیریم که زیارت متعالی به ارمغان بیاورد
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما نوعی از اقتصاد زیارت را می‌خواهیم که مقوم زیارت باشد و زیارت متعالی را به ارمغان بیاورد که اثری در زندگی فرد بگذارد.

علی مصطفوی امروز ۳۰ فروردین‌ماه، در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی « زیارت اثربخش و علوم انسانی» با عنوان «نقش اقتصاد زیارت در تحقق زیارت متعالی» که در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی برگزار شد، به یک تجربه جهانی در حوزه زیارت اشاره و اظهار کرد: مالزی کشوری توریست‌خیز است، اما لزوما بر روی آن تمرکز نکرده و آنچه برای خود هدف قرار داده این است که قصد داشته هاب حلال سبک زندگی، توریست و ... جهان اسلام شود. چیزی که حدود ۶ تا ۸ تریلیون دلار گردش مالی دارد. هنگامی که این موضوع را طراحی کرد مؤلفه اصلی مسئله حلال و طیب بودن، بوده است.

وی اضافه کرد: مالزی می‌توانست بدون برند حلال از تمامی کشورها توریست جذب کند و آورده مالی داشته باشد؛ پس چرا برچسب حلال را ایجاد کرد، زیرا تعمد داشت و می‌خواست در بازار کشورهای اسلامی برند حلال را برجسته کند.

مصطفوی ادامه داد: بنابراین ما نوعی از اقتصاد زیارت را می‌خواهیم که مقوم زیارت باشد و زیارت متعالی را به ارمغان بیاورد که اثری در زندگی فرد بگذارد. از این جهت استفاده از تجربه کشورهایی که اینگونه تحلیل می‌کنند برای ما مفید خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: باید اقتصادی را پی بگیریم که لزوما مشابه اقتصاد دیگر شهرهای توریستی نیست؛ آن اقتصادی که می‌تواند مقوم زیارت باشد، اقتصادی است که مقوم سلامت معنوی و سلامت دنیوی فرد نیز باشد. به سلامت دنیوی بعضا از راه اقتصاد فرهنگ می‌رسیم.

وی ادامه داد: سوالی که پیش می‌آید این است که مشهد چه جایگاهی در اقتصاد علم در کشورها دارد، یعنی اقتصاد علم است که می‌تواند مقوم فرهنگ و معنویت فرد باشد. بنابراین برای تقویت زیارت متعالی در مشهد باید گردش مالی علم در مشهد افزون شود.

مصطفوی بیان کرد: به نظر می‌رسد در جایی اقتصاد فرهنگی را کم داریم و وقتی به اقتصاد زیارت پرداختیم به اقتصاد هتل‌ها و بازارها پرداختیم، در حالی که هر هتل و هر بازاری مناسب مشهد نیست و ما هر تقویت بازاری را برای مشهد نمی‌پسندیم، بلکه آن بازاری را که در جهت تقویت معنویت و زیارت متعالی باشد را باید مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha