به گزارش ایسنا، نشست هم اندیشی اساتید و صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت و آموزشهای رسمی و غیر رسمی به ریاست علیرضا عبدی معاون وزیر و رئیس سازمان وبا حضورحجت الاسلام والمسلمین لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و اساتید و صاحب نظران، در محل سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد. در این نشست بعنوان اولین جلسه ارائه مدلهای تغییر اساسنامه بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، علیرضا عبدی گزارش لازم را ارائه کرد و اساتید و اعضای کارگروه نظرات تخصصی خود را بیان کردند.
عبدی ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از اساتید و صاحب نظران حاضر در جلسه گزارشی از روند بررسی مصوبه ماده واحده الحاقی مجلس در خصوص برنامه هفتم توسعه کشور ارائه کرد و گفت: امیدواریم این ارتباط علمی پررنگ تر ادامه یابد، تا بتوانیم نتیجهای را که دنبالش هستیم و آن نظام آموزشی بالنده، فراگیر و پویاست، به آن برسیم.
وی افزود: راهبرد سازمان این بود که خود را به برنامه توسعه هفتم کشور برساند، یعنی کارهای موجود و روزمرّه اصلاح روّیه گردید و الان هم برنامه های جدیدی را در حال انجام داریم، لکن گام جدید و اصلی برنامه هفتم بود که باید در آن فکری برای ادامه کار سازمان انجام می شد و در این راستا هم تلاش های فراوانی انجام شد تا نظر سازمان در مباحث مطروحه مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب برنامه هفتم توسعه کشور گنجانده شود که با توجه به مصوبه مجلس در نهایت نظر نمایندگان مردم بر انجام این مصوبه قرار گرفت که «وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون اقدام قانونی لازم را برای بازنگری در اساسنامه نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۳/۳/۳ با هدف ریشه کنی کامل بی سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد در جهت ارتقاء سواد عمومی جامعه مبتنی بر مفاهیم جدید و آموزش مستمرّ همگانی انجام دهد».
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه بیان کرد: قبل از مصوبه مجلس هم با عنوان آینده نهضت جلسات متعددی را با صاحبنظران داشتیم اما اصل کار بعد از حکم و مصوبه مجلس اتفاق افتاده و بصورت منظم در خدمت گروههای مختلف هستیم تا از نظرات آنها در تدوین اساسنامه بهره ببریم.
وی ادامه داد: اساسنامه باید ماموریت، ساختار، روش تامین نیروی انسانی، محتوا، منابع مالی و شیوه نظارت را در برگیرد، در موضوع ماموریت برداشتهای مختلفی از بند الحاقی بود ولیکن برداشتی که بیشترین کثرت را داشت این بود که؛ الف - ریشه کنی بی سوادی مطلق، ب - توسعه و تعمیق سواد در جهت ارتقاء سواد عمومی مبتنی برمفاهیم جدید و آموزش مستمرّ همگانی، بنابرا ین دو ماموریت فوق برای سازمان در آینده متصور است که بخشی از آن ماموریت فعلی است و بخشی هم نگاهی بر مفاهیم جدید دارد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عبدی ضمن تشریح ماموریتهای متصوّر در آینده، ابعاد اساسنامه را براساس نظریات تجمیعی اساتید و صاحبنظران مختلف را تا زمان حاضر بطور مشروح توضیح داد.
پس از صحبتهای وی اعضای جلسه به ایراد مطالب و نظرات تخصصی پرداختند و مقرر شد تا این جلسه تا زمان تکمیل نظرات و ارائه برای تدوین اساسنامه ادامه پیدا کند.
انتهای پیام
نظرات