• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403012815880
  • خبرنگار : 50035

رئیس اورژانس ۱۱۵ همدان:

اورژانس را با آژانس اشتباه نگیرید!

اورژانس را با آژانس اشتباه نگیرید!

ایسنا/همدان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه مردم اورژانس را با آژانس اشتباه نگیرند، مطرح کرد: تکنسین‌های حاضر در مرکز ارتباطات ابتدا تریاژ تلفنی یعنی رده‌بندی بیماران را انجام می‌دهند و برای تریاژهای قرمز آمبولانس اعزام می‌شود، ما موظف نیستیم سایر بیماران را به بیمارستان انتقال دهیم.

دکتر محمدرضا شکوهی سه‌شنبه ۲۸ فروردین در جمع خبرنگاران، با اشاره به وجود ۷۲ پایگاه شهری و جاده‌ای و یک پایگاه هوایی در سطح استان اظهارکرد: طی سال گذشته حدود ۳۱۰ هزار تماس با مرکز ارتباطات اورژانس ۱۱۵ گرفته شده که ۷۰ هزار مورد منجر به اعزام و ۱۴ هزار مشاوره پزشکی ارائه شده و ۸۳ هزار مأموریت انجام گرفته که بیش از ۱۰ درصد آن مربوط به حوادث ترافیکی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار مصدوم حوادث ترافیکی را به بیمارستان و در مجموع بیش از ۱۵۰ هزار بیمار به مراکز درمانی منتقل شدند، تصریح کرد: مانند سایر سال‌ها بیش از ۱۰ درصد تماس‌های با مرکز ارتباطات اورژانس ۱۱۵ مربوط به مزاحمت‌های تلفنی بوده است که در این رابطه باید دستگاه قضایی تمهیداتی برای کاهش مزاحمت‌ها بیندیشد چرا که در حال حاضر جرائم بازدارنده نیست و همچنان مزاحمت‌ها ادامه دارد.

شکوهی با اشاره به ارائه خدمات رایگان توسط اورژانس پیش‌بیمارستانی زمینی و هوایی مطرح کرد: پارسال اورژانس هوایی ۶۶ مصدوم و بیمار را به مرکز استان منتقل کرد که هزینه هر انتقال ۱۰۰ میلیون تومان بوده که همگی به صورت رایگان انجام گرفت.

وی با اشاره به ۱۶ هزار تماس تلفنی با اورژانس ۱۱۵ از ابتدای طرح نوروزی (۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳) که منجر به ۴۰۰۰ اعزام شد، خاطرنشان کرد: در طرح سلامت نوروزی سایر واحدهای بهداشتی و درمانی استان هم درگیر بودند به طوری که در طول این طرح ۴۷ داروخانه شبانه‌روزی، ۴۸ مرکز جامع سلامت، ۳۱ آزمایشگاه، ۹ دندانپزشکی دولتی و ۱۸ دندانپزشکی خصوصی فعال بودند و مرکز دندانپزشکی مباشر به صورت ۲۴ ساعته فعال بود و بیش از ۱۶۰ نفر مراجعه داشت.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه شش ایستگاه سلامت در شهرستان‌های همدان، ملایر، رزن، بهار و تویسرکان به مسافران و شهروندان مشاوره و خدمات بهداشتی، درمانی ارائه می‌دادند، افزود: علاوه بر این از ۵۹۰ سامانه آبرسانی بازرسی انجام و ۳۰۰۰ مورد کلرسنجی آب آشامیدنی انجام گرفت، بیش از ۲۲۰ مرکز اقامتی بازرسی و برای ۱۷ مرکز اقامتی اخطار صادر شد و ۴۳ بار بازرسی از پایانه‌های مسافربری انجام شد. در ضمن در بیمارستان‌ها هم ۱۲۰ هزار بیمار به صورت سرپایی در اورژانس ویزیت شدند و ۶۴۰۰ بیمار در بخش بستری و ۳۰۰۰ جراحی انجام گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس استانداردها در هر ۴۰ کیلومتر باید یک پایگاه جاده‌ای داشته باشیم که داریم و در بحث شهری برای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت باید یک پایگاه داشته باشیم که طبق استانداردهای جدید به ۲۵ هزار نفر رسیده که باید نسبت به این رقم جدید پایگاه اضافه شود. 

شکوهی با تأکید بر اینکه برای ساخت هر پایگاه استاندارد به جز زمین، سه میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و به احتساب قیمت شش یا هفت میلیاردی آمبولانس استاندارد، ساخت هر پایگاه حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد، تصریح کرد: در حال حاضر به ۲۰ پایگاه شهری نیاز داریم و قرار است پنج پایگاه جاده‌ای طبق مصوبه راه‌اندازی شود که یک مورد انجام شده و چهار مورد دیگر در صورت تأمین اعتبار و نیروی انسانی راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به وجود ۱۰۰ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، چهار دستگاه موتورلانس و یک بالگرد در اورژانس پیش‌بیمارستانی یادآور شد: ۵۰ درصد آمبولانس‌ها بیشتر از حد استاندارد کار کرده‌اند که با ترخیص ۵۰۰ دستگاه آمبولانس تویوتا هایس خریداری شده از گمرک، این موضوع مرتفع می‌شود البته فعلاً ۱۰ درصد آمبولانس را بازسازی کردیم و مشکلی از این بابت نداریم.

شکوهی با تأکید بر اینکه مردم اورژانس را با آژانس اشتباه نگیرند، مطرح کرد: تکنسین‌های حاضر در مرکز ارتباطات ابتدا تریاژ تلفنی(رده‌بندی بیماران) انجام می‌دهند و برای تریاژهای قرمز آمبولانس اعزام می‌شود، ما موظف نیستیم سایر بیماران را به بیمارستان انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند هر وقت بخواهند از راهنمایی و مشاوره تکنسین‌های ما استفاده کنند اما ما موظف نیستیم همه بیماران را با آمبولانس انتقال دهیم، اظهار کرد: واحد بهبود کیفیت مرکز به صورت تصادفی روزانه ۱۰ درصد مأموریت‌ها را مورد رصد، بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند تا از نحوه خدمات‌رسانی اورژانس مطلع شود به طوری‌ که نزدیک به ۹۶ درصد رضایت کامل داشتند، دو درصد رضایت نسبی داشته و دو درصد کاملاً ناراضی بودند. 

شکوهی با بیان اینکه میانگین زمان رسیدن آمبولانس به محل حادثه در شهر هشت دقیقه و در جاده ۱۵ دقیقه است، علت برخی تأخیرها در رسیدن آمبولانس به مقصد را تداخل مأموریت‌ها و گاه ترافیک دانست و تصریح کرد: موضوع ترافیک باعث شد چهار دستگاه موتورلانس با تمام تجهیزات مورد نیاز برای احیای مصدومان راه‌اندازی شد و به غیر از انتقال بیماران، می‌توانند همه کارها را سر صحنه انجام دهند. 

وی در ادامه بیان کرد: ۹۵ درصد ساختارهای سیستم مکان‌یاب اورژانس فراهم شده و با راه‌اندازی این سامانه پس از حل مشکل زیرساختی در وزارتخانه، هر فردی با شماره ۱۱۵ تماس بگیرد موقعیتش در این سیستم به نمایش درمی‌آید و دیگر نیاز به آدرس‌گیری نیست.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان در بخش دیگری اعلام کرد: امسال برای نخستین‌بار در اورژانس پیش‌بیمارستانی همدان با دریافت مجوز از مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، کار ثبت لرزه‌نگاری انجام می‌شود و با نصب سیستم در هر نقطه‌ای از ایران زلزله رخ دهد، متوجه می‌شویم و در صورت نیاز اقدام به اعزام آمبولانس می‌کنیم.

وی به راه‌اندازه یک خط با شماره ۵۰۰۰۴۸۱۱۱۵ برای ناشنوایان به منظور ارسال پیامک اشاره کرد و یادآور شد: در نظر داریم در آینده با پرورش نیروهای زن تکنسین پایگاهی ویژه برای زنان باردار راه‌اندازی کنیم تا با حضور یک ماما بتوانند به این قشر کمک کنند چرا که بعضی از مادران باردار در داخل آمبولانس زایمان انجام می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha