به گزارش ایسنا، در ایام نوروز طبق آمارها حدود ۵۰۲ میلیون سفر انجام گرفته که سهم ترددهای بین شهری و استانی بیش از ۴۷۷ هزار سفر بوده است. در این بین حدود ۱۰۰ هزار تصادف رخ داده که باعث مصدومیت ۲۱ هزار و ۴۴۱ نفر و فوت ۸۱۴ نفر شده است. آمار تصادفهای فوتی در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ خوشبختانه کاهشی بوده است، زیرا در سال گذشته ۱۲۱۷ نفر از هموطنان در ایام نوروز بر اثر تصادف جادهای جان سپردند.
آیا خودرو تنها عامل تصادف است؟
هر چند آمارهای تصادفات موجب تاسف همگان است اما شاید پرده نادیده این ماجرا، علل تصادفات و سهم بندی آن است! به این معنی که اغلب مسوولان و افراد، ایمنی پایین خودروهای داخلی را دلیل آمار بالای فوتیها در تصادفات جادهای ایران می دانند. در حالی که یک خودرو به تنهایی نه عامل تصادف است و نه اسباب فوت.
نگاهی به آمارهای تفکیکی تصادفات در ایران نشان میدهد ۵۲ درصد از علل تصادفات وسایل نقلیه خطای انسانی است. این آمار در جهان تا ۶۷ درصد بالا می رود. از طرفی در حالی که در جهان تنها سه درصد شرایط جاده باعث تصادف می شود، در ایران این آمار به ۲۰ درصد می رسد که نقش وزارت راه را پررنگتر می کند. جالب آن که تنها ۱۲ درصد وسایل نقلیه در تصادفات ایران نقش دارند که شامل نقص فنی، کیفیت و یا ایمنی پایین میشود.
هر چند در این مدت از خودروسازان به عنوان عامل اصلی تلفات جادهای نام برده شده، اما شاید وقت آن رسیده باشد که بالاخره نقش دیگر ارگان ها و سازمان ها نیز در این موضوع روشن شود. بدون شک جادههای باکیفیت، اصلاح نور و مسیرها، حتی افزایش جریمههای رانندگی به جهت بازدارندگی رانندگان از تخلف نیز میتواند عاملی برای کاهش تصادفات باشد. این در حالی است که حتی ضعفهایی در امدادرسانی به تصافات نیز وجود دارد که بخشی از آن به دلیل تاخیر در رسیدن تیم های امدادی است.
نقش موتور سیکلتها و خودروهای فرسوده در آمار بالای فوتی تصادفها
نکته دیگر این که کاهش آمارهای فوتی نشان از ایمن تر شدن پلتفرم خودروهای داخلی دارد. ایمنی که به دلیل رعایت استانداردهای ۸۵ گانه از سوی سازندگان است. هر چند در این بخش نیز باید آمارها را به تفکیک تحلیل کرد، زیرا بخش زیادی از تصادفهای منجر به فوت اساسا مربوط به خودروها نیست و به پای موتورسوارانی نوشته می شود که از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند.
در این بین حتی آمارها نشان می دهد، بخش زیادی از فوتیها نیز به دلیل فرسوده بودن خودروهای در حال تردد و عدم ایمنی مناسب آنهاست، زیرا در کشور هنوز بیش از ۱۳ میلیون خودرو و موتورسیکلت فرسوده تردد میکنند که بیش از ۸۰ درصد آنها از امکانات ایمنی حداقلی چون ایربگ و ترمزهای ABS و EBD بهره نمیبرند. از این رو جایگزینی خودروهای فرسوده با نمونههای به روز، یکی از مهمترین راه های کاهش تصادفات است که البته به دلیل شرایط اقتصادی موجود نیازمند عزمی ملی و کمک دولت است.
خطر قطعات یدکی تقلبی برای جان مردم
پلیس راهور نیز قطعا یکی از عوامل مهمی است که میتواند در کاهش آمار تصادفات در ایران نقش آفرینی کند، زیرا قطعا با کنترل مکانیزه راهها و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و فاقد ایمنی حداقلی چون سالم بودن چراغ ها، ترمزها و ادوات کنترلی خودرو ایمنی تردد وسایل نقلیه در جاده ها افزایش پیدا میکند. ضمن این که ارگانهایی چون ستاد مبارزه با کالای قاچاق نیز باید از فروش قطعات یدکی تقلبی بیکیفیت در بازار این قطعات جلوگیری کنند، زیرا یک قطعه یدکی بی کیفیت که عملکرد مناسبی ندارد، خود میتواند موجب بروز یک حادثه ناگوار شود.
دستگاههای مسئول به جای اتهامزنی، همکاری کنند
البته در این میان خودروسازان و قطعهسازان داخلی نیز نباید از نقش خود در تولید خودروهای با کیفیت و تعامل با سایر دستگاهها غفلت کنند، مسلما پاسکاری و انگشت اتهام به سمت یکدیگر گرفتن، نه تنها گرهای از مسئله تصادفات و فوتیهای آن باز نمیکند بلکه با ارائه اطلاعات و تحلیلهای مخدوش اجازه تصمیم گیری و حل مسئله را نمیدهد چرا که کاهش آمار فوت ناشی از تصادف نیازمند عزم ملی و دلسوزی همه ارگانها و دستگاههای دخیل است.
انتهای پیام
نظرات