• پنجشنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403011507126
  • منبع : نمایندگی دانشگاه تهران

بر اساس اعلام مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران انجام می‌شود

ثبت تاریخ اول هر ماه قمری با رؤیت هلال ماه نو در شامگاه روز بیست و نهم یا سی‌اُم ماه قبل‌

ثبت تاریخ اول هر ماه قمری با رؤیت هلال ماه نو در شامگاه روز بیست و نهم یا سی‌اُم ماه قبل‌

بر اساس اعلام مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، سال‌های تقویم هجری قمری هلالی، شامل ۱۲ ماه قمری هلالی محرم، صفر، ربیع‌الاول، ربیع‌الثانی، جمادی‌الاولی، جمادی‌الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذی‌‏القعده و ذی‏‌الحجه است که تاریخ اول هر ماه با رؤیت هلال ماه نو در شامگاه روز بیست و نهم یا سی‌اُم ماه قبل‌، به ثبوت می‌رسد.

به گزارش ایسنا، با این حساب‌، تعداد شبانه‌روزهای هر ماه قمری که برابر با مدت زمان بین دو رؤیت متوالی هلال ماه نو است، ۲۹ یا ۳۰ شبانه‌روز گرفته می‌شود. در این تقویم، نوع ماه‏های قمری، حقیقی است.

پیش‌بینی وضعیت رؤیت هلال ماه‌های قمری به مقادیر مشخصه‌های ماه و خورشید و موقعیت جغرافیایی رصدگر در لحظة غروب خورشید تاریخ بیست و نهمین روز ماه قبل، بستگی دارد. به‌عبارت دقیق‌تر، کارشناسان مسائل تقویم هجری قمری‌، برای بررسی وضعیت رؤیت‌پذیری یا رویت‌ناپذیری هلال ماه‏های قمری در شامگاه بیست و نهمین روز هر ماه قمری در نقطة جغرافیایی مورد نظر، روش علمی تازه‌ای را به‌کار می‌برند.

این روش به این شرح است که در مرحلة نخست‌، مشخصه‌های ماه و خورشید را برای لحظة غروب خورشید بیست و نهمین روز ماه قمری محاسبه می‌کنند. سپس‌، این مقادیر مشخصه‌ها را با همه مقادیر مشخصه‌های متناظرِ آن‌ها بر اساس رکوردهای جهانی رؤیت هلال ماه، مقایسه می‌کنند. این رکوردها، مربوط به رؤیت هلال ماه‏ها از سال ۱۸۵۹ تا زمان حاضر هستند که به تأیید مراکز نجومی معتبر جهان رسیده‌اند. حالات متفاوتی ممکن است رخ دهد.

*کارشناسان، بر اساس حالات مختلف‌، دربارة رؤیت‌پذیری یا رؤیت‌ناپذیری هلال ماه، اظهار نظر می‌کنند

کارشناسان، بر اساس این حالات‌، دربارة رؤیت‌پذیری یا رؤیت‌ناپذیری هلال ماه در شامگاه بیست و نهمین روز هر ماه قمری و در نتیجه، تعیین تاریخ اول هر ماه نو قمری برای آن نقطة جغرافیایی مورد نظر، اظهار نظر می‌کنند. البته، این امکان وجود دارد که هلال ماه نو در مکانی بر روی کرة زمین، دقایقی قبل یا پس از لحظة غروب خورشید روزهای بیست و نهم یا سی‌اُم رؤیت شود. این اختلاف یک شبانه‌روز در رؤیت هلال ماه‌های قمری، اختلاف یک شبانه‌روز در تقویم هجری قمری هلالی کشورهای اسلامی را سبب می‌شود.

طول ماه هلالی، مدت زمان بین دو لحظة ماه نو نجومی متوالی است. مقدار متوسط طول ماه هلالی از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی، ۵۳۰۵۸۹/۲۹ شبانه‌روز یا معادل ۲۹ شبانه‌روز و ۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۹/۲ ثانیه است. طول ماه هلالی متوسط، ثابت نیست و به‌علت تأثیر عوامل نجومی، به مقدار بسیار کمی تغییر می‌کند. طول ماه هلالی حقیقی نیز ثابت نیست و به علت تأثیر عوامل نجومی‌، به مقدار قابل ملاحظه‌ای تغییر می‌کند.

طول سال قمری، شامل ۱۲ طول ماه هلالی است. مقدار متوسط طول سال قمری، از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی، ۳۶۷۰۶۸/۳۵۴ شبانه‌روز یا معادل ۳۵۴ شبانه‌روز و ۸ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۷/۳۴ ثانیه است. طول سال قمری متوسط ثابت نیست و به‌علت تغییرات بسیار کم طول ماه هلالی متوسط، مقدار آن نیز دستخوش تغییرات بسیار کم است.

*تقویم هجری قمری بر دو نوع هجری قمری هلالی و هجری قمری قراردادی است

تقویم هجری قمری‌، چهارده قرن تقویم دینی مسلمانان جهان بوده است. از آنجا که قسمت عمدة وقایع دینی و ملی تاریخ مان بر اساس تقویم هجری قمری ضبط و ثبت شده‌، از این رو آشنایی با این تقویم‌، بسیار مهم است.

تقویم هجری قمری بر دو نوع تقویم هجری قمری هلالی و تقویم هجری قمری قراردادی است.

تقویم هجری قمری هلالی، تقویم دینی مسلمانان جهان است. مبدأ این تقویم، اول محرم سالی است که پیامبر اکرم(ص) از مکة معظمه به مدینة منوره هجرت فرمودند. این مبدأ قراردادی است و ۵۹ تا ۷۱ شبانه‌روز پیش از تاریخ تقریبی هجرت پیامبر اکرم(ص) اختیار شده است. اسلام‌شناسان دربارة تاریخ هجرت از ۱ تا ۱۳ ربیع‌الاول ۱ هجری قمری اختلاف‌نظر دارند. این مبدأ در اغلب کشورهای اسلامی‌، روز جمعه ۱ محرم ۱ هجری قمری‌، مطابق ۲۷ تیر ۱ هجری شمسی و مطابق ۱۶ ژوئیة ۶۲۲ میلادی (ژولی) اختیار شده است.

*تقویم هجری قمری قراردادی

تاریخ‌نویسان و سایر پژوهشگران، برای سهولت در محاسبات روزمرة تقویم هجری قمری و بر طرف کردن اشکالات ناشی از یک شبانه‌روز اختلاف در تقویم هجری قمری هلالی در کشورهای اسلامی، از تقویمی به نام«تقویم هجری قمری قراردادی» استفاده می‌کنند.

مبدأ و نام ۱۲ ماه این تقویم، همانند تقویم هجری قمری هلالی است. تعداد شبانه‌روز ماه‌های این تقویم، متناوباً ۳۰ و ۲۹ شبانه‌روز است. یعنی ماه محرم ۳۰، ماه صفر ۲۹ شبانه‌روز و همین‌طور تا آخر گرفته می‌شود. توضیح این‌که، تعداد شبانه‌روز ماه ذی‌الحجه در سال‌های عادی ۲۹ و در سال‌های کبیسه ۳۰ شبانه‌روز است. در این تقویم، نوع ماه‌های قمری، قراردادی است.

طول سال قمری قراردادی(۳۶/۳۵۴ شبانه‌روز) عدد صحیحی از شبانه‌روزهای کامل نیست. حال آن‌که در محاسبات روزمرة تقویم هجری قمری، طول سال با تعداد شبانه‌روزهای کامل مورد نیاز است. از این‌رو، تاریخ‌نویسان و سایر پژوهشگران، برای برطرف کردن این مشکل در تقویم هجری قمری قراردادی از کسر شبانه‌روز طول سال قمری قراردادی صرف‌نظر می‌کنند و این سال ۳۵۴ شبانه‌روز است را «سال عادی» می‌نامند. پس از گذشت دو یا سه سال که مجموع کسور شبانه‌روز طول این سال ها به یک شبانه‌روز می‌رسد. در این‌صورت، یک شبانه‌روز به آخر سال مورد نظر اضافه می‌کنند و آن سال ۳۵۵ شبانه‌روز را «سال کبیسه» می‌نامند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha