حمیدرضا محمدی در گفتوگو با ایسنا درباره افزایش جرایم رانندگی که اخیرا تصویب شده است، گفت: این موضوع (تصادفات رانندگی و جرایم آن) دارای اهمیت جدی است و باید این موضوع پیگیری تا حل شود. باید بررسی شود که در تصادفات رانندگی، آیا راننده مقصر است یا خودروسازها یا جادهها یا همه عوامل دخیلاند؟ تا آنجا که میدانم جادهها دچار ایراد جدی نیستند، هرچند در برخی جاها مثل برخی روستاها جادهها نامناسب هستند.
وی افزود: در خصوص خودروها نیز دچار مشکل هستیم زیرا یکی از خودروهایی که کشتههای زیادی در تصادفات دارد، خودرویی مثل پراید است؛ لذا خودروسازها هم مقصرند.
وی تاکید کرد: بزرگترین عامل تصادفات قطعا عامل انسانی است که پلیس مکررا آن را اعلام می کند. آنچه گفته میشود تا ۹۰ درصد خود رانندهها در تصادفات رانندگی مقصرند. عواملی مانند آمار بالای تصادفات و حوادث منجر به فوت، عدم تناسب جرایم قبلی با روند افزایش تورم و ... در افزایش جریمههای رانندگی صحیح و درست است زیرا اگر رانندگان بدانند تخلفات رانندگی مجازات شدیدی دارد قطعا اینگونه اتفاقات رخ نمی دهد؛ لذا افزایش نرخ جریمه های رانندگی، بازدارندگی از تخلفات رانندگی را به دنبال دارد.
وی افزود: راهکار درست برای اینکه تصادفات وتخلفات رانندگی کم شود این است که فرهنگ رانندگی بالاتر رود؛ زیرا اغلب مردم قوانین رانندگی را رعایت نمی کنند و به قوانین احترام نمیگذارند؛ لذا این مشکل، مشکل فرهنگی است و برای حل آن باید روی فرهنگ مردم کار شود. باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در مدارس آموزش داده شود. بخشی از پول جریمههای رانندگی که افزایش یافته بهتر است صرف فرهنگ سازی شود.
این وکیل دادگستری با تاکید براینکه محل مصرف پول جرایم مهم است و این پول باید در فرهنگسازی صرف شود، گفت: مثلا یکی از کارهای قشنگ پلیس این بود که به کودکان میگفت شما همیار پلیس هستید و در مدارس لباس پلیس به آنها داده می شد و وقتی کودکان در ماشین بودند به والدین خود در حین رانندگی تذکر می دادند. اینها بخشی از فرهنگسازی است. یکی دیگر از مشوقها می تواند این باشد که اگر فردی ۶ ماه تخلف رانندگی نداشته باشد، امتیاز به او داده می شود.
محمدی تاکید کرد: سه عامل مهم و جدی از جمله عامل انسانی، خودرو و جاده در تصادفات نقش دارند که هر کدام از این عوامل به بخش های بیشتری تقسیم میشوند. مثلا برای عامل انسانی، بازدارندگی بجهت عدم جریمه، نقش مهمتر را فرهنگ رانندگی دارد که ما به اولی توجه میکنیم و نسبت به دومی که مهمتر است بی توجه هستیم؛ لذا اصل گرفتن جریمه بیشتر درست است اما نگاه به نکات مهمتر چون فرهنگ سازی و ساخت وسایل مناسب و جادههای امن باید بیشتر شود و هزینه کرد این جرایم را باید بیشتر هوشمندانه انتخاب کرد و عملکرد مثلا بخشی جهت فرهنگسازی و بخشی برای نظارت بر خودروسازها و بخشی برای ساخت جادههای امن هزینه شود.
انتهای پیام
نظرات