علی نیک، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی استان قم در گفتوگو با ایسنا در خصوص برنامه اتوبوسرانی شهر قم در سال جاری با اشاره به وضعیت نامناسب و فرسودگی حملونقل عمومی در سراسر کشور، گفت: در شهر قم از سال ۱۳۹۷ خرید ناوگانها شروع شد و در حالی که در شهرهای دیگر عمر ناوگان به ۸ سال میرسد اما در شهر قم این عدد به ۳.۵ سال رسیده است.
وی با بیان اینکه در شهر قم اتوبوسها نو و یا بازسازی شده هستند و امروزه شاهد ناوگان نو هستیم، افزود: برای سال آینده نیز شهرداری ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای خرید اتوبوس اختصاص داده است و ۳۰ میلیارد هم برای بازسازی در نظر گرفته شده که میتواند عمر تازهای به اتوبوسها بدهد، همچنین شورای شهر اجازه خرید بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هم پیش بینی کرده است.
نیک در خصوص میزان بودجه سال گذشته برای خرید خرید ناوگان اتوبوس اظهار کرد: در سال گذشته هم این بودجه در اختیار سازمان اتوبوسرانی بود اما خودرویی برای خرید وجود نداشت، به طوری که در حال حاضر از خودروسازها ۴۹ دستگاه طلب داریم ولی خودرویی هنوز به ما ارائه نشده است. همچنین در دهه ۹۰ به علت تحریمها و تعطیلی کارخانهها ورود اتوبوس به ناوگان کشور را نداشتیم و با توجه به این وضعیت، شهرداریها به دنبال بازسازی ناوگان هستند اما وضعیت شهر قم از دیگر شهرها بهتر است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی استان قم بیان کرد: در حال حاضر ۲۶۸ ناوگان سازمان به صورت فعال و پشتیبان در سطح شهر وجود دارند و ۲۰۰ دستگاه دیگر هم برای کارخانجات و ادراهها توسط بخش خصوصی تامین شده است، به عبارت دیگر مجموعا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر برای خطوط، کارخانجات و ادارات کار میکنند.
نیک با اشاره به تعداد ناوگان پیشبینی شده برای سیستم حملونقل قم اظهار کرد: ما قصد داریم که در سال جدید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به سیستم حمل و نقل اضافه کنیم و البته رسیدن به این هدف، بستگی به پایبند بودن خودروسازان به تعهداتشان دارد.
وی با اشاره وضعیت حملونقل در عید نوروز شهر قم بیان کرد: اگر چه سرویسهای اتوبوسرانی قم در روزهای عادی تا ساعت ۲۳ فعال هستند اما باتوجه به تردد بیشتر مردم در عید، شب سال تحویل سرویس ۲۴ ساعته به مردم ارائه شد، همچنین در شبهای احیاء نیز سرویس ۲۴ ساعته خواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی استان قم یادآور شد: در ایام نوروز به دلیل افزایش حجم تردد مسافران نوروزی در حرم مطهر و جمکران، اتوبوسهای ویژهای برای کاهش ترافیک تعبیه شده است.
مهمترین مشکل ناوگان اتوبوسرانی، نبود نقدینگی کافی است
نیک با بیان اینکه نبود نقدینگی یکی از مهمترین چالشهای اتوبوسرانی است، اضافه کرد: بلیط اتوبوس رشد ۲۷ درصدی داشته، اما قیمت لوازم یدکی خودروها تا آخر سال معمولا افزایش ۲ برابری خواهد داشت، که این افزایش قیمت لوازم یدکی بر کیفیت کار تاثیر میگذارد و نبود نقدینگی اجازه تهیه به موقع قطعه را به ما نمیدهد، به عبارت دیگر افزایش افسارگسیخته قیمتها باعث عدم توان سرویسدهی به موقع میشود.
وی بیان کرد: جابهجایی هر مسافر بیش از ۹ هزار تومان هزینه دارد، این درحالی است که ۲۱۰۰ تومان از مسافر دریافت میشود، یعنی بر روی هر مسافر ۷ هزار تومان یارانه پرداخت میشود که این نرخ را شهرداری تعیین میکند، لذا انتظار میرود که دولت بودجه مطلوبی برای حمل و نقل در نظر بگیرد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی استان قم افزود: اگر دولت هزینه مطلوبی برای حملونقل انجام دهد، مردم ماشینهای شخصی خود را کنار میگذارند چرا که میدانند با حملونقل عمومی زودتر به مقصد خود میرسند، با این کار میتوان از آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، ترافیک، آسیب به زیرساختها جلوگیری کرد.
وی گفت: کشورهای اروپایی سالها قبل به فواید استفاده از حملونقل عمومی پی بردهاند، به طور کلی اگر موضوع سرویسدهی حملونقل حل بشود، مشکلات آلودگی هوا، ترافیک، مصرف سوخت حل خواهد شد؛ برای مثال رکورد مصرف سوخت در ایام تعطیلات به ۱۵۰ میلیون لیتر در روز رسیده که به معنای تمایل مردم به استفاده از وسیله شخصی است.
نیک در پایان گفت: اگر حمل نقل ارزان، ایمن و در دسترس داشته باشیم، مشکلات یاد شده برطرف خواهد شد، برای مثال در شهر تهران مدارس به خاطر آلودگی هوا ۲۰ روز تعطیل شد که یکی از راههای حل معضل آلودگی هوا، استفاده از حملونقل عمومی است.
انتهای پیام
نظرات