به گزارش ایسنا، آیین پایان عملیات حفاری مکانیزه و احداث تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ متروی تهران ظهر امروز -۲۲ اسفند ۱۴۰۲- در قالب یکصدو یازدهمین پویش امید و افتخار با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.
علیرضا زاکانی در این آیین با اشاره به جایگاه ری در مدیریت شهری گفت: ری قبله تهران است و با قدمتی هزاران ساله نگینی بر انگشتری شهر ماست. امروز مفتخریم در پویش امید و افتخار شاهد اتمام پروژه خط ۶ مترو تهران به طول ۴۲ کیلومتر و خروج دستگاه تی بی ام از آن باشیم.
وی ادامه داد: سال آینده ۲ ایستگاه و پس از آن هر ۵ ایستگاه خط ۶ مترو در اختیار مردم قرار میگیرد. مهمترین ایستگاه خط ۶، ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم است که سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
زاکانی تاکید کرد: در نهایت آخرین ایستگاه خط ۶ به صورت تبادلی با خطوط ۱، ۱۱ و راه آهن جمهوری اسلامی احداث خواهد شد. بخش پایانی تونل خط ۶ به طول ۹.۵ کیلومتر میباشد، با وجود آنکه عملیات ساخت خط ۶ در نیمه دهه ۹۰ آغاز شد؛ اما بیشتر خطوط این خط از مترو در دوره مدیریت شهری جدید به نتیجه رسیده است.
شهردار تهران با اشاره به چالش های حملونقل عمومی در پایتخت گفت: محدودیتها و عدم توسعه مناسب ناوگان حملونقل عمومی تهران طی سالیان گذشته باعث شده امروز تنها ۳۴ درصد از رفتوآمدهای درون شهری از این طریق انجام شود و مردم بیشتر سراغ استفاده از خودروهای شخصی بروند. با توسعه خطوط مترو و اتوبوس برقی و …به دنبال بر هم زدن این نسبت به نفع حملونقل عمومی هستیم.
وی ادامه داد: با وجود همه تلاشهای انجام شده در این ۳۰ ماه هنوز هم از شرایط فعلی حملونقل عمومی راضی نیستیم؛ به همین جهت قرارداد دریافت ۵۰۰۰ اتوبوس را منعقد کردهایم، از این میزان حدود ۳۰۰۰ اتوبوس برقی است و نیمی از آن به وسیله شرکتهای داخلی تأمین میشود.
وی افزود: با اضافه شدن اتوبوسهای جدید عملا در مدت زمان کوتاهی ظرفیت اتوبوسرانی پایتخت افزایش قابل توجهی خواهد یافت و این رکورد در تاریخ تهران بی سابقه است.
زاکانی اشارهای به واردات خودروهای برقی به پایتخت نیز داشت و افزود: صبح امروز در محل شهرداری تهران نمایشگاه خودروهای برقی که بناست به زودی به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت افزوده شود برگزار شد. مطابق قراردادهای منعقد شده ۱۰ هزار ون و ۲۷۵۰۰ تاکسی برقی به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت افزوده خواهد شد.
شهردار تهران سپس به برخی از کارهای انجام شده در طی ۳۰ ماه گذشته نیز پرداخت و گفت: در دوره جدید به کارهای کوتاه مدت توجه شد و برای کارهای بلندمدت نیز برنامهریزی صورت گرفته است. در همین رابطه از نیمه نخست سال گذشته تا کنون بالغ بر صد پویش امید و افتخار برگزار شد که در ۱۰۰ پویش آن ۸۶۱ پروژه به ارزش ۱۷۸ همت به بهرهبرداری رسیده است، از این آمار بالغ بر هشتاد درصد پروژه ها به طور کامل در این دوره به نتیجه رسیده و ۶۶ درصد آن نیز در نیمه جنوبی شهر تهران میباشد.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری میان شهرداری تهران با دولت سیزدهم برای حل چالشهای شهری تهران پرداخت و گفت: به زودی بناست با همراهی دولت عملیات ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکن در شهر تهران را آغاز کنیم و علاوه بر این به دنبال ایجاد تسهیلات برای ساخت مسکن در پایتخت نیز هستیم.
شهردار تهران ادامه داد: هفته قبل عملیات ساخت خط ۸ مترو در محله مسعودیه واقع در جنوب شهر آغاز شد که انتهای آن به ایستگاه سرسبز میرسد. همچنین عملیات ساخت خط ۹ مترو نیز این هفته آغاز میشود، این خط تبادلی از دولت آباد و منطقه مشیریه آغاز میشود و به چیتگر میرسد. در تکمیل هر ایستگاه خطوط متروی تهران نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه میشود. علاوه بر این موارد با همکاری شرکت سابیر تونل شهید متوسلیان (متصل کننده بخش جنوبی بزرگراه شهید صیاد شیرازی به اتوبان آزادگان) ظرف ۴ سال آینده به بهره برداری میرسد. این تونل در ۹.۵ کیلومتر با سه دسترسی و در دو طبقه ساخته خواهد شد.
بر اساس گزارش سایت شهر، زاکانی در پایان تأکید کرد: حجم کارهای صورت گرفته در حوزه حمل و نقل عمومی با هدف حل معضل ترافیک شهر تهران و کاهش آلودگی هوا پایتخت طی ۳۰ ماه گذشته بی نظیر بوده است. البته خدمترسانی به مردم محدود بر این حوزهها نمی شود و تلاش میکنیم در دیگر حوزههای خدماتی هم اتفاقات خوبی در شهر رقم بخورد.
انتهای پیام
نظرات