به گزارش ایسنا، پرواز آزمایشی بعدی موشک «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) به زودی انجام میشود.
به نقل از اسپیس، اسپیسایکس در حساب ایکس خود اعلام کرد که روز ۱۴ مارس را برای سومین آزمایش پرواز استارشیپ هدف قرار داده است. استارشیپ از دو بخش تشکیل شده است؛ مرحله بالایی قابل استفاده مجدد از جنس فولاد ضد زنگ که استارشیپ نامیده میشود و تقویتکننده مرحله اول آن موسوم به «سوپر هوی»(Super Heavy) که به همراه یکدیگر بیش از ۱۲۲ متر هستند.
این شرکت اخیرا یک آزمایش حیاتی سوخترسانی را در ماه مارس در پایگاه «استاربیس»(Starbase) خود در نزدیکی بوکا چیکا، تگزاس انجام داد. در طول آزمایش، بیش از ۱۰ میلیون پوند متان مایع و اکسیژن مایع به موشک پمپاژ شد. «ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل اسپیسایکس، با انتشار عکسهای آزمایش سوخترسانی استارشیپ در حساب ایکس خود نوشت: استارشیپ برای پرواز سوم آماده میشود.
بیشتر بخوانید:
آزمایش سوخترسانی «استارشیپ» در آستانه سومین پرتاب انجام شد
استارشیپ و سوپر هوی طوری طراحی شدهاند که کاملا قابل استفاده مجدد باشند. آنها به همراه یکدیگر قویترین موشک جهان را تشکیل میدهند و میتوانند تا ۱۶۵ تن محموله را به مدار پرتاب کنند.
ناسا استارشیپ را برای فرود فضانوردان روی ماه در طول ماموریت آتی «آرتمیس ۳»(Artemis 3) انتخاب کرد اما هنوز چند مانع وجود دارند که تا پیش از آن باید برطرف شوند. اولین مورد این است که استارشیپ ابتدا باید به مدار برسد. این موشک در دو پرواز آزمایشی اول که یکی در آوریل ۲۰۲۳ و دیگری در نوامبر ۲۰۲۳ بود، موفق نشد.
در اولین پرواز آزمایشی، استارشیپ نتوانست از تقویتکننده مرحله اول خود جدا شود و اسپیسایکس موشک را درست کمتر از چهار دقیقه پس از بلند شدن منفجر کرد.
بیشتر بخوانید:
بلندترین موشک جهان پس از برخاستن در هوا منفجر شد
استارشیپ در دومین پرواز آزمایشی خود، حدود دو دقیقه و ۴۰ ثانیه پس از پرواز با موفقیت از سوپر هوی جدا شد اما سوپر هوی اندکی بعد در یک انفجار هوایی بزرگ منفجر شد.
بیشتر بخوانید:
بلندترین موشک جهان دوباره در آسمان منفجر شد
پس از دومین پرواز آزمایشی، «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) ۱۷ اقدام اصلاحی را شناسایی کرد که اسپیسایکس باید پیش از پرواز بعدی انجام دهد. ۱۰ مورد از آنها در استارشیپ و هفت مورد در تقویتکننده سوپر هوی هستند.
اسپیسایکس در بیانیه روز ۲۶ فوریه خود گفت که آنها را تکمیل کرده و تغییرات سختافزاری را به منظور کاهش نشت، محافظت در برابر آتش و عملیات مرتبط با دریچه پیشران برای افزایش قابلیت اطمینان اعمال کرده است.
انتهای پیام
نظرات