• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402121611480
  • خبرنگار : 71496

نخست‌وزیر قطر: اسرائیل از موضوع کمک‌ها برای باج‌خواهی سیاسی استفاده می‌کند

نخست‌وزیر قطر: اسرائیل از موضوع کمک‌ها برای باج‌خواهی سیاسی استفاده می‌کند

نخست‌وزیر قطر با اشاره به اینکه در هفته گذشته فشارهایی بر اسرائیل برای افزایش کمک‌رسانی‌ها وارد شد، تاکید کرد که استفاده از کمک‌ها برای باج‌خواهی سیاسی قابل پذیرش نیست.

به گزارش ایسنا، محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در حاشیه روز اول گفت‌وگوی استراتژیک قطر-آمریکا به شبکه خبری «الجزیره» با اشاره به اینکه در هفته گذشته فشارهایی بر اسرائیل برای افزایش کمک‌رسانی‌ها وارد شد، اظهار کرد: کار برای ایجاد زیرساختی جهت دریافت کمک‌ها در غزه در دست انجام است.

آل ثانی تاکید کرد: نمی‌توان موضوع کمک‌های بشردوستانه را به بازی گرفت و استفاده از آن برای باج‌خواهی سیاسی را نادیده گرفت اما این چیزی است که از عملکرد رژیم اشغالگر در دوره اخیر شاهد بودیم.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در این رابطه گفت: اسرائیل باید روند ورود کمک‌های بیشتر به نوار غزه را سهولت بخشد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز سه‌شنبه مدعی شد اسرائیلی‌ها با پیشنهاد منطقی موافقت کردند و اکنون توپ در زمین جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است.

بایدن در ادامه با هشدار نسبت به افزایش تنش‌ها در قدس و کرانه باختری در صورت نرسیدن به توافقی قبل از ماه رمضان گفت: برقراری آتش‌بس ضروری است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه تاکید کرد که با هرگونه توافقی شامل توقف جنگ، خروج نیروهای اشغالگر، بازسازی و بازگشت آوارگان به مناطق مسکونی‌شان هرگز موافقت نخواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی که در افتتاحیه ششمین گفت‌وگوی استراتژیک قطر-آمریکا در واشنگتن با حضور محمد بن عبد الرحمان آل ثانی داشت، اظهار کرد: قطر همواره شریکی فوق‌العاده برای آمریکا بوده و امروز ما در حال برگزاری گفت‌وگوی استراتژیک‌ خود هستیم و به بررسی مسایل مختلفی که با هم در سطح دوجانبه، منطقه‌ای یا بین‌المللی کار می‌کنیم، می‌پردازیم.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در ادامه گفت: قطر در چند سال گذشته، نقش محوری را در کمک به بازگرداندن آمریکایی‌های بازداشت‌شده به کشور و خانواده‌شان ایفا کرده و البته در کمک به انتقال بسیاری از شرکای افغان ما که به مدت ۲۰ سال همراه با ما در افغانستان بودند، نیز نقش مهمی داشت.

دوحه در سال ۲۰۲۰ میزبان گفت‌وگوهای صلح میان دولت آمریکا و جنبش طالبان بود که به امضای توافقنامه خروج آمریکا از افغانستان منجر شد.

همچنین قطر در تخلیه هزاران آمریکایی و اتباع خارجی سرگردان در افغانستان پس از عقب‌نشینی آمریکا از این کشور در اوت ۲۰۲۱ نقش اصلی را ایفا کرد.

طبق اعلام خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، نزدیک به ۴۰ درصد از تمامی این افراد سرگردان در فرودگاه کابل از طریق قطر منتقل شدند.

بلینکن در ادامه سخنرانی خود در افتتاحیه گفت‌وگوی استراتژیک قطر-آمریکا گفت که روابط این ۲ کشور طی چند سال گذشته قوی‌تر شده و قطر همواره شریک فوق‌العاده‌ای برای آمریکا بوده و ما قدردان این شراکت و همکاری سازنده‌ای هستیم که هر روز با هم داریم.

ششمین دور گفت‌وگوهای استراتژیک قطر-آمریکا عصر سه‌شنبه در شهر واشنگتن و به ریاست مشترک آل ثانی و بلینکن آغاز شد.

مدت برگزاری این رویداد اعلام نشده اما خبرگزاری قنا در این خصوص اعلام کرده این گفت‌وگو شامل بررسی آخرین تحولات مربوط به مشارکت دوجانبه قطر و آمریکا و نیز مهمترین چالش‌های بین‌المللی و در راس آنها نقش میانجیگری قطر و شرکای بین‌المللی آن در رسیدن به آتش‌بسی دائمی در نوار غزه خواهد بود.

کاخ سفید اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با آل ثانی درباره تلاش‌ها برای آزادسازی اسرای صهیونیست بازداشت‌شده در غزه گفت‌وگو کرد.

طبق گزارش کاخ سفید، آن ۲ درباره رایزنی در روزهای آتی و استمرار مذاکرات توافق کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha