• دوشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1402120703899
  • خبرنگار : 99999

با تقدیر از مواضع انصارالله یمن در قبال غزه

رئیس جمهور پیشین گویان: اسرائیل در موقعیتی نیست که از «حق دفاع از خود» سخن بگوید

رئیس جمهور پیشین گویان: اسرائیل در موقعیتی نیست که از «حق دفاع از خود» سخن بگوید

رئیس جمهور پیشین گویان با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر چندین دهه است که اقدام به نسل کشی علیه مردم فلسطین می‌کند و اینکه ریشه این اقدام و رویه صهیونیست‌ها را به دوره پس از اجرای عملیات طوفان الاقصی مربوط بدانیم، صحیح نیست، افزود: مردم فلسطین از سال ۱۹۴۸ میلادی که سرزمینشان توسط اسرائیلی‌ها اشغال شد، با چالش و مشکلات زیادی رو به رو شده‌اند که تاکنون هیچ راه حلی برای آنها ارائه نشده‌است.

به گزارش ایسنا، «دونالد راموتار»، رئیس جمهور پیشین گویان ادامه داد: آنچه اکنون نیز در قالب جنگ غزه شاهد آن هستیم تا حد زیادی به جنایات فاشیست‌ها در جنگ جهانی دوم شباهت دارد، اما نکته مهم این است که دولت آمریکا و دیگر بازیگران غربی نیز قویا از صهیونیست‌ها و جنایاتشان علیه مردم فلسطین حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور پیشین گویان در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی به طرح مسائلی از سوی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیست دال بر اینکه اشغالگران در چارچوب گزاره «حق دفاع از خود» اقدام به اعمال جنایت علیه مردم فلسطین می‌کنند، اشاره کرد و گفت: اسرائیل به عنوان یک کنشگر اشغالگر، اساسا در موقعیتی نیست که از حق دفاع از خود سخن بگوید. این رژیم و حامیانش این استدلال غلط را مطرح می‌کنند تا کشتارهای خود علیه مردم فلسطین را توجیه کنند.

راموتار ادامه داد: جنایات صهیونیست‌ها در غزه به قدری فجیع و گسترده بوده که در نوع خود چالش‌های جدی را برای حامیان غربی این رژیم که مدام حرف از دفاع از حقوق بشر و آزادی می‌زنند، ایجاد کرده‌است. در جنگ غزه، شاهد آن هستیم که دولت آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی سیلی از تسلیحات پیشرفته و ویرانگر را برای رژیم اسرائیل فرستاده و می‌فرستند تا این رژیم آنها را علیه حماس که از تسلیحات به مراتب ساده‌تری استفاده می‌کند، بکار گیرد. درواقع، وحشی‌گری که صهیونیست‌ها با حمایت دولت‌های غربی علیه مردم فلسطین در قالب جنگ غزه نشان داده و می‌دهند، حقیقتا تکان دهنده و شوک آور است.

دونالد راموتار در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی کشورهای منطقه کارائیب که توسط قدرت‌های غربی استعمار شده‌اند تاکید کرد: همین مولفه عملا آنها را به مردم فلسطین و وضعیتی که با آن در رابطه با صهیونیست‌ها رو به رو هستند، نزدیکتر کرده‌است.

وی افزود: ملت‌های منطقه کارائیب تا حد زیادی با مردم فلسطین همراه هستند؛ با این حال دولت‌های این منطقه به واسطه وابستگی خود به آمریکا به ویژه در حوزه اقتصادی، موضع گیری‌های مستقلی را در این رابطه انجام نمی‌دهند. به نظر من بلوک کشورهای منطقه کارائیب باید به یکدیگر بپیوندند و موضع واحدی را در قبال صهیونیست‌ها اتخاذ کند و مثلا روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم قطع کنند.

رئیس جمهور پیشین گویان در ادامه خاطرنشان کرد: دیوان بین‌المللی دادگستری در حکم موقت اخیر خود در مورد شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب این رژیم به نسل کشی در نوار غزه، خواستار برقراری آتش‌بس فوری در قالب جنگ غزه نشد با این حال موضع گیری‌هایی را نیز علیه صهیونیست‌ها اتخاذ کرد. صِرف کنشگری دیوان در پرونده مذکور تا حدی برای صهیونیست‌ها و متحدان غربی‌شان ایجاد آشفتگی کرده‌است.

دونالد راموتار همچنین با اشاره به اقدامات اخیر صهیونیست‌ها در طرح اتهامات مختلف علیه سازمان آنروا (آژانس امداد و کاریابی ملل متحد برای آوارگان فلسطینی) و پرسنل آن در نوار غزه گفت: رژیم اسرائیل این قبیل اقدامات را با هدف مشروعیت بخشی به اقدامات نادرست خود در نوار غزه انجام می‌دهد. در عین حال، اقدام آمریکا و شمار دیگری از قدرت‌های غربی در قطع کمک‌های خود به آنروا در بحبوحه جنگ غزه نیز عملا جلوه‌ای عینی از همدستی آنها با صهیونیست‌ها در اِعمال نسل کشی علیه مردم فلسطین را به نمایش گذاشته است.

وی با اشاره به تحرکات انصارالله یمن در دریای سرخ در حمایت از ملت فلسطین گفت: اینکه برخی اقدامات خونین صهیونیست‌ها در نوار غزه را سفیدشویی می‌کنند، اما اقدامات انصارالله در دریای سرخ که با هدف متوقف کردن جنگ غزه و نسل کشی صهیونیست‌ها را در این منطقه انجام می‌گیرند محکوم می‌کنند، حقیقتا عجیب است. 

راموتار افزود: جالب است که کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس که اکنون به یمن حمله می‌کنند، حاضر نیستند که به اسرائیل فشار وارد کنند تا جنگ غزه خاتمه یابد و متعاقبا حوثی‌ها (انصارالله) نیز به اقدامات و تحرکات خود در دریای سرخ خاتمه دهند. کوته بینی این دیدگاه غیرقابل باور است. نباید چنین مساله‌ای را بالاتر از گزاره انسانیت قرار دهیم. حوثی‌های یمنی جان خود را به خطر می‌اندازند تا جنگ غزه و کشتار فلسطینی‌ها به دست صهیونیست‌ها متوقف شود. چنین حرکتی نباید محکوم شود بلکه برعکس باید گرامی داشته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha