• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402112517827
  • خبرنگار : 71129

اوضاع اوکراین بدتر می‌شود

اوضاع اوکراین بدتر می‌شود

همزمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، اوضاع این کشور رو به وخامت گذاشته است.

به گزارش ایسنا، بیزنس اینسایدر در گزارشی می‌آورد: ضد حمله اوکراین علیه روسیه در سال گذشته میلادی یکسری امیدواری به وجود آورد مبنی بر اینکه کی‌یف شاید بتواند به موفقیت‌هایی دست پیدا کند و نیروهای روسی را از اراضی تحت کنترل آنها در شرق و جنوب اوکراین بیرون براند اما این ضد حمله شکست خورد و اوکراین اکنون با حمایت‌های متزلزل از سوی متحدانش روبرو شده است. در این میان ارتش اوکراین هم با کمبود سرباز و مهمات روبروست.

مشکل اصلی در ارتش اوکراین، ناآرامی و تنش در فرماندهی ارشد آن است، در زمانی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری، در میانه گزارش‌هایی از عدم توافق و مخالفت‌هایی بر سر استراتژی‌های جنگی، «والری زالوژنی» را از فرماندهی ارشد ارتش اوکراین برکنار کرد.

فشار مضاعف

مرکز اصلی مشکلات اوکراین کمک‌های بین‌المللی است که کمتر و کمتر می‌شود. اوکراین پیشتر گفته بود که شاید دیگر نتواند بدون کمک آمریکا به صورت موفقیت آمیزی از خود در برابر حملات روسیه دفاع کند.

سنای آمریکا روز سه‌شنبه لایحه کمک دفاعی اضطراری ۹۵ میلیارد دلاری را که می‌تواند کمکی برای اوکراین باشد، تصویب کرد اما این لایحه برای تایید نهایی باید به مجلس نمایندگان برود و جمهوری خواهان شاید جلوی آن را بگیرند.

در این اثنا، بلومبرگ گزارش داده که سربازان اوکراینی در استفاده از مهمات با محدودیت‌هایی روبرو شده و در برخی از بخش‌های خط مقدم نبرد از هر سه نفر، یکی سلاح ندارد.

اوضاع اوکراین بدتر می‌شود
والری زالوژنی

سی.ان.ان نیز گزارش کرده تسلیحات تامین شده از سوی آمریکا مانند هویتزر در نزدیکی باخموت به دلیل کمبود گلوله زمین گیر شده‌اند.

مشکلات سربازان نیز رو به ازدیاد است. در میانه اختلاف نظرها بین زالوژنی و زلنسکی درباره مساله سربازگیری، رئیس سابق ارتش اوکراین می‌گوید ارتش به سربازان بیشتری نیاز دارد اما رئیس جمهوری نگران تاثیر آن بر روحیه شکننده ملی است.

اما «رایان ایوانز»، تحلیلگر نظامی گفت: جابجایی و برکناری زالوژنی در سراسر ارتش اوکراین تاثیر جدی می‌گذارد. مطمئن نیستم که انتصاب یک فرد جدید چگونه یکی از این سوالات بزرگ در مورد بسیج نیروها را حل می‌کند و اینکه استراتژی اوکراین باید چگونه باشد.

این چالش‌ها پیامدهای جدی در خط مقدم ایجاد می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، اوکراین برای مقابله با حملات روسیه به ویژه در اطراف شهر آودیوکا در منطقه دونتسک در شرق اوکراین تلاش می‌کند. شهردار این شهر اخیرا بر تشدید حملات روسیه تاکید کرد و گفت که به دلیل این حملات، شهر از همه جهت تحت فشار قرار دارد.

«پاتریک بوری»، تحلیلگر نظامی دانشگاه «باس» لندن می‌گوید: این یک فشار مضاعف است.

طرح بلندمدت

با اینکه روسیه متحمل آسیب‌ها و ضررهای جانی زیادی شده، اما به دلیل اقتصاد و جمعیت بیشتر نسبت به اوکراین می‌تواند خودش را بازسازی کند. با اقتصاد بزرگی که روسیه دارد به صورت گسترده در حال افزایش تولید تسلیحات و مهمات است و از طرفی با اختصاص دستمزدها و پرداخت‌های خوب سرباز استخدام می‌کند.

اما اوکراین با تولید مهمات و تسلیحات کافی برای رسیدگی به نیازهای ارتش خود در بحبوحه کاهش ارسال و تامین مهمات و تجهیزات نظامی از سوی آمریکا و اروپا روبروست چون ‌آنها نتوانستند به هدف تولید یک میلیون گلوله توپ برای اوکراین تا ژانویه ۲۰۲۴ برسند.

«میخائیلو فدورف»، معاون نخست وزیر اوکراین در سال جاری میلادی به رویترز گفته بود، این کشور هزاران پهپاد دوربرد با قابلیت هدف قرار دادن مناطق کلیدی روسیه تولید می‌کند.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش کرد، تحقیقات و توسعه نظامی رو به افزایش است و چند کمپانی اروپایی تولید مشترک خود در اوکراین را اعلام کرده‌اند.

نقطه‌ای روشن در دریای سیاه برای اوکراین

با این که اوکراین در خشکی مبارزه می‌کند، توانایی آن برای تحت سلطه درآوردن روسیه در دریای سیاه، زمینه موفقیت است. گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس در ماه دسامبر مدعی شده بود، حدود ۲۰ درصد از ناوگان دریای سیاه روسیه نابود شده است.

هیچ کشوری بدون نیروی دریایی موفقیتی نمی‌تواند حاصل کند. با اینکه هر کشتی که توسط اوکراین مورد اصابت قرار می‌گیرد تاثیر معناداری بر جنگ زمینی نمی‌گذارد، اما این اقدامات همچنان دارای مزایایی است. اولا، بنادر اوکراین توانسته‌اند به حمل و نقل غلات ادامه دهند البته نه به مقداری که پیش از جنگ بود اما به اندازه‌ای هست که برای زنده ماندن حیات اقتصادی این کشور ضروری است.

«باسیل گرموند»، کارشناس امنیت دریایی در دانشگاه لنکستر انگلیس گفت: دوم اینکه پس از حملات به مقر یگان دریای سیاه روسیه در سواستوپول که ۲۰۲۳ انجام شد، کریمه به شدت آسیب پذیر شده است. این یک ضربه سیاسی برای پوتین است چون این روایت را که کریمه بخشی از کشور روسیه محسوب می‌شود، به چالش می‌کشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha