• شنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402112115159
  • خبرنگار : 71661

تحلیلگران غربی: گسترش ناتو اشتباهی فاجعه‌بار بود که از درگیری ذهنی با جنگ سرد ناشی شد

تحلیلگران غربی: گسترش ناتو اشتباهی فاجعه‌بار بود که از درگیری ذهنی با جنگ سرد ناشی شد

تحلیلگران غربی باور دارند گسترش ناتو اشتباهی بود که از ذهنیت منسوخ پس از فروپاشی شوروی ناشی شد و اشتباهی فاجعه‌بار بود.

به گزارش ایسنا، کارشناسان بر این باورند که گسترش ناتو به سوی شرق پس از فروپاشی شوروی یک اشتباه فاجعه‌بار بود که از ناتوانی خواص سیاست خارجه آمریکا در رهاکردن ذهنیت جنگ سرد ناشی شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «تاکر کارلسون» روزنامه‌نگار آمریکایی هفته گذشته مصاحبه خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، منتشر کرد. این مصاحبه به مسائل گوناگونی از جمله جنگ اوکراین، تخریب خط لوله انتقال گاز نورد استریم، روابط ناتو با روسیه و دیگر مسائل پرداخت.

در این گفت‌وگو، پوتین سیاست خارجه آمریکا بعد از سال ۱۹۹۱ (فروپاشی شوروی) را مورد انتقاد قرار داد، از جمله در مورد گسترش ناتو. او اظهار کرد تحلیلگران آمریکایی که در دوران جنگ سرد تربیت شده بودند، واشنگتن را متقاعد کردند تا یک رویکرد خصمانه در قبال مسکو اتخاذ کند.

«پال گاتفرید» سردبیر مجله «کرونیکل» در این باره گفت: من شخصا فکر می‌کنم بیشتر از یک مقصر وجود دارد. گسترش شرقی ناتو یک اشتباه فاجعه‌بار بود که از مشاوران خطرناک و نومحافظه‌کار ما در دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات سر زد. به نظر می‌رسد فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات (آمریکا) پیروز شود، این (افراد) مشکل‌آفرین در سیاست خارجه نفوذ خواهند داشت.

«گلن دیسن» استاد دانشگاهی در نروژ هم خاطرنشان کرد که ایده تقویت بلوک نظامی ناتو به‌عنوان یک «سیاست بیمه» در برابر روسیه، به‌طور مرتب در بحث‌های سیاستمداران آمریکایی درباره گسترش ناتو در دهه ۱۹۹۰ مطرح می‌شد.

به گفته او، جیمز بیکر، وزیر خارجه سابق آمریکا هشدار داد که گسترش ناتو برای تضمین امنیت در برابر روسیه احتمال درگیری با این کشور را افزایش می‌دهد. به گفته این تحلیلگر، خواص سیاست خارجه آمریکا تصویرسازی سیاسی لازم برای رها کردن ذهنیت دوران جنگ سرد را نداشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha