به گزارش ایسنا، رسول محمدقلی با اشاره به برنامه ملی شهاب، گفت: شناسایی استعدادهای دانشآموزی از سنین پایین به عنوان یک کلانپروژه در بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش مطرح بوده و هست و این دو تلاش دارند در قالب برنامه ملی شهاب این هدف مهم را محقق کنند. در این برنامه استعدادهای دانشآموزان در هشت زمینه استعدادی در سالهای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به صورت نامحسوس رصد میشود و در این مدت سه معلم در سه پایه استعدادهای فرد را رصد میکنند. در نهایت ۱۰ درصد برتر هر حوزه استعدادی به عنوان مستعد برتر شناسایی میشوند. این یعنی در حال حاضر از ۷ میلیون دانشآموز محصل در متوسطه اول و دوم، ۷۰۰ هزار نفر به عنوان استعداد دانشآموزی در سراسر کشور شناسایی شدهاند.
بهرهمندی از ظرفیتهای پژوهشسراهای دانشآموزی در دستور کار
وی افزود: بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارت آموزش و پرورش از مدارسی که تراکم استعدادهای شهابی در آنها بالاست، حمایت جدی انجام خواهد کرد تا این افراد در حوزه استعدادی خود هدایت و پشتیبانی شوند به خصوص اینکه استعدادهای دانشآموزی در حوزههای علمی خلاصه نمیشود و تعداد زیادی از دانشآموزان کشور در عرصههایی مانند هنر، فرهنگ، مدیریت و امثال آن صاحب استعداد برتر هستند. حمایت از این مدارس هم به لحاظ تقویت نیروی انسانی و هم به لحاظ زیرساختهای فیزیکی صورت خواهد پذیرفت؛ علاوه بر آن از ظرفیتهای پژوهشسراها دانشآموزی نیز میتوان و قطعاً باید بهره برد.
معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: متاسفانه نظام آموزشی کشور در برخی از حوزههای استعدادی، استعداد دانشآموزان را خاموش میکند و توجه کمی به حوزههای غیرعلمی دارد، در حالی که بنیاد ملی نخبگان عمیقاً باور دارد همه حوزههای استعدادی را باید به رسمیت شناخت.
ایجاد رقابت علمی با شرایط عادلانه در کانون دانشپژوهان جوان
وی تاکید کرد: طبق آمارهای بینالمللی و برآوردهای خود محققان خارجی میانگین هوش ایرانیها از میانگین جهانی بالاتر است که این خود یک ظرفیت محسوب میشود و یکی از دلایل اصلی موفقیت ایرانیها در المپیادهای علمی همین موضوع است. از طرف دیگر، کانون دانشپژوهان جوان ذیل آموزش و پرورش برای ایجاد رقابت علمی شرایط نسبتاً عادلانه را ایجاد میکند و به همین دلیل استعدادهای دانشآموزی در اقصی نقاط کشور میتوانند دسترسی مناسبی به منابع آموزشی داشته باشند که این خود نوعی عدالت آموزشی است که سبب انتخاب بهترینها میشود. در واقع تیم ملی المپیاد حاصل رقابت چندصد هزار دانشآموز است، به همین دلیل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و میتواند بهترین نتایج را کسب کند و در مسابقات بینالمللی بدرخشد. از طرف دیگر، سازوکار المپیاد در کشور با شرایط رقابتها انطباق بسیار بالایی دارد.
معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تغییر شیوه کنکور سراسری، یادآور شد: اعمال امتیاز برای معدل پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور سراسری بخش زیادی از فعالیتهای فوق برنامه و پژوهشی دانشآموزان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به طور قطع به فعالیتهای دانشآموزان المپیادی ضربه میزند. به همین دلیل بنیاد ملی نخبگان با همکاری سمپاد و باشگاه دانشپژوهان جوان به دنبال یافتن راهی برای جلوگیری از این آفت است.
به نقل از بنیاد ملی نخبگان، محمدقلی خاطرنشان کرد: تا چند سال قبل مسابقات علمی تنها در رشتههایی خلاصه میشد که رقابتهای بینالمللی دارند. با اصلاح رویکردها در سالهای اخیر، رقابتهای علمی در تمام زمینههای مورد نیاز کشور برگزار میشود و بنیاد ملی نخبگان تمام آنها را به رسمیت میشناسد و از مدالآوران آنها حمایت جدی خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات