محمد جلائی، شامگاه سهشنبه ۱۷ بهمن ماه در ویژه برنامه یادواره شهدای قرآنی بندرانزلی که در مهدیه این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز رمز بقای نظام همان رمز پیروزی است و این امر محقق نخواهد شد، جز اینکه مردم اسلام را از عمق جان بپذیرند.
وی با بیان اینکه در نشر اندیشه سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مردم نقش حیاتی و مهم دارند، افزود: اگر در بیان و وصیت نامه امام راحل دقت کنید امام رمز پیروزی این نهضت را انگیزه الهی که همان اسلام است و تجمع ملت با وحدت حول این محور می داند.
جلائی با بیان اینکه امام خمینی به دنبال بلوغ و رشد مردم بود، افزود: امروز رمز بقای پیروزی، همان رمز پیروزی است یعنی باز هم انگیزه الهی اسلام و تجمع ملت حول این محور است.
وی با تاکید بر اینکه آن چیزی که امام به عنوان "مردم"به این محور پیوست داده یک عبارت غلوآمیز و عوام فریبی نیست و مردم به معنای واقعی است، تصریح کرد: امام خمینی به دو شعار مهم استقلال و آزادی یک پیوست مهم زد و آن جمهوری اسلامی؛ یعنی همان مردم سالاری برگرفته از دین بود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان با طرح این سوال که چرا امام خمینی در راه نهضت انقلاب، اسلام را با مردم پیوند زد، تصریح کرد: چون اسلام بر ما عرضه شده تا ما با آن خودمان، جامعه و جهان را حفظ کنیم.
وی افزود: امام فهمیده بود آنهایی که غدیر را دیدند و ۷۰ روز پای غدیر نماندند سبب شد امام علی ۲۵ سال خانه نشین شود و این یک واقعیت است اگر مردم را از اسلام جدا کنیم می شود همانهایی که در هواپیما با امام بودند و بعد هر کدام به نوعی راهشان را از مسیر امام و انقلاب جدا کردند.
جلائی گفت: امام خمینی در انقلاب خود تحول از درون را نشانه گرفت و گفت تا مردم از درون متحول نشوند و اسلام در دل آنها عمیق نشود، نمی توانند برای اسلام و انقلاب جانفشانی کنند و اگر هم این اتفاق رخ دهد احتمال اینکه به سرنوشت سایر انقلابها دچار شوند وجود دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان با بیان اینکه امام فهمید اگر مردم کنار امام حسین (ع) می ماندند هرگز آن جنایت در آن مقطع رخ نمی داد، تاکید کرد: امام باور داشت اگر مردم روشنگری و آگاهی نداشته باشند در اثر این غفلت، بدترین انسانها بر آنها حاکم خواهند شد.
جلائی با اشاره به اینکه امام می دانست نهضت هایی در این سرزمین شکل گرفت و حتی وجهه اسلامی هم داشت ولی به ثمر ننشست، افزود: چون نتوانستند مردم را آنگونه که در شان مردم بود پای کار بیاورند و یا بشناسند.
وی افزود: امام قیام تنباکو را قبول داشت و فتوای میرزای شیرازی را یک انقلاب می دانست، در اندیشه سیاسی امام مشروطه هم یک قیام آزادی خواهی مبانی بر اسلام بود که بعدا منحرف شد و افرادی مثل شیخ فضل الله نوری به دار آویخته شدند و ثمره آن دیکتاتوری رضاخان شد.
جلائی با تاکید بر اینکه در اندیشه امام در کنار دو واژه اسلام و مردم یک انضمام به نام ولایت مطلقه فقیه وجود داشت، گفت: امام فهمید عدم موفقیت و یا عدم تداوم آن نهضت ها، این بود که فردی اسلام شناس، رهبری جامعه و انقلاب را به عهده نداشت. کسی که اسلام را بشناسد و مردم را آنگونه که اسلام و دین به مردم بها می دهد، پای نهضت بیاورد.
انتهای پیام
نظرات