• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402111108323
  • خبرنگار : 71623

راهکارهایی برای توسعه صادرات لوازم خانگی از زبان یک تولیدکننده

راهکارهایی برای توسعه صادرات لوازم خانگی از زبان یک تولیدکننده

یک تولیدکننده لوازم خانگی با بیان اینکه علت کوچک بودن بازار صادراتی واحدهای بزرگ در ایران این است که نمی‌توانند قیمت تمام شده خود را رقابتی کنند، تصریح کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه آن‌ها واردات است و برای واردات هم هزینه بالایی پرداخت می‌کنند، اما شرکت‌های بزرگ در دنیا همه مواد اولیه خام را تبدیل به قطعه اولیه کرده و هزینه حمل و نقل و گمرک پرداخت نمی‌کنند.

علی جلایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره محورهای صحبت‌های خود در جریان دیدار رهبر انقلاب با فعالان عرصه‌های تولید با اشاره به اینکه در حال حاظر کمبودی در حوزه فعالیت‌های بنگاه‌های بزرگ تولیدی در حوزه تولید لوازم خانگی وجود ندارد، تصریح کرد: اما در حوزه تامین مواد اولیه و قطعاتی که متکی به واردات هستیم و امکان تولید آن‌ها، مثل پمپ ماشین لباسشویی، برخی از انواع موتور، ورق گالوانیزه با کیفیت، کمپرسور و پنل تلویزیون در کشور وجود ندارد ضعف داریم.

به گفته وی بنگاه‌هایی که قرار است وارد این حوزه‌ها شوند، باید در اشل بزرگ و با دیدگاه پاسخ به نیاز کشور و صادرات به کشورهای دیگر فعالیت کنند. همچنین این واحدها می‌توانند با کاهش ارزبری، قیمت تمام شده بنگاه‌های بزرگ تولید لوازم خانگی را کاهش دهند. در این شرایط تولیدکنندگان می‌توانند قیمت رقابتی ارائه دهند و در چند سال آینده در حوزه صادرات موفقیت‌های بیشتری کسب کنند.

جلایی در ادامه تصریح کرد: اگر بازار صادراتی واحدهای بزرگ در ایران کوچک است، علت آن این است که نمی‌توانند قیمت تمام شده خود را رقابتی کنند. چراکه ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه آن‌ها واردات است و برای واردات هم هزینه بالایی پرداخت می‌کند. اما شرکت‌های بزرگ در دنیا همه مواد اولیه خام را تبدیل به قطعه اولیه می‌کنند و هزینه حمل و نقل و گمرک پرداخت نمی‌کنند.

این تولیدکننده در پاسخ به اینکه در مورد برخی از مواد اولیه فقط از جمله در حوزه تلویزیون، تعداد محدودی تولیدکننده در دنیا وجود دارد و سایر کشورها نیز در این حوزه واردکننده هستند، گفت: ما باید همین چند شرکت محدود را هم در کشور خودمان داشته باشیم. این موارد نیاز به تکنولوژی دارد و انتقال تکنولوژی به کشور هم یک هزینه اولیه نیازمند است.

وی در پاسخ به اینکه چگونه باید از محدودیت‌های انتقال تکنولوژی در شرایط تحریم عبور کرد؟ گفت: محدودیتی برای انتقال تکنولوژی نداریم. همین الآن هم در حال دور زدن تحریم‌ها هستیم و اگر تصمیم بگیریم خیلی راحت می‌توانیم تکنولوژی‌ها را وارد کشور کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha