• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402110100633
  • خبرنگار : 50622

معاون وزیر کشاورزی:

پایان‌نامه‌های دکتری در حوزه آب و کشاورزی باید تخصصی‌تر اجرا شود

پایان‌نامه‌های دکتری در حوزه آب و کشاورزی باید تخصصی‌تر اجرا شود

ایسنا/البرز معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پایان نامه‌های مقطع دکتری در حوزه آب و کشاورزی تخصصی‌تر اجرا شوند و دانشجویان را به سمت چالش‌های روز این حوزه هدایت کنیم.

به گزارش ایسنا، صفدر نیازی در  افتتاحیه پنجمین کنگره مهندسی و مدیریت آب و اختتامیه هفتمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران  که روز یکشنبه یکم بهمن در سالن همایش‌های دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد، گفت: امروزه با تغییر اقلیم، کاهش بارش و گرم شدن هوا مواجه هستیم و چالش امنیت غذایی به موضوع بسیار جدی تبدیل شده است. این تغییر اقلیم آنقدر  سریع اتفاق می‌افتد که علم نمی‌تواند سریع به آن پاسخ دهد.

 وی در ادامه گفت: در زیرساخت‌ها راه نرفته زیادی وجود دارد و شاید بزرگترین مشکل در این زمینه نبود سرمایه گذاری است. هنوز  ۱۴۰۰ کیلومتر کانال ها خاکی است و این خبر خوبی نیست، در موضوع سامانه‌ها در حالی که ۸ و نیم میلیون اراضی آبی وجود دارد،  ۸۰ هزار شبکه اجرا نشده داریم. یعنی تامین آب صورت گرفته، کار شبکه اصلی انجام شده اما  شبکه فرعی محقق نشده است.

وی ادامه داد: از طرفی نیاز غذایی ما بیشتر شده است. در حال حاضر بر اساس سند امنیت غذایی ۱۲۵ میلیون تن تولید داریم در حالی که این مقدار باید به ۱۶۰ میلیون  تن برسد. همچنین منابع آبی ما محدودشده و  ۸۲ میلیارد مترمکعب آبی که وزارت نیرو مطرح می‌کند مصرف می‌کنیم،  این مقدار  وجود ندارد. منابع آبی به شدت درحال کم شدن است به خصوص که با موضوع فرونشست هم مواجه هستیم.

وی با اشاره به سامانه‌های نوین آبیاری گفت: به نظر می آید  پروژه‌ها گران اجرا می شود. به عنوان مثال برای تامین شبکه‌های آب و آبیاری غرب و شمال غرب حدود ۱.۵ میلیارد تومان برای تامین شبکه هزینه اجرا شده، آیا امکان اینکه این پروژه ارزان‌تر اجرا می‌شد وجود نداشت؟ پروژه  فاز ۲ خوزستان ۱۷۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد در حالی که این مقدار هزینه در اختیار نیست، لذا موضوع مهم این است که در تدوین و تهیه پروژه‌های نوین  آبیاری  به  تدبیر و ایده جدیدی نیاز داریم که ارزان تر و با جذب سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وی  ادامه داد: سوالی که مطرح می‌شود، این است که  این تعداد پروژه که اجرا شده چقدر آب ذخیره شده است، واقعیت این است که آبیاری تحت فشار آبی ذخیره نمی‌کند. اگرچه هدفش این است. اما  آب ورودی به بخش کشاورزی در حال کاهش است، چون علاوه بر کاهش بارندگی ‌ها  دو رقیب و ضرورت  دیگر یعنی تامین شرب و تامین آب مورد نیاز صنعت به این بخش  هم اضافه شده  است. در حالی که بخش اعظمی از آب برای تامین آب شرب که  اولویت حیات  است، قرار دارد.

وی گفت: مجموعه مهندسی فعال در این حوزه انتظار داریم که کمک کنند چطور می توانیم پروژه‌ها را ارزان‌تر با دید جدیدتری اجرا کنیم. باید ارتباط با دانشکده‌ها بیشتر شده و پایان نامه‌های مقطع دکتری در حوزه آب و کشاورزی  تخصصی‌تر اجرا شوند و دانشجویان را به سمت چالش‌های روز این حوزه هدایت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع خاک در کشاورزی گفت: از طرفی به موضوع خاک مقداری کم توجهی شده است چون اگر تامین آب هم شود، خاک به عنوان بستر تولید مهم است و اگر آماده نباشد قطعا  تولید و بهره وری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کاظم پورطهماسبی معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی هم در این مراسم گفت: آب از موضوعات حیاتی و مهم کشور بوده و  همواره با کشاورزی قرین بوده است. یکی از کارهای تخصصی که در حوزه آب در معاونت پژوهشی این دانشکده انجام شده این بوده که از سری زمانی حلقه رشد درختان، اقلیم های گذشته را بازسازی کرده ایم. در این راستا  با توجه به درختان مسنی  که در گرگان وجود داشتند حدود ۵۰۰  سال بارندگی ها بازسازی شد.

وی افزود: ایران دوره‌های خشک و تر زیادی را  تاکنون پشت سر گذاشته است و اگر به گذشته برگردیم متوجه می‌شویم که گذشتگان با سیستم‌های آبیاری روز آن دوران مثل ساخت قنات‌ها که از ارزشمندترین سیستم‌ها بوده است، از قدیم به فکر موضوع آب بوده‌اند.

پور طهماسی درباره مشکلات تامین آب در بخش کشاورزی افزود: امروزه یکی از مشکلاتی که در حوزه آب و کشاورزی  وجود دارد این تصور است که اگر منابع آبی کافی برای کشاورزی در اختیار نداریم، می‌توانیم گلخانه احداث کنیم، اما برخی از این گلخانه‌ها مصرف آب  بالاتری نسبت به کشت و کار معمولی  دارند، لذا این حوزه نیاز به بهینه سازی  بیشتری دارد. همچنین باید بازچرخانی آب را هم مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم راندمان تولید را با همین منابع  آبی کم بهبود ببخشیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha