• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402102517689
  • خبرنگار : 50622

نرخ مصوب پارکینگ‌های کرج

نرخ مصوب پارکینگ‌های کرج

ایسنا/البرز عضوهیات رئیسه اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل کرج گفت: ورودی پارکینگ‌های خاص روزانه درجه یک مسقف ۱۵۰۰۰ تومان و غیر مسقف ۱۱۷۰۰ تومان و پارکینگ‌های خاص روزانه درجه دو از ۱۱۷۰۰ تومان برای مسقف‌ها و برای غیر مسقف‌ها ۸۵۰۰ تومان تا یک ساعت توقف است.

آرش شریفیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر پنج نوع پارکینگ در حال ارائه خدمات به شهروندان هستند، که شامل پارکینگ‌های مسقف و غیر مسقف درجه یک، پارکینگ‌های مسقف و غیر مسقف درجه دو و پارکینگ‌های توقیفی طرف قرارداد با بنیاد تعاون ناجا می‌شود. نرخ ورودی کلیه‌ پارکینگ‌ها بر حسب رتبه بندی و بر اساس نرخ مصوب که در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۲ به تصویب کمیسیون محترم نظارت رسیده، تعیین می‌شود.

وی درباره انواع پارکینگ‌های سطح شهر کرج افزود: پارکینگ‌های خاص روزانه به پارکینگ‌هایی اطلاق می‌شوند که شبانه روزی نبوده و در پایان روز تخلیه می‌شوند. این پارکینگ‌ها بیشتر در مراکز تجاری، پرجمعیت، مال‌ها و هایپرمارکت‌ها فعالیت می‌کنند و طبیعتا به دلیل اطلاق درجه یک بودن و به خاطر شرایط ویژه‌ای که مال‌ها دارند، مجهز به نمازخانه، دوربین ۲۴ ساعته ، نگهبانی سه شیفت در هر طبقه و کف سازی با پوشش‌هایی از مواد مخصوص و یا سنگ و غیره بوده و دارای بیمه آتش سوزی و مسئولیت و حوادث هستند. همچنین ورودی و راهبند این پارکینگ‌ها مجهز به دوربین پلاک خوان و کارت مغناطیسی ثبت ورود و خروج بوده و از سیستم صدور قبض دستی و فیش کامپیوتری استفاده نمی کنند.

شریفیان ادامه داد: ورودی پارکینگ‌های شبانه روزی مسقف درجه یک برای ساعت اول ۷۵۰۰ تومان و بعد از آن به ازای هر ساعت در هر دو نوع پارکینگ شبانه روزی درجه یک و روزانه خاص مسقف ۲۳۰۰ تومان به مبلغ توقف افزوده می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: ورودی پارکینگ خاص روزانه غیر مسقف درجه یک برای یک ساعت اول ورودی ۱۱۷۰۰ تومان محاسبه می‌شود، اما اگر شبانه روزی باشند تا یک ساعت ۷۰۰۰ تومان است. به ازای هر ساعت توقف در ۲۴ ساعت اول، در هر دو نوع پارکینگ مبلغ ۲۱۰۰ تومان برای هر ساعت اضافه می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتحادیه تعمیرکاران کرج گفت: ورودی پارکینگ‌های شبانه روزی درجه دو مسقف تا یک ساعت ۶۳۰۰ تومان است. همچنین برای این پارکینگ‌ها به ازای هر ساعت اضافه توقف در ۲۴ ساعت اول، ساعتی ۱۷۰۰ تومان محاسبه می‌شود. اما برای پارکینگ‌های خاص روزانه غیر مسقف درجه دو، ورودی تا یک ساعت توقف ۸۵۰۰ تومان و اگر شبانه روزی باشند تا یک ساعت توقف ۵۴۰۰ تومان محاسبه می‌شود. اگر توقف بیش از ۲۴ ساعت باشد به ازای هر ساعت ۲۱۰۰ تومان برای ۲۴ ساعت اول دریافت می‌شود.

شریفیان ادامه داد: این پارکینگ‌ها اکثرا دارای کف سنگریزه‌ای بوده و ورود و خروج به وسیله فیش دستی انجام می‌شود و امکانات رفاهی ندارند. پارکینگ‌ها ملزم به نصب دوربین هستند. پارکینگ‌های شبانه روزی اکثرا دارای روشنایی مناسب در شب و دوربین مداربسته هستند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل کرج گفت: نحوه رسیدگی به شکایات، از طریق تماس با اتحادیه، مراجعه حضوری، بازرسی اتاق اصناف و یا بازرسی صمت قابل طرح و پیگیری است، در نهایت رسیدگی توسط کارشناسان اتحادیه صورت می‌گیرد و اگر تخلفی محرز شد، طی مراحل قانونی‌، پرونده به تعزیرات ارسال و با متخلف برخورد مقتضی صورت می‌گیرد. البته مبنا بر این گذاشته شده که تمام شکایت‌ها ترجیحا در اتحادیه با میانجیگری و تذکر به واحد متخلف حل شود و در صورت لزوم، زیان دیده مبلغی را برای جبران خسارت دریافت کند.

وی درباره مشکلات پارکینگ‌های توقیفی بیان کرد: تقریبا ۳۰ درصد درآمد این پارکینگ‌ها متعلق به بنیاد تعاون ناجا بوده و مبلغ توقف در این پارکینگ‌ها توسط مشتری و مستقیما به حساب این بنیاد واریز می گردد. از این مبلغ ۹ درصد مالیات و پنج درصد حق شرکت طرف قرارداد، طی مراحل قانونی کسر می گردد و بعد از یک ماه سهم پارکینگ به حساب متصدی آن واریز می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل کرج ادامه داد: اما پارکینگ‌های توقیفی با توجه به نرخ پایینی که دریافت می کنند درگیر مشکلات دیگری نیز هستند، به طور مثال چون حجم ورودی موتور و خودرو توقیفی زیاد است و مدت زمان طولانی فضای پارکینگ را تا روشن شدن وضعیت اشغال می‌کنند، گاهی خودرویی که دارای حکم دادگاه است، ممکن است بیش از یک‌سال در پارکینگ بماند و بررسی مشکل و رفع توقیف آن بسیار طول بکشد.

شریفیان افزود: یا موردی دیگر از این مشکلات، صدور یک فیش سه برگی در سه رنگ متفاوت در بدو ورود است، یکی برای مالک و یکی برای مرجع توقیف کننده و برگه سوم هم در پارکینگ تا زمان ترخیص خودرو می‌ماند. این در حالی است که هزینه چاپ آن گاها از ۳۰۰۰ تومان بیشتر است. روز بعد خودرو طی مراحل قانونی ترخیص می شود و نه تنها سودی ندارد بلکه متصدی واحد باید از جیب خود نیز هزینه کند.

شریفیان افزود: در صورت پایان موعد اجاره ملک، برای جابه‌جایی یک خودروی رسوب کرده در پارکینگ، متصدی واحد باید جرثقیلی را با هزینه خودش بگیرد، صورتجلسه کند و آن را جابه‌جا کند و بسیاری از مسائل از این دست که بسیار مشکل ساز می‌شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مالک خودرو بعد از مدت طولانی که خودرو در پارکینگ توقیف بوده، موفق به گرفتن یک نامه بخشودگی می‌شود که گاها تا صد درصد مبلغ پارکینگ را شامل می‌شود. در این حالت پارکینگ دار کاملا متضرر خواهد بود، درحالی که پارکینگ شامل هزینه پرسنل، اجاره، آب و برق ، عوارض شهرداری و صنفی ، مالیات و بیمه و سایر هزینه های جاری است. علاوه بر این خودروهای سنگین توقیفی مثل تریلی جای شش خودرو را در پارکینگ می‌گیرد. در صورتی که در نرخنامه هزینه، متناسب با اندازه خودرو و میزان اشغال فضای پارکینگ نیست. اینها نمونه هایی از متضرر شدن متصدیان پارکینگ های توقیفی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha