به گزارش ایسنا، سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور در حاشیه اجرای این طرح با حضور در جمع خبرنگاران گفت: موضوع انضباطبخشی به تردد موتورسواران پیشینهای دیرینه دارد وموتورسیکلت از زمانی که وارد چرخه تولید شد، بحث ساماندهی آن نیز وجود داشته است .
وی با بیان اینکه از گذشته برنامهها و طرحهایی برای ساماندهی تردد موتورسواران وجود داشته است، گفت: ولی در زمانهای این طرحها مختلف متفاوت بوده است. زمانی بود که حتی والو چرخ را باز میکردند وباد چرخ خالی میشد وبرخوردها تا اعمال قانون و انتقال با کفی هم وجود داشت و در برخی از مواقع هم تشدید برخورد با تخلفات و سه تا شش ماه توقیف در پارکینگ هم داشتهایم.
موسوی پور ادامه داد: البته استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات توسط موتورسواران همانند بستن کمربند ایمنی در خودرو نهادینه نشده و در موضوع رفتارهای ترافیکی موتورسواران خیلی کارفرهنگی موثر صورت نگرفته و اقدامات انجام شده هم تا امروز تاثیرگذار نبوده است. همانطور که موضوع کمربند ایمنی را مردم پذیرفتند و در حقیقت الان این موضوع مانند یک فرهنگ نهادینه شده است، پلیس هم میخواهد با اجرای طرح ۱۰ به صورت گسترده و مستمر فرهنگ موتورسواری صحیح و استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را در موتورسواران نهادینه سازد.
وی افزود: مهمترین ویژگی این طرح بحث استمرار آن است و کا باید بهگونهای عمل کنیم که استفاده از کلاه ایمنی مانند بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان و سرنشینان در خودرو ، برای موتورسواران نیز نهادینه شود. بررسیها حاکی از ان است که درصد زیادی از حوادث غیرقابل جبرانی که برای موتوسیکلتسواران رخ داده، به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکب و ترک نشین بوده است، در همین راستا نیز با هماهنگی خوبی که با شهرداری تهران صورت گرفته تمامی بیلبوردها، عرشههای پل، تابلوها و محلهایی که برای تبلیغات در نظر گرفته شده نیز برای این فرهنگ سازی اختصاص داده خواهد شد.
موسوی پور گفت: امروزه تولید روزافزون موتورسیکلت و تردد آن در معابر با خودروها برابری میکند، تردد چهار میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت و چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در معابر موید این موضوع است.
وی با بیان اینکه ما مخالف تولید موتورسیکلت نیستیم، گفت: ولی الان شرایط برای تولید بیشتر فراهم نیست. پلیس راهور میتواند به صورت برخط خودروها را کنترل کند ولی موتورسیکلت وسیلهای است که قدرت مانور بالایی داشته که مدیریت آن به زیرساختهای مفصلتر و بیشتر نیاز دارد. موتورسواران گاهی حتی با پوشاندن پلاک هر نوع تخلفی را انجام میدهند و به همین دلیل ما قابلیت کنترل آنها را مانند خودروها نداریم و جرمهای مختلفی را می توانند انجام دهد که تخلف رانندگی تنها بخشی از آن است.
وی کرد: یکی از مشکلات و معضلاتی که امروز درباره موتورسواران داریم طرز تفکر و رفتارهای برخی از استفاده کنندگان از موتورسیکلت است. آنها فکر میکنند در حکم عابر پیاده هستند و این را نمیدانند که هر آنچه مقررات برای خودرو در نظر گرفته شده است اجرای آن هم برای موتورسیکلت الزامی است.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اگر در کارخانههای تولیدی و در شمارهگذاری این امکان باشد که تجهیزاتی به کارگیری شود که بتوان هویت و تردد موتورسیکلتها را مشخص کرد و بر اساس نقشه جی ای آس و جی پی اس بتوان نقاطی را که تردد میکنند، بررسی کرد خیلی راحت میتوان تخلفاتی که انجام میدهند، کنترل و در نتیجه تخلفات و حوادثی که رخ میدهند خیلی کمتر خواهد شد ولی الان موتورسواران به راحتی بسیاری از تخلفات را در سطح شهر انجام می دهند.
موسوی پور گفت: یکی از مواردی که پلیس امکان پاسخگویی آن را ندارد بحث آلودگی هوا و اثر تردد موتورسیکلتها بر آن است. بررسیها نشان داده که ۱۰.۱ دذصد آلودگی هوا توسط وسایل نقلیه متحرک مربوط به موتورسیکلت است ولی امکان و نظارت بر آن توسط پلیس کم است چرا که معمولا موتورسواران پلاک خود را میپوشانند مگر آنکه در جایی متوقف شوند که البته بحث استفاده از موتورسیکلتهای برقی بسیار میتواند در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک حال باشد.
وی با بیان اینکه عمده موتورسواران بیمه و گواهینامه و معاینه فنی ندارند، اظهارکرد: همین مساله متاسفانه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.متاسفانه ۴۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتور سواران است و این آمار نگران کننده است. از تعداد ۴۴۰ نفری که در هشت ماهه سال جاری بر اثر تصادف فوت کردهاند نزدیک به نیمی از آنها مربوط به موتورسواران بوده است.
وی تصریح کرد: حرکت خلاف جهت، سرعت و سبقت، نداشتن کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه، باعث تصادفات موتورسواران با موتورسیکلتهای دیگر یا با عابر پیاده و خودروها یا حتی واژگونی میشود که عمدتا در این حوادث خود آنها آسیب میبینند زیرا ایمنی کمتری دارند .
وی درباره اجرای طرح ۱۰ گفت: در طرح جدید که به آن طرح ۱۰ میگوییم، با ۱۰ روش و راهکار با تخلفات موتورسواران برخورد خواهد شد. انضباط بخشی به تردد آنها که هم جنبه فرهنگی و ایجابی دارد و هم به شکل سلبی با تخلفات موتورسواران برخورد خواهیم کرد .
وی در ادامه گفت: همه برنامههای طرح ۱۰ از دوشنبه آغاز نمیشود بلکه به مرور بقیه اقدامات این طرح اضافه میشود و در واقع از امروز دوشنبه ۱۸ دی ماه با محوریت چهار موضوع ، این طرح آغاز شد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت : البته ویژگی اصلی این طرح استمرار آن است و تعطیلی بردار هم نیست. این طرحبا همکاری مردم و مشارکت همگانی که هدف اصلی آن استفاده از کلاه ایمنی است، اجرا میشود. در کنار اجرای طرح با تخلفاتی چون تردد در خطوط ویژه، تخلفات پلاک، تردد در پیاده رو، ورود ممنوع نیز برخورد میشود که در نهایت کاهش تلفات و حوادث مد نظر پلیس راهور است.
موسوی پور اظهارکرد: در واقع ما از الان مقدمات کار را برای فصل بهار و فصل گرم سال آینده فراهم میکنیم . چرا که در آن موقع بحث استفاده از کلاه ایمنی کاهش پیدا می کند و آسیب ها افزایش مییابد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت : ما باید خانوادهها را هم درگیر این موضوع کنیم و همه آحاد جامعه باید با این موضوعات آشنا شوند. وقتی ما چهار میلیون و۳۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران داریم، این موضوع نشانه اهمیت نقشآفرینی خانوادههاست و دیگر نمیشود گفت که خانوادهای با این موضوع درگیر نیست.
وی ادامه داد: همه باید احساس مسئولیت فردی و اجتماعی داشته و باید پای کار باشند، باید کسی که موتور میراند و کلاه ایمنی بر سر نمیگذارد و نانآور خانواده است احساس مسئولیت خیلی بیشتری کند و بداند که خانواده به او نیاز دارد . باید کسی که در پیاده رو تردد میکند بداند که باعث رعب و وحشت دیگر شهروندان و عابرین پیاده میشود. باید احساس مسئولیت را افزایش دهیم و این موضوعی نیست که فقط پلیس آن را انجام دهد بلکه بخش بعدی کار ما این است که همه اقشار باید درگیر این موضوع شوند .
موسوی پور افزود: شرکتهای مختلفی هستند که هزاران موتورسیکلت سوار در آنها به عنوان پیک موتوری کار میکنند، باید پرسید که نقش این شرکتها در تامین ایمنی و سلامتی موتورسواران چیست و آیا نسبت به فردی که برای آنها کار می کند نباید احساس مسولیت داشته باشند؟ فقط نباید بحث در آمد زایی مطرح باشد بلکه یک بخشی از در آمد هم باید صرف ایمنی و سلامتی شود. این فرد است که مهمترین بخش جامعه را تشکیل میدهد و این فرد است که اگر آن را از دست بدهیم یا مصدوم و معلول شود جامعه دچار خلل و آسیب میشود.
موسویپور گفت: ادارات و سازمانها و شرکتهای بسیاری هستند که کارمندان و مراجعان و پیکهای موتوری مختلفی دارند که در سطح معابر تردد میکنند. مدیران و روسای این مراکز و واحدها مسئولیت دارند که تردد این موتورسواران را حداقل کنترل کنند و وقتی این موتورسیکلت وارد یک مرکز میشود مدیر آن مجموعه باید احساس مسئولیت کند که این کارمند یا مراجعه کننده آیا کلاه ایمنی دارد یا خیر؟ پلاک دارد یا خیر؟ و آیا مخدوشی و پوشش پلاک دارد یا خیر؟ بهر حال اگر این مجموعهها به کمک پلیس بیایند قطعا یک اتفاق خوب و مهم روی میدهد.
وی ادامه داد : به حول قوه اللهی این طرح با جدیت شروع میشود و تعطیلی بردار هم نیست و در این خصوص باید به اهداف خود که کاهش تصادفات، حوادث و در نتیجه آن کم شدن تلفات موتورسیکلت است برسیم . بحت استفاده از کلاه ایمنی بسیار مهم است و باید در این دوره استفاده از آنرا برای موتورسواران نهادینه کنیم. به همین جهت پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه جهت انضباط بخشی به تردد موتورسواران که در پلیس راهور تهران بزرگ تشکیل میشود را ارائه دادیم که دائم و مستمر است. با آغاز فعالیت این تیمها ، این موضوع ، از حالت طرح خارج و به حالت استمرار در خواهد آمد و همه مباحث و تخلفات مربوط به موتورسیکلت را پیگیری می کند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: از امروز دوشنبه که این طرح شروع میشود بحث توقیف ساعتی، توقیف با کفی، کنترل خطوط ویژه و بحت آشکارسازی و روشن نگه داشتن چراغ جلو و عقب موتورسیکلت را شروع خواهیم کرد و سپس به سایر موضوعات مانند مسئول سازی شرکت ها (ماده ۳۱ و ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم رانندگی) تهیه بسته آموزشی، فرهنگی و رسانه ای و حتی انیمیشن سیا ساکتی که از آن رونمایی خواهد شد خواهیم رسید.
وی گفت: اصلاحات هندسی در این بازه زمانی کوتاه انجام نمیشود و این موضوع نیاز به زمان دارد. بحث ایمن سازی پیادهروها و جلوگیری از تردد موتورسواران در پیاده روها، جداسازی و نصب نرده و حفاظها و هر بحثی که مربوط به ارتقاء ایمنی و سلامت است در دستورکار پلیس راهور تهران بزرگ است.
موسوی پور افزود :طرح ۱۰ از امروز در خیابان ولیعصر (عج ) و از سه راه جمهوری تا پل پارک وی شروع میشود و توقیف ساعتی برای تخلفاتی چون استفاده از تلفن همراه،حمل بار نامتعارف، حرکت در لاین اضطرار ، حرکت در تونل های شهری، حرکت در پیاده رو و عبور از چراغ قرمز درنظر گرفته شده است و موتورسوارانی هم که تخلفاتی چون عبور از خط ویژه و حرکت خلاف و مخدوشی پلاک داشته باشند توسط کفی به پارکینگها منتقل میشوند. همچنین در بحت پوشش پلاک نیز در محل رفع اثر خواهیم داشت و سپس موتور تحویل داده خواهد شد.
وی گفت: جالب است بدانید در طرح رفع اثر از پلاک موتورسیکلت هایی که در حاشیه معابر پارک بودند و در آذر ماه انجام شد ، ۱۱۱ موتورسیکلت سرقتی کشف شده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: توقع بنده از موتورسواران این است که از همین الان احساس مسئولیت داشته و از کلاه ایمنی استفاده کنند و از خطوط ویژه تردد نکرده و خلاف جهت نروند و تخلف نکنند. البته حل این موضوعات نیاز به زمان دارد و در یک بازه زمانی کوتاه به آن دست نخواهیم یافت. توقع پلیس این است که راکبین موتورسیکلت با عمق وجود استفاده از کلاه ایمنی را جدی بگیرند و بدون استفاده از آن از خانه خارج نشوند.
وی در خصوص همکاری و تعامل بین پلیس و دیگر سازمان ها و شهروندان درباره افزایش ایمنی و سلامتی موتورسواران گفت: اگر همکاری و همراهی مردم و مسئولین کشوری، ادارات خصوصی و دولتی که مورد انتظار ما هستند نباشد ما موفق نخواهیم شد.
موسوی پور در پایان گفت : راکب موتورسیکلت خود میداند که باید کلاه ایمنی بر سر بگذارد و میداند اگر خلاف جهت بیایند شاید باعث حادثه شود و نمونهاش موتورسواری که با فرزندان خود بدون کلاه ایمنی به صورت خلاف جهت با موتورسیکلت تردد کرد و فرزندان خود را از دست داد و همه را متاثر کرد بازهم ممکن است که این اتفاق در دیگر معابر شهر تکرار شود . این اتفاق به شرطی تکرار نمیشود که موتورسواران رعایت قوانین به حفظ سلامت خودش بیاندیشد و بداند خانواده ای در انتظار اوست .
به گفته رییس پلیس راهور تهران بزرگ شعار طرح ۱۰ «همه با هم کلاه ایمنی» است.
انتهای پیام
نظرات