• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402101812740
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

بازیابی هویت فرهنگی اصفهان /۳

از تنها شهری که از دوران آغازین تاریخ ایران وجود داشته چه می‌دانید؟

از تنها شهری که از دوران آغازین تاریخ ایران وجود داشته چه می‌دانید؟

ایسنا/اصفهان از استاد تجویدی پرسیدند که تو اهل کدام شهری؟ و او پاسخ داد که «حیرت می‌کنم از این سوال! چون ریشۀ هر هنرمندی از اصفهان است.» چرا؟ چون اصفهان، زاینده‌رود را داشته است، زاینده‌رود فقط اقتصادِ ما را تأمین نمی‌کرد، بلکه هنرِ ما را هم تأمین می‌کرد.

این گفته‌های مهدی کیوان، اصفهان‌شناس و تاریخ‌پژوه است که در اصفهان و با اصفهان زیسته و اشاره می‌کند که در انبار خاطرات فرهنگی همه ایران آتش افتاده و بخش مهمی از خاطرات فرهنگی ما نابود شده است. او به این موضوع تأکید می‌کند که اصفهانی‌ها از نظر فرهنگی مجروح هستند، ولی با این‌همه به وجود اصفهان‌ستیزی اعتقادی ندارد و تأکید می‌کند که اصفهانیِ اصیل چنین حرفی را باور نخواهد داشت.

او اگرچه در شرایط فعلی نگاه مثبتی نسبت به حفظ هویت فرهنگی اصفهان ندارد، اما درعین حال اشاره دارد که «ما از اسب افتاده‌ایم، ولی از اصل نیفتاده‌ایم و اگر بنا باشد جایی را برای زندگی انتخاب کنم، بازهم اصفهان را انتخاب می‌کنم، چون خاطرات من در اصفهان شکل‌گرفته و هنوز شهری چهارفصل است.»

از تنها شهری که از دوران آغازین تاریخ ایران وجود داشته چه می‌دانید؟

جامعه ما هنوز از حالت توده‌وار خارج نشده است

مهدی کیوان در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: ما می‌توانیم سه نوع نگاه نسبت به هویت خود داشته باشیم؛ یکی نگاه ماقبل تاریخ یا همان نگاه اساطیری است. نگاه دوم، تاریخی است یعنی زمانی که گذشتۀ خود را مدون و مستند کردیم که این سند می‌تواند به‌صورت مجسمه‌ای در دل کوه‌های بیستون یا پل‌دختر فارس و یا نوشته‌ای از مزدیسنا و یا هر سند دیگری باشد. نگاه سوم نیز دوران علمی یا همان علوم تجربی است.

او با اشاره به وجود سه لایه فرهنگی در هر جامعه‌ای ازجمله ایران، این لایه‌ها را چنین توضیح می‌دهد: لایه اول، لایه ملی است که تاریخچه بسیار طولانی دارد و البته من به این نتیجه رسیده‌ام که ما هنوز نه دولت ملی داریم و نه ملت ملی، بلکه مردمی با خاطراتی مشترک هستیم. دومین لایه، لایه دینی است که نباید آن را صرفاً به معنای مذهب نگریست، بلکه دین به معنای پای‌بندی به دو اصل مبدأ توحید و مبدأ معاد است. مدرنیته یعنی دوران عقلانیت نیز سومین لایه است.

این تاریخ‌پژوه اضافه می‌کند: باید هویت فرهنگی را ازنظر معناشناسی درک کرده و به قول دکتر عبدالحسین زرین‌کوب باید به دلالت معنایی آن پی برد، درحالی‌که امروز، کلمه‌ها را بدون شناخت جایگاه آن‌ها به کار می‌بریم.

کیوان بیان می‌کند: اگر کلمۀ توده‌ را در معنای عوام‌الناس به کار ببریم، باید بگویم که جامعه ما توده‌وار شده است و فرقی نمی‌کند که اصفهانی باشد یا تهرانی و غیره. ضمن اینکه اگرچه قصد ورود به مباحث حوزه سیاست را ندارم، اما باید اشاره‌ کنم که بخشی از تاریخ، سیاست است، البته سیاست در خدمت تاریخ و نه تاریخ در خدمت سیاست. بنابراین در درجه اول باید تأکید کرد که جامعه ما ازجمله جامعه اصفهان هنوز از حالت توده‌وار خارج نشده و حتی در حال حاضر اکثر سخنرانی‌ها نیز توده‌وار است! کلاس‌های دانشگاه نیز توده‌ای شده‌اند!

از تنها شهری که از دوران آغازین تاریخ ایران وجود داشته چه می‌دانید؟

ما مردم بی‌ریشه‌ای نیستیم

او تأکید می‌کند: ما یک هویت جهانی داریم، یک هویت ملی، یک هویت منطقه‌ای، و یک هویت محلی یا محله‌ای. در هویت جهانی، ما مردمی هستیم که می‌توانیم ادعا کنیم یعنی ما مردم بی‌ریشه‌ای نیستیم و در دوران تاریخ باستان سهم داریم. با تخت جمشیدمان در معماری جهان سهم داریم، با کشورداری‌مان سهم در کشورداری جهانی داریم. در تفکر یونان باستان سهم داریم چراکه افلاطون می‌گوید «من در بابل شاگردم چندنفر آخوند زرتشتی بودم و چیز یادگرفتم.» ازهمه مهم‌تر داریوش کبیر کانال سوئز را حفر کرده و همه اینها شواهدی است که نشان می‌دهد ما هویت جهانی داشته‌ایم، یعنی تمدن ما به گونه‌ای بوده که می‌توانسته تمدن‌های خوب جهان را نه تنها جذب کند، بلکه در آنها تأثیرگذاری کند.

کیوان می‌گوید: تمدن ملیِ ما نیز برای اولین‌بار در زمان ساسانیان تأسیس می‌شود، یعنی یکی از نخستین‌کشورهایی هستیم که به ملت تبدیل می‌شویم. ما هیچ موقع دولت نداشتیم، اما ملت داشتیم. مذهب این ملت در زمان ساسانیان زرتشتی بود، زبانش دری بوده و حاکمیت آن هم پادشاهی بوده است. زبان نیز بسیار مسئله مهمی است و انسان خارج از زبانش مفهومی ندارد، انسان با زبانش تعریف می‌شود. الآن در ایرانِ ما زبان تحریف شده است. هویت ملی ما با آمدن اعراب ازبین رفت، ولی خوشبختانه با آمدن اسلام به هویت اسلامی وارد شدیم، یعنی هشتاد درصد تمدن و فرهنگ اسلامی متعلق به ایرانیان است.

این اصفهان‌شناس با بیان اینکه به جای هویت ملی هویت شهری به وجود آمد، می‌افزاید: اصفهانی برای خودش یک مجموعه است، مشهدی یک مجموعه و سایر شهرها نیز به همین ترتیب؛ اما متأسفانه این هویت شهری نیز تجزیه و به هویت محلی تبدیل شد. درواقع هویت جهانیِ ما به هویت ملی و سپس به هویت منطقه‌ای تبدیل می‌شود و ادامه پیدا می‌کند تا به هویت شهری و هویت محلی تبدیل می‌شود. 

او ادامه می‌دهد: از زمان رضاشاه یا از زمان مشروطیت به بعد، تنها جوهرۀ فرهنگ ایرانی نیست که به ما وحدت و یگانگی می‌بخشد، بلکه تحت‌تأثیر فرهنگ جهانی قرار می‌گیریم که این موضوع از زمان صفویه و به ویژه در زمان قاجار و بعد از جنگ‌های ایران و روس شدت پیدا می‌کند و کم‌کم به کمک وسایل ارتباط جمعی مثل تئاتر و سینما مقدمات وحدت ملی فراهم می‌شود و با پیداشدن رادیو و ماهواره به فرهنگ جهانی تبدیل می‌شویم، ولی ما سهم و نقش خود را در فرهنگ جهانی ایفا نمی‌کنیم، درحالی‌که باید در فرهنگ جهانی سهم داشته باشیم.

از تنها شهری که از دوران آغازین تاریخ ایران وجود داشته چه می‌دانید؟

ادبیات آن شهر درباره آن مردم چه گفته است

او با بیان اینکه در شرایط فعلی نگاه مثبتی نسبت به حفظ هویت فرهنگی اصفهان ندارد، می‌گوید: نیم‌نگاه ما اصفهانی‌ها محله‌محور است، اما در آن محله مثلاً محلۀ لنبان، محله درب کوشک، محله بیدآباد یا دیگر محله‌ها نیز نمادهایی وجود داشته مانند مسجد محل، بزرگان محل، یا نوحه‌خوان محل که به لنبانی‌ها تشخصی خاص می‌داد؛ کما اینکه هنوز هم می‌گوییم فلان شخص از میدان کهنه است و این نگاه یعنی یک نگاه محله‌محور که نشان می‌دهد مردم میدان کهنه مثلاً با مردم محله عباس‌آباد تفاوت دارند.

این تاریخ‌پژوه اضافه می‌کند: برای اینکه بفهمیم در طول تاریخ، مردم یک شهر در چه کیفیت فرهنگی به سر می‌بردند و وقتی‌که می‌خواهیم مردم این شهر را تبیین و تعریف کنیم باید بدانیم که ادبیات آن شهر درباره آن مردم چه گفته است. در این خصوص باید گفت که متأسفانه ادبیات ما نسبت به اصفهانی‌ها نظر خوشی نداشته است، البته نه به لحاظ تاریخی؛ و درنتیجه باید در صحبت‌های خود اصفهان را از اصفهانی جدا کنیم.

کیوان با ابراز تأسف از اینکه امروز متأسفانه در انبار خاطرات فرهنگی آتش افتاده و خاطرات فرهنگی ما نابودشده و یا در حال نابودی است، تصریح می‌کند: من در دوران دبیرستان برای رسیدن به مدرسه هراتی که روبه روی پل چوبی قرار داشت از خانه‌مان که در خیابان طالقانی حرکت کرده و در طول راه از چهارباغ عبور می‌کردم و مدرسه چهارباغ را می‌دیدم، سی‌وسه‌پل را می‌دیدم و در نظرگاه ما کنار رودخانه نیز پل خواجو پیدا بود. با این تصاویری که مقابل من قرار داشت معلوم است که من عاشق اصفهان می‌شوم و می‌گویم اصفهان مردم هنرمندی دارد که البته چنین هم هست و تردیدی وجود ندارد که اصفهانی‌ها مردم هنرمندی هستند؛ بنابراین سخن من ارتباطی با هنر اصفهان و هنرمندی آن‌ها ندارد.

اصفهانی‌ها ازنظر فرهنگی مجروح هستند

این اصفهان‌شناس و تاریخ‌پژوه می‌گوید: مردم اصفهان اهل حساب‌وکتاب هستند، یعنی از خصلت روستایی گذشته‌اند، درحالی‌که مثلاً مردم در برخی از شهرهای ایران هنوز از مرحله قبیله‌ای عبور نکرده‌اند، اما ما مردم اصفهان از مرحله قبیله‌ای و روستایی عبور کرده‌ایم، چون اصفهان در زمان صفویه برای نخستین‌بار در معرض تجارت جهانی قرار گرفت و تاجران غیربومیِ بسیاری از ارامنه جلفای ارس و تجار انگلیسی و هلندی به اصفهان رفت‌وآمد داشتند و به‌این‌ترتیب مردم اصفهان اولین بار با کالاهای فرنگی آشنا شدند. بنابراین اصفهانی‌ها روحیه تاجر مسلکی یا کاسب مسلکی دارند، یعنی چیزها را به‌صورت ضرر و زیان یا سود و زیان می‌بینند و خیلی به مبانی اخلاق و مذهب پای‌بند نیستند، یعنی ما مردم اصفهان از مرحله روستایی و قبیله‌ای گذشته و در مرحله بورژوازی قرار داریم.

او می‌افزاید: نکته دیگر این است که شهرهای ما به‌صورت جوامع فئودالی بود، یعنی یا فقیر و یا غنی. این در حالی است که اما اصفهان ازجمله شهرهای استثنایی است که برای اولین بار در آن طبقه متوسط ایجاد شد و نگاه بورژوازی پیدا کرد؛ که همین طبقه متوسط در انقلاب مشروطیت نیز نقش مؤثر داشت.

کیوان با بیان اینکه به لحاظ تاریخی اصفهانی‌ها ازنظر فرهنگی مجروح هستند، اشاره می‌کند: وقتی در شهری جنگی رخ می‌داد مردم از آن شهر می‌رفتند، اما اصفهان به دلیل وجود رودخانه زاینده‌رود علی‌رغم جنگ و خشک‌سالی و مشکلات متعدد دیگر می‌ماندند، برای مثال اصفهانی که شاه اسماعیل صفوی تحویل گرفت ۳۰ هزار نفر جمعیت داشت و صاحب کتاب زبده التواریخ به‌صراحت نوشته است که دو سلسلۀ آق قویونلو و تیموری وقتی بر روی کار آمدند آن‌قدر مردم این شهر را کشتند که آب رودخانه زاینده‌رود طهارت خود را از دست داد؛ اما مردم، این شهر را ترک نکردند.

از تنها شهری که از دوران آغازین تاریخ ایران وجود داشته چه می‌دانید؟

تنها شهری که از دوران آغازین تاریخ ایران وجود داشته است

این تاریخ‌پژوه اضافه می‌کند: نمونه دیگر این است که اصفهان در هر دهه، قحطی‌های زیادی را تجربه کرده و حتی جنگ محله به محله هم داشته‌ایم؛ ضمن اینکه متأسفانه رودخانه زاینده‌رود یک رودخانه فصلی است، ولی بااین‌حال به دلیل وجود آب‌های زیرزمینی، برای کشاورزی از این آب‌ها استفاده می‌شد و همین موضوع سبب شد که مردم به امید سال آینده و رودخانۀ زاینده‌رود، کشاورز پیشه باشند.

او با بیان اینکه تجارت‌پیشگی یا بورژوازی در اصفهان از دوران صفویه بر زیربنای اندیشه کشاورزی بنا شد و اندیشه کشاورزی همیشه چشمش به اصفهان است، می‌گوید: یکی از قدیمی‌ترین یا تنها شهری که از دوران آغازین تاریخ ایران وجود داشته یعنی از زمانی که جامعه شهری تشکیل شد، اصفهان بوده است که هنوز هم وجود دارد.

کیوان با اشاره به اینکه مردم اصفهان به دلیل روحیه هنرمندی، صنعتگر شدند، ادامه می‌دهد: به‌طورکلی ما مردم اصفهان مردم دین‌بنیادی هستند، یعنی ما هنوز از مرحله دین بنیادی عبور نکرده‌ایم، حتی کلماتی که ما به کار می‌بریم معناشناسانه نیست و کلمات را منبرانه و نه معلمانه به کار می‌بریم.

این اصفهان‌شناس با بیان اینکه یک تهدید می‌تواند بالقوه، فرصت باشد و چیزی که به تشخیص ما فرصت است می‌تواند بالقوه، تهدید باشد، ابراز تأسف کرده و می‌گوید: اصفهان و اصفهانی در حال ازبین رفتن است و اصفهانی در اصفهان دارد می‌میرد و اصفهانی را باید در اصفهان به‌خاک سپرد. اصفهان با مرگ زاینده‌رود، با تغییر چهارباغ و تغییر وظیفه‌گرایی میدان نقش‌جهان مُرد.

کیوان سپس می‌گوید: از استاد تجویدی پرسیدند که تو اهل کدام شهری؟ و او پاسخ داد که «حیرت می‌کنم از این سوال! چون ریشۀ هر هنرمندی از اصفهان است.» چرا؟ چون اصفهان، زاینده‌رود را داشته است، زاینده‌رود فقط اقتصادِ ما را تأمین نمی‌کرد، بلکه هنرِ ما را هم تأمین می‌کرد. منِ شاگرد دبیرستان هراتی آن موقع که از خیابان طالقانی می‌آمدم از چهارباغ عبور می‌کردم و مدرسه چهارباغ را می‌دیدیم، سی و سه پل را می‌دیدم، دنبال رودخانه را می‌دیدیم و به دبیرستان می‌رفتم؛ یا اگر از میدان شاه می‌آمدیم مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد شاه را می‌دیدیم و اینها روی فکر من اثر می‌گذارد. و بعدهم بیشه‌های اطراف اصفهان در پیدایش هنر در میان مردمانش اثرگذار بوده است.

از تنها شهری که از دوران آغازین تاریخ ایران وجود داشته چه می‌دانید؟

آنچه هویت فرهنگی اصفهان را تهدید می‌کند

این تاریخ‌پژوه سپس به آنچه هویت فرهنگی اصفهان را تهدید کرده است، اشاره‌ و توضیح می‌دهد: خشک‌سالی‌ها و کمبود آب یکی از این تهدیدات است، نکته بعدی این است که اصفهان به مناطق قبیله‌نشین نزدیک است. ضمن اینکه اصفهان از دوران صفوی تحت تأثیر هجوم اندیشه‌های غربی یا مدرنیته قرار گرفت؛ یعنی غرب‌گرایی از زمان صفوی ما تهدید می‌کرد. تهدید دیگر، تنگ‌نظری ما اصفهانی‌ها و خصلت فضولی نسبت به یکدیگر است و وقتی کسی این خصلت را دارد فرد مقابل به تظاهر و ریاکاری دست می‌زند، ازاین‌رو یکی از تهدیدهایی که خاطره اصفهانی‌ها را تهدید کرده ریاکاری است که در خصلت فضولی ریشه دارد. به همین دلیل ما بهترین اتاق خود را برای مهمان می‌گذاریم! البته خصلت تنگ‌نظری نه امری قاطع، بلکه در زمینه و فضای تاریخی و اجتماعی مطرح است.

او ادامه می‌دهد: الآن هم اگرچه دریافت من نسبت به اصفهان این است که هویت فرهنگی ما نابودشده و من جزو آخرین افرادی هستم که اصفهان را می‌شناسد، ولی اگر بنا باشد جایی را برای زندگی انتخاب کنم بازهم اصفهان را انتخاب می‌کنم چون خاطرات من در اصفهان شکل‌گرفته و هنوز شهری چهارفصل است. از سوی دیگر، وجود کارخانه‌های بسیار در اصفهان هویت فرهنگی این شهر را تهدید کرده است و این شهر باید شهر کارگری باشد، درحالی‌که نگاه کشاورزی دارند.

او با بیان اینکه هنوز رگه‌هایی از نجات هویت وجود دارد به یکی از سخنرانی‌هایش با عنوان «مسئولیت اصفهانی بودن» اشاره و تأکید می‌کند: اصفهانی بودن فقط به اصفهانی صحبت کردن نیست. 

کیوان تأکید می‌کند: من نمی‌خواهم خاطره مردم را به‌دروغ تلخ کنم، بلکه من به‌راستی می‌خواهم بگویم که ما از اسب افتاده‌ایم، ولی از اصل نیفتاده‌ایم. متأسفانه در اصفهان شایسته‌ترین‌های اساتید ما، بچه‌های خوش‌اندیش ما به تهران رفته‌اند و این موضوع در پیش از انقلاب هم وجود داشت و من یادم است که در زمان جوانی، بسیاری از خوش اندیش‌ها از اصفهان رفتند.

از تنها شهری که از دوران آغازین تاریخ ایران وجود داشته چه می‌دانید؟

یک اصفهانی اصیل اصفهان‌ستیزی را باور ندارد

این اصفهان‌شناس و تاریخ‌پژوه با بیان اینکه به وجود اصفهان‌ستیزی اعتقادی ندارد، می‌گوید: چنین چیزی اصلاً وجود ندارد و اصفهانیِ اصیل هیچ موقع چنین حرفی را باور ندارد. متأسفانه برخی از اصفهانی‌ها خودشان این موضوع را مطرح کرده‌اند، بسیاری از افرادی که در انقلاب اسلامی یا در جبهه و جنگ شرکت داشتند از بچه‌های اصفهان بودند، حتی مرحوم امام(ره) فرمود کدام شهر در جهان است که یک روز ۳۷۰ نفر شهید را تشییع کنند و فردا دوباره به جبهه اعزام شوند. خاطره اصفهانی‌ها ازنظر عموم مردم ایران چه به لحاظ لهجه و حاضرجوابی و هنری که داشتد مورداحترام است.

او با اشاره به اینکه به آیندۀ فرهنگی اصفهان نگاه مثبتی ندارد، اضافه می‌کند: در گذشته، کمبود تربیت فرهنگیِ خانواده‌ها را معلم دبستان و دبیرستان و دانشگاه جبران می‌کرد، اما امروز اگر این تربیت در خانواده صورت نگیرد هیچ انتظاری از مدارس نیست. نکته دیگر این است که صاحب بن عباد، وزیر آل‌بویه می‌گوید: «هرکس هر چیزی می‌خواهد بیاید از من بگیرد، چراکه خاک اصفهان خشک است و من در اصفهان ممسک می‌شوم؛ این موضوع نشان از آن است که ما اصفهانی‌ها تا حدی خساست داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۳۷

یعنی زاینده‌رود که روخانه ایست فصلی قدیمی‌تر از کارون هستش؟

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۹:۲۰

سلام، زاینده رود فصلی نیس، سرچشمه هر دوتا یکی هستش،هم کارون هم زاینده رود،اگر ب استان چهارمحال و بختیاری شهرستان کوهرنگ سفر کرده باشین متوجه این موضوع میشین،

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۱:۲۱

دقیقا چون سرچشمه رو ندیدید فکر میکنید سرچشمه کارون و زاینده رود یکیه، و تونل کوهرنگ رو به اشتباه سرچشمه زاینده رود حساب میکنید .

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۰۳

سلام بسیار عالی بود لطفاً سخنرانی مسئولیت اصفهانی را هم منتشر بفرمایید سپاس

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۸

درود بر شما جناب دکتر کیوان عالی بود اما سوالات زیادی هستند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۵:۱۲

قدیمی ترین آثار تمدن ایران تو کوه های لرستانه ..لرستان مهد تمدن ایران زمین .

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۹:۱۷

دورود دقیقا ...توی لرستان و خوزستان بخاطر شرایط خوب برای زیست بشر شامل دره های پر آب و درختان مثمر بسیار و دشتهای گرم خوزستان و.....تمدن نخستین ایران که همان ایلام باشد شکل گرفت و هویت تاریخی اجتماعات ایرانی آغاز شده ...نه در اصفهان که ۱۰ سال یکبار بارندگی نیست ...تصاویر خشکیدن زاینده رود در دوره قاجار هست که تایید می کند زاینده رود یک رود خانه فصلی بود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۶:۰۸

استاد فکر نمی‌کنید خیلی اغراق فرموده اید ، کاش رجوع کنیم به تاریخ هنر و فرهنگ و صنعت بقیه شهرها هم نظری بکنیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۷:۴۴

دقیقاً

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۴۹

زنده رود آب حیات است

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۵۶

اسناد در تمام سالیان این و از خاطر برده ک همه ایران سرای ما است اگه به تمدن است کاشان ما قدیمی ترین شهرنشینی سیلک در جهان به ثبت یونسکو رسیده است... کاش اغراق ها رو فراموش کنیم...

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۹:۱۴

من فکر میکنم استاد عزیز شما در مورد اصفهان خیلی اغراق کردید،،،،،

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۹:۲۱

دعوا نکنید همه ایران ومردمش اصیل نجیب کهن وبا اصالت وبافرهنگ وهنر وتمدن قوی هستند درود برایران وایرانی .ایران عشق وسرای ما است.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۲۰:۴۵

شهری که مسافرتی رفتم و خوشم نیومده اصفهان بود. لرستان و خوزستان ترجیح میدم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۲۲:۳۷

محض اطلاع ،،لرستان و خوزستان که گفتید بیشترین مهاجر فرستی رو به اصفهان دارن،،شما برو همون خوزستان رو ترجیح بده،،خوزستانی ها که اصفهان رو ترجیح دادن😁

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۲۲:۱۴

اینهمه اغراق دیگه نوبره والله حتی کرمان از اصفهان قدیمی تره

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۲۲:۳۱

عزیز بردار نگو حتی کرمان کرمان تاریخ حومه اش از اصفهان بیشتره

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۲:۳۵

هرکسی یه حرفی می زنه اما اولین شهرقدیم ایران که داخلش سکونت بوده بندرعباس بوده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۶:۱۷

مردم و صاحبنظران بهتر است امروز که دنیای رسانه ای استکبار دنبال تخریب و نابودی کامل فرهنگ ایرانی هستند باید ملاحظه کلام کنند و باعث اختلاف قومی و شهری نشوند در دفاع مقدس لشکر امام حسین اصفهان یکی از بهترین ها در دفاع از کشور و انقلاب بود وبا این که من یک شیرازی هستم میتوانم بگویم همه ملت ایران از هر قوم و نژاد یکی هستند شاید در کلام بگویم به شیرازی بودنم افتخار میکنم ولی در اصل و قلب و اعماق وجودم فقط با صراحت می‌گویم به ایرانی بودنم افتخار میکنم ایرانی که فارس و ترک و کرد و لر و بلوچ و سایر اقوام ایرانی. درکنار هم باشند درود بر ایران وایرانی

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۷:۲۶

درود بر مردم سرزمینم ، تمدن‌های یافت شده در ایران: تهران و زابل و جیرفت ۷۰۰۰ سال، ایذه ۲۰ هزار سال، آمل ۲۹ هزار سال، تمدن رود خراسان ۸۰۰ تا ۱ میلیون سال تمدن ثبت شده می باشد نه صرفا یک اسکلت ، البته فعلا شاید فردا در نقطه دیگری از کشورمان تمدن کهن تری پیدا شود ، و همه به هم مرتبط ، همه ایران سرای من است

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۸:۳۹

فعلا که اصفهانی ها دارن مهاجرت میکنن به شمال

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۸:۴۷

فکرنمی کنم هیچ شهری قدمت شوش راداشته باشد.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۳:۰۵

بلوچستان و بشاگرد با شوش هم قدمت ان

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۸:۴۸

اگه شاهان تورک نبود الان اصفهان یه شهرک بود بدون هیچ اثر تاریخی

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۲۲:۲۴

واقعا جالب است که تاریخ هم تحریف می شود اصفهان در دوران شاه عباس صفوی با کوچ دادن صنعتگران ارمنی تبریز و تعویض پایتخت از تبریز و ساخت اصفهان به اصفهان تبدیل شد حتی نقشه شهری اصفهان بر اساس مدل شهری پاریس هست همدان لرستان خوزستان و آذربایجان و شیراز و زاهدان تا بوده بوده اند و هستند و تاریخ نمی تواند تغییر کند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۱:۰۶

سلام اصفهان در دوره صفویه وبامهاجرت اجباری هنرمندان تبریزی و جلفا ی آذربایجان به این شهر تبدیل به شهری مشهور شد، قبل از آن یک قصبه ای بود بنام (جی)فلذا خواهشمندم تاریخ و فرهنگ را باتعصبات محلی تحریف نکنید

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۱:۲۰

به امید برگشت به هوییت ملی..عالی بود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۱:۲۷

شوش, کنار صندل در کرمان و شهر سوخته در سیستان از قدیمی ترین شهرهای ایران هستند.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۱:۳۹

با سلام. اصفهان بسیار زیباست و هنرمندان بزرگی دارد. ولی باید از استاد محترم بپرسیم که، فردوسی،غلامحسین امیرخانی،خسرو شکیبایی،داریوش پیرنیاکان،انتظامی،شجریان،علی اصغر پتگر،فرهنگ شریف،محمدرضا لطفی،محمود دولت آبادی،عطار،مشکاتیان، شاملو،حافظ،سعدی، ،کاتوزیان،میرعماد،و.....کجایی هستند؟ ایران سرای من است.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۲:۱۱

تبریز شهر اولینها،،تورکها نصف ایران بی تردید و صاحب ایران،همدان ما مرکز جغرافیای ایران،فاشیستها ضد وحدت ایران

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۲:۴۴

به سواد استاد باید شک کرد چرا که قدمت اصفهان به دوران صفویه بر می‌گردد که بعد از انتقال پایتخت از اذربایجان تشکیل شد و استادکارانی که همراه شاه عباس به این شهر آمدند اصفهان کنونی را ساختند استادانی که بیشتر از تبریز بودند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۳:۵۴

توهم حتی در استادان کویری هم رسوخ کرده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۴:۵۰

منم از همین جنس میخوام

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۵:۳۶

اصفهان هنر و آبادانیه خودش رو مدیون شاهان صفوی هست چون در زمان صفویه این شهر از هر لحاظ رونق یافت .

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۸:۰۷

طبق تاریخی که یهود و انگلیس برایتان ساخته و پرداخته است، هخامنشیان شما ۲۵۰۰سال پیش از هند به ایران کوچیده و دینشان گاوپرستی بود (سرستونهای کله گاو شاهد بر مقدس بودن گاو در ایین هخامنشیان است که کله گاو حافظ و سرستون کاخ انها بوده است!) اما ایران یک تاریخ اصیل دارد که ۱۰هزارسال قدمت دارد و اثار هنری ، خطی و فرهنگی و باستانی ترکان ایران را ثابت کرده است ...

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۸:۳۵

این اصفهان ستیزی کی اتفاق افتاده بیست و چهار ساعته که تهران اصفهان شیراز فقط تبلیغ میشه اونوقت ما باید چی بگیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۸:۴۹

به خبرها که نگاه میکنم از کریم و دایی گرفته تا اصفهان به این نتیجه میرسم که میخوان مردم و بندازن جون هم وسلام

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۸:۵۰

با عرض سلام و احترام با همه ی احترامی که برای شما قائل هستم، فقط یک سوال دارم: اگر اصفهان مبدا و ریشه ی علم و هنر ایران است پس نیشابور چه بوده که کتابخانه ای به بزرگی یک شهر داشته و بدست مغول ها به آتش کشیده شده؟

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۹:۰۳

سخنان پراکنده زیاد گفته ....مثلا اصفهان در یک منطقه کویری که از هر نعمتی عاریست چگونه انسانهای گذشته بسیار دور در آن سکنا گزیده اند ....جای سوال اساسی است

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۹:۱۰

این همه قدمت تمدنی خوزستان کجاست پس استاد ...تمدن ایلامین مربوط به ایران نیست که هفت هزار سال تاریخ مستند دارد.....

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۹:۲۷

بنظر من : عرب ها و اسلام با هم وارد ایران شدند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۲۰:۳۳

اصفهان نصف جهان

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۲۱:۰۴

اصفهان کل تاریخش از دوران صفوی هست همین و بس

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۶:۲۰

برادر عزیز پایتخت سلجوقیان اصفهان بود قبل از صفیان دوم سری به شهر زیر زمینی در غرب اصفهان بزنید تخمین ۷۰۰۰ساله داره آتش کده زرتشتیان بر فراز آتشگاه و کوصفه هست برید تماشا کنید با قدمت ۳۰۰۰ ساله

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۸:۱۱

در کره زمین میگوییم ما آسیایی شما اروپایی، در آسیا میگوییم ما خاور میانه ای شما شرق دور ، در خاور میانه میگوییم ما ایرانی شما فلان کشور ، در ایران میگوییم ما اصفهانی شما تهرانی یا ... در اصفهان میگوییم ما مال این محل شما مال اون محل

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۰:۴۲

ضمن احترام به استاد عزیز لطفاً کمی در مورد سیستان مطالعه کنید فکر نکنم قدیمی‌تر از سیستان داشته باشیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۱۱:۰۳

این مقاله در مورد ایران درسته اما در مورد اصفهان .... قدیمی ترین اثر انسان در مشهده قدیمی ترین آثار شهری در سیستان باشکوه ترین در فارس و کردستان و همدان اصفهان فقط در دوران صفوی و آثار اسلامی در اصفهان اثری مثل بیستون و تخت جمشید نداریم که از واژه اولین شهر استفاده کنیم این مقاله در مورد همدان درسته با احترام به اصفهانی های عزیز

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۱۴:۲۵

وقتی بحث از نخستین شهرهای مدرن می‌شود بی شک همدان و هگمتانه یا آمدانه یا اکباتانا بااون کاخ آنادانا که پایه ستون وستونهای مشکی رنگ که از کوه الوند آورده شده بودند و ساخته شده اند خودنمایی می‌کند درضمن درهمدان کاخ آنادانا داشتیم ودر شیراز کاخ آپادانا که مکمل هم بودند وقرابتی باهم داشتند در ایران باستان بربیایید داشتند اصفهان رو صفویان شهر کردند جناب آقای کیوان افراد باسلیقه و متخصص مادی که در همدان بودند وکمک کردند که کاخهای آنادانا درهمدان و آپادانا در شیراز بنا شود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۱۴:۴۴

اصفهان رو زیاد بزرگش کردی جناب آقای کیوان در زمینه قدمت و تاریخی بودن شهرهایی چون همدان که شامل چندین نام از جانب کشورهای عصرباستان خودبوده وهرکدام بازبان خودشون نام میبردن دیگر برای همگان معلوم است که چندین نام رو یدک کشیدن یعنی جایگاه این شهر وقدرت و فرهنگ وتاریخی که داشته برهمگان پوشیده نیست یونانیان اکباتان یااکباتانا می‌نامیدند و درزبانهای عراق فعلی وآشوریان آمدانه ویا آمادگی از طرف ارامنیان ودر خود ایران به هگمتانه شناخته می‌شده پس بحث بر روی اصفهانی که درزمان صفویان رشد کرده وبزرگ شده جایی برای ارزواندام نمی ماند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۱۴:۵۱

گرامی گفتی پایتخت سلجوقیان اصفهان بوده برو تاریخ رو خوب مطالعه کن پایتخت ترکان سلجوقی همدان بوده عزیز چرا اطلاعات اشتباه به مردم رو منتشر مینمایید بیشترین پایتختی این مملکت متخصص همدانیان و همدان است نه اصفهان گرامی ابتدای تاریخ اصفهان رو از صفویان به این ور مطالعه کن تاریخ اصفهان یعنی ابتدایش با صفویان شروع می‌شود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۱۷:۴۰

استاد گرامی حتما در مورد تمدن شهر سوخته واستان لرستان وخوزستان مطالعه بفرمائید بتده حقیر زیاد مطالعه نکردم ولی می دانم اولین قانون شهری مال شوش خوزستان بوده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۲۲:۲۱

تحصیلات من در زمینه سنجش از دور در باستان شناسی هست،

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۲۳:۵۷

عزیزان ایرانی همه شماها درست می فرمایید ایلام سیستان خوزستان کردستان ووووو همه جزئی از ایران بزرگ هستند و همگی مایه افتخار و نور چشم مان هستید

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۰۶:۲۷

جالبیش اینجاس نصف افرادی که تو کامنتا نمیدونم به چه علت و بدون هیچ مطالعه تاریخی و علمی صرفا میخان نظر و سلیقه شخصیشونو با تعصب رو شهر خودشون بیان کنن دارن سر اینکه کدوم قوم اصفهانو نجات داد بحث میکنن آدم نظراتو میخونه باورش نمیشه ...

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۲ ۱۶:۳۶

اصفهانی که تورکا ساختنش