به گزارش ایسنا، آرمان زرگران درباره جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه علومپزشکی تهران گفت: سپتامبر ۲۰۲۳، با سیاستگذاریهایی که در حوزه جذب و بازاریابی دانشجوی بینالملل داشتیم در دو حوزه جذب دانشجویان منجر به اخذ مدرک و دانشجویان دورههای کوتاهمدت مدون، با جذب ۲۷۰ دانشجوی غیر ایرانی در یک ترم تحصیلی، موفق به شکستن رکورد جذب دانشجوی بینالملل در ادوار تاریخ جذب دانشجوی بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران شدیم و توانستیم تعداد قابلتوجهی دانشجو از کشورهای مختلف جهان جذب کنیم.
وی افزود: با توجه به تغییر در روشها و سیاستهای جذب دانشجو، این رکوردشکنی دور از انتظار نبود و اکنون دانشگاه علوم پزشکی تهران بهعنوان دانشگاه اول علوم پزشکی کشور و دانشگاه پیشرو در بینالمللی سازی، در رتبهبندی تعداد دانشجویان بینالملل در حال تحصیل نیز دارای جایگاه اول است؛ زیرا بر اساس آخرین آمار استعلام شده از وزارت بهداشت، در حال حاضر قریب به ۹ هزار دانشجوی بینالملل در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند که سهم دانشگاه علوم پزشکی تهران از این تعداد، بیش از یک هزار و ۸۰۰ دانشجوی بینالملل است که در سه کمپ تهران، کیش و کربلا مشغول به تحصیل هستند.
وی اظهار داشت: این آمار نشاندهنده این است که دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیش از یک هزار و ۸۰۰ دانشجو از میان ۹ هزار دانشجوی بینالملل در مجموعه وزارت بهداشت، بیش از ۲۰ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده و جایگاه اول در جذب دانشجویان بینالملل مشغول به تحصیل حوزه علوم پزشکی کشور را نیز دارد.
* معیارهای جذب دانشجوی بینالملل در دانشگاه علوم پزشکی تهران
مدیر توسعه امور بینالملل دانشگاه در ادامه با اشاره به معیارهای جذب دانشجوی بینالملل اظهار داشت: درست است که میزبانی از ۲۰ درصد از دانشجویان بینالملل حوزه علوم پزشکی کشور مساله قابلتوجهی است اما نکته مهمتر این است که در مقایسه با معیارهای پذیرش دیگر دانشگاههای کشور، معیارهای جذب این دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی تهران متفاوت، سختگیرانه و جدیتر است و اگر قرار بود بدون در نظر گرفتن ضریب کیفیت، صرفا اقدام به جذب دانشجو کنیم؛ میزان پذیرش دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران قطعا بیش از این آمار و ارقام بود.
وی درباره نسبت ارائه درخواستهای پذیرش با میزان موافقت با درخواستهای دانشجویان بینالملل نیز تصریح کرد: میزان درخواستها برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران چندین برابر بیشتر از میزان پذیرش درخواستها است و تعداد پذیرشمان محدود است زیرا بر معیارهای تعیینشده برای جذب دانشجوی بینالمللی که در حد نام و اعتبار دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد پایبند هستیم و آبرو و اعتبار دانشگاه جزو خطوط قرمز ما است که باعث میشود هر درخواست پذیرشی را نپذیریم.
* بازارهای هدف جذب دانشجویان بینالملل
زرگران درباره بازارهای جذب دانشجویان بینالملل نیز گفت: در موضوع بازارهای جذب با دو گروه هدف بازارهای سنتی و توسعه بازارهای جدید جذب روبهرو هستیم که درواقع ضمن حفظ و کنترل بازارهای سنتی جذبمان در کشورهایی مثل عراق، هند، پاکستان، افغانستان و لبنان که بیشترین آمار پذیرش دانشجو از این کشورها را داریم؛ بر روی توسعه بازارها و ایجاد بازارهای جدید جذب دانشجوی بینالملل دانشگاه، طی دو سال گذشته بهصورت بسیار فعال وارد عمل شدهایم.
وی افزود: جستجوی بازارهای جدید و شناسایی و سرمایهگذاری در بازارهای جدید، فرایند توسعه مخصوص به خود را دارد که ارزیابی مدرک تحصیلی صادرشده تحت نام دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشورهای هدف یکی از آنها است.
مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل دانشگاه، حضور در نمایشگاهها، بازدید مدارس و رویدادهای علمی کشورهای هدف توسعه بازار جذب، تعامل با مراکز آموزش عالی کشورهای هدف جذب، همکاری با کارگزاران معرفی و جذب دانشجو و همچنین طراحی و برگزاری دورههای کوتاهمدت و مدارس فصلی بینالمللی برای مقاطع و رشتههای تحصیلی مختلف با هدف تبلیغ و معرفی توانمندیهای علمی و آموزشی دانشگاه و ترغیب دانشجویان به انتخاب دانشگاه علوم پزشکی تهران بهعنوان مقصد بعدی تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر و استفاده منطقی و مبتنی بر برنامه و تولید محتواهای مورد نیاز از فضای مجازی را ازجمله ظرفیتها و مسیرهای دستیابی به توسعه بازارهای هدف و ایجاد بازارهای جدید جذب دانشجوی بینالملل در کشورهای مورد نظر برشمرد.
وی حضور دانشجویانی از ۵۰ کشور جهان در دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین توسعه بازار جذب دانشجوی بینالملل دانشگاه در کشورهای ترکیه، تانزانیا، لبنان، اندونزی، کشورهای حوزه خلیجفارس و منطقه اوراسیا و قفقاز را از دیگر نتایج سیاستهای توسعهای مدیریت توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل دانشگاه برشمرد.
وی افزود: تعریف بازارهای جدید موجب توسعه دیپلماسی علمی و کاهش وابستگی دانشگاه به بازارهای سنتی و محدود است.
* توسعه رشتهها و مقاطع تحصیلی، ابزارهایی برای سیاستگذاری در جذب دانشجویان بینالملل
زرگران، توسعه رشتهها و مقاطع تحصیلی را از دیگر ابزارهای سیاستگذاری در جذب دانشجویان بینالملل برشمرد و تشریح کرد: در موضوع دانشجویان Undergraduate مبنای سیاستگذاریمان ثبات جذب دانشجو در رشتههای Undergraduate است که الحمدالله در برخی رشتهها مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری به توانمندی خوبی در این زمینه رسیدهایم و در تلاشیم برای دیگر رشتهها نیز به این ثبات برسیم تا در گروه دانشجویان Undergraduate به بسته کاملا مشخص پذیرش دانشجو بر اساس تعداد صندلیها و ظرفیت در نظر گرفتهشده دستیابیم و قدرت انتخاب داشته باشیم که بهترینها را برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزینیم و برای هر کشور، تعداد صندلی مشخصی داشته باشیم تا شاهد تنوع ملیتها نیز در میان دانشجویان پذیرفتهشده باشیم.
وی همچنین تعیین شرایط پذیرش دانشجو به تفکیک کشورها، تعیین نمرات مشخص برای دروس مورد نظر کمیته جذب و دیگر صلاحیتهای علمی، پژوهشی و فرهنگی متقاضیان را از معیارهای پذیرش دانشجوی بینالملل در دانشگاه علوم پزشکی تهران برشمرد و اظهار داشت: درخواستهای دریافتی منطبق با معیارهایی که مطرح شد؛ در کمیته جذب دانشجویان بینالملل با حضور معاونان بینالملل، معاونان آموزشی، پژوهشی و روسای دانشکدهها مطرح و یکبهیک مورد بررسی قرار میگیرند و پس از ارزیابیهای تکمیلی، پذیرش و عدم پذیرش آنها مشخص میشود که این امر بیانگر کیفیت پذیرش دانشجوی بینالملل در دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
*جذب دانشجوی بینالملل آوردهای ارزشمند برای دانشگاه و کشور
مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل، جذب دانشجوی بینالملل را آوردهای ارزشمند برای دانشگاه و کشور برشمرد و اظهار داشت: اولین اهمیت جذب دانشجوی بینالملل، دیپلماسی علمی است؛ و این یعنی دانشگاهی که دانشجوی بینالملل دارد؛ در حال تربیت سفیران علمی است که این سفیران پس از فارغالتحصیلی و مراجعه به کشورهایشان با قرار گرفتن در موقعیتهای شغلی مختلف میتوانند به گسترش روابط علمی و دانشگاهی دانشگاه و کشور ما کمک کنند.
وی حضور دانشجویان بینالملل را باعث گسترش و توسعه زیرساختهای دانشگاهی و کشوری با نگاه بینالمللی برای حضور در صحنه رقابت با دیگر کشورها و بازارهای جذب دانشجوی بینالملل در منطقه و جهان دانست.
زرگران ضمن اشاره به افزایش ارزآوری از محل جذب دانشجویان بینالملل بیان داشت: با جذب دانشجوی بینالملل درواقع یک فعالیت تجاری بینالمللی در بازارهای علمی بینالمللی نیز صورت میگیرد که این امر باعث افزایش درآمدهای ارزی دانشگاه و پیرو آن هزینه کرد این درآمدهای ارزی برای گسترش زیرساختهای دانشگاه در سطح بینالمللی است.
مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل، مقابله با ایران هراسی و مقابله با تلاشهای موجود برای منزوی کردن ایران را از مهمترین آثار فرهنگی جذب دانشجویان بینالملل در سطح ملی و بینالمللی عنوان کرد و تصریح کرد: با دیپلماسی علمی موفقی که داریم؛ از طریق جذب و تربیت دانشجویان بینالمللی که از کشورها و ملیتهای مختلف وارد ایران میشوند و فضای کشور و فضای ذهنی موجود را ملاحظه میکنند و با آن آشنا میشوند و از طریق به وجود آمدن ارتباطات فرهنگی و دوستیها و همچنین از طریق شکلگیری شبکههای علمی و فرهنگی بینالمللی بهواسطه آشنایی و ارتباط مردم کشور و دانشجویان ایرانی با دانشجویان بینالملل، چهره واقعی و فرهنگی ایران در بعد بینالملل نمایش داده میشود و این امر یکی از دستاوردهای بزرگ جذب دانشجویان بینالملل است.
وی افزود: رویکردهایی که مطرح شد نهتنها برای ایران، بلکه رویکردهایی جهانی برای بینالمللی سازی آموزش عالی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علومپزشکی تهران، زرگران درباره آخرین آمار دانشجویان بینالملل مشغول به تحصیل دانشگاه نیز اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال حاضر میزبان یک هزار و ۹۵ دانشجوی غیر ایرانی در سطح دانشکدههای دانشگاه در تهران و ۲۶۹ دانشجوی غیر ایرانی در پردیس بینالمللی کیش و ۴۶۳ دانشجوی عراقی در دانشگاه سبطین (شعبه بینالملل دانشگاه در شهر کربلای معلا) و درمجموع یک هزار و ۸۲۷ دانشجوی بینالملل است.
انتهای پیام
نظرات