• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1402101208179
  • خبرنگار : 71635

مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اعلام کرد

معضل قاچاق و تقلب در محصولات آرایشی و بهداشتی/گردش مالی سالانه ۴ میلیارد دلاری این حوزه

معضل قاچاق و تقلب در محصولات آرایشی و بهداشتی/گردش مالی سالانه ۴ میلیارد دلاری این حوزه

مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه امروزه معضل حوزه آرایشی و بهداشتی، قاچاق و محصولات تقلبی است، گفت: در این زمینه شناسه‌گذاری محصول روشی است که مصرف کننده می‌تواند با آن به اصالت فرآورده پی ببرد.

به گزارش ایسنا، دکتر آل بویه در پنجمین همایش و نمایشگاه فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته با اشاره به اینکه ایران کازمتیکا محلی برای یادگیری فوت و فن‌ها از اساتید این حوزه است، گفت: در عین حال اینجا محلی برای ارائه محصولات و تکنولوژی‌های جدید است. دانشکده‌های داروسازی و مراکز آکادمیک برای نوآوری زیاد داریم و خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان هم به این مراکز اضافه شدند که باید محصولاتی در افق دانش تولید کنند تا حرف جدیدی در این حوزه برای گفتن داشته باشند؛ بنابراین اقتضا این است که شرکت‌های دانش بنیان محصولات جدید خود را در این نمایشگاه‌ها ارائه دهند. 

وی افزود: همچنین این نمایشگاه محلی برای نمایش توانمندی‌های این صنعت است. اعداد و  ارقام متفاوتی ارائه می‌شود که این صنعت سالیانه ۴ میلیارد دلار گردش مالی دارد بنابراین مشخص است که تولید کنندگان این صنعت توانمندی خوبی دارند و باید این توانمندی را به نمایش بگذارند و اینجا محلی برای کسب تجربه باشد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به استفاده از ظرفیت خالی صنایع کمک می‌کند، اظهار کرد: تولید بدون کارخانه عرصه جدیدی است که از ظرفیت خالی صنایع استفاده شود. اگر کارخانه‌ای توانمندی، امکانات و دانش دارد و در عین حال در ارزیابی‌ها از نمره بالایی برخوردار است نباید خط تولید خالی داشته باشد.

آل‌بویه ادامه داد: روش‌های نو برای شناسایی محصولات اصیل و استاندارد در این نمایشگاه به عموم مردم و مصرف کنندگان آموزش داده می‌شود که سبب می‌شود افراد کالای قاچاق را بشناسند تا کالای اصیل به راحتی شناخته شود.

وی با تاکید بر اینکه امروزه معضل حوزه آرایشی و بهداشتی، قاچاق و محصولات تقلبی است، اظهار کرد: مبارزه با این پدیده در مرحله اول به عهده خود صاحبان برند و تولید کنندگان است. تولید کنندگان نشان دادند که این توان را دارند که محصولی با کیفیت خوب و قیمت مناسب به بازار ارائه کنند. ان‌شاءالله در زمینه قیمت هم راهکارهایی اتخاذ شود که هم تولید با کیفیت ادامه یابد و هم قیمت مناسبی بر کالا گذاشته شود که مصرف کننده به راحتی خرید کند.

مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو شناسه‌گذاری محصول را یکی از راهکارهایی معرفی کرد که به شناسایی کالای اصیل کمک می‌کند و یادآور شد: شناسه‌گذاری روشی است که مصرف کننده می‌تواند با آن به اصالت فرآورده پی ببرد.

به گفته وی، این نمایشگاه محلی برای نشان دادن توانمندی‌های توسعه صادرات است.

وی افزود: الان هم صادرات وجود دارد اما اعداد آن چشمگیر نیست و امیدواریم با توانمندی که داریم بتوانیم بازارهای جهانی را به دست بگیریم. بازار ۸۵ میلیونی ایران باید به یک بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفره برسد و آنها هم کیفیت و محصولات تولیدی ما را قبول دارند.

مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: شاید اگر وارد بازار صادراتی شویم تا حدودی مشکلات قیمت داخلی پوشش داده شود که تولید کننده هم به تولید دلگرم شود.

وی درباره اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه پایش محصولات آرایشی بهداشتی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، توضیح داد: محصولات را در سطح عرضه پایش می‌کنیم که تحت عنوان PMS اتفاق می‌افتد و فرآورده‌ای که ریسک بالاتری برای مصرف دارد را از تمام برندها بررسی می‌کنیم. به عنوان مثال ۲۷ نوع محصول را در این مدت بررسی کردیم که از نظر ارزیابی ویژگی‌های میکروبی از حدود ۷۰۰۰ مورد کمتر از ۰.۲ درصد عدم انطباق در ارزیابی ویژگی میکروبی در سطح عرضه داشتند و این نشان می‌دهد که تولید کنندگان ما به تولید با کیفیت اهمیت می‌دهند.

وی افزود: در مورد ارزیابی فلزات سنگین ۷ محصول را انتخاب کردیم و در این مورد ۱۰۰ درصد محصولات مناسب بودند. در حوزه مندرجات شناسه گذاری میزان عدم انطباق حدود ۱۲ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه مندرجات روی محصولات نباید موجب فریب مصرف کننده شود، تصریح کرد: این موضوع خطوط قرمز است و اگر جایی مشخص شود که تولید کننده ادعایی برای محصولش داشته که این ادعا می‌تواند سلامت مصرف کننده را به خطر اندازد، مطمئنا حضور جدی خواهیم داشت و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های سراسر کشور از این موضوع عقب نمی‌شینند.

آل‌بویه ادامه داد: محصولات اسیدی و بازی به قفل کودک مجهز شدند که به جهت جلوگیری از وارد شدن آسیب به کودکان بسیار مهم و ارزشمند است. همچنین بررسی میزان نیتروزآمین شامپوها و شوینده‌ها اتفاق افتاد.

وی افزود: در مورد محصولات سلولوزی باید بدانیم که اینها وسیع و عمیق هستند و از بزرگترین مال‌های پایتخت گرفته تا کوچک‌ترین مغازه یک روستا این محصولات را دارند. این نشان از گستردگی این محصولات دارد. ما با محصولات شوینده بهداشتی از بدو تولد تا زمان مرگ سر و کار داریم بنابراین مسئولیت ما در این زمینه زیاد است.

او تاکید کرد: به جهت تسهیل امور یکی از کارهای ما برون سپاری مسئولیت‌ها است. دستورالعمل برون سپاری در حال طی مراحل نهایی است و جلسات متعددی برای آن گذاشتیم که به زودی تصویب و اجرا می‌شود. در گام اول یک سری از وظایف اداره کل آرایشی و بهداشتی را برون سپاری می‌کنیم و دانشگاه علوم پزشکی قم برای این کار به شکل پایلوت انتخاب شده است.

مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خاتمه بیان کرد: ۲۴ تا ۲۶ دی ماه سال جاری نمایشگاه کالاهای سلامت بنیان در محل مصلی تهران برگزار می‌شود و مجددا از شرکت‌های دانش بنیان که محصولات جدیدی دارند دعوت می‌کنم در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha