به گزارش ایسنا، احمد صادقی در جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با موضوع «تحقق شهرداری غیر حضوری» که در محل معاونت حمل و نقل و ترافیک برگزار شد، در خصوص اقدامات هوشمندسازی در بخشهای مختلف این معاونت از جمله کارت بلیتها، معاینه فنی، پارک حاشیه ای و طرح ترافیک، اظهارکرد: هوشمندسازی شهر یکی از شعارهای محوری و مورد تاکید شورای ششم بوده و هست و یکی از مهمترین و ملموس ترین مصادیق هوشمند سازی، اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک است.
وی ادامه داد: شهروندان در طول روز از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند و یا با مراجعه به سایت «تهران من» برای دریافت طرح ترافیک، معاینه فنی یا پارک حاشیهای خدمات می گیرند؛ لذا هر چه بسترهای هوشمندسازی در این حوزه فراهم شود برای شهر و شهروندان بهتر خواهد بود.
صادقی گفت: به عنوان مثال در حوزه کارت بلیت یکی از موضوعاتی که مطرح است بحث خرابی دستگاههای کارتخوان در اتوبوسها یا ایستگاههای مترو است که سبب فرار پرداخت بهای بلیت میشود که منجر به حذف مبلغ گزافی از چرخه اقتصادی شهرداری و شهر خواهد شد. در این موضوع استفاده و راه اندازی اپلیکیشن ها می تواند مؤثر باشد و سبب جلوگیری از فرار پرداخت بهای بلیت شود.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه توسعه هوشمندسازی باعث کاهش هزینههای شهرداری خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای مثال هزینههای مربوط به نیروی انسانی جهت فروش و صادر کردن بلیت کاغذی با نصب دستگاههای کارتخوان جهت شارژ کارت کاهش خواهد یافت و مهمتر از همه امکان تقلب در شارژ کارت از بین میرود.
وی اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان فاوا، با هماهنگی صورت گرفته با سازمان ثبت احوال و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و دیگر مجموعهها، امکان شارژ تمام الکترونیک کارت بلیت برای دانشجویان و دانشآموزان، اقشار خاص و آسیبپذیر و کارت منزلت به زودی فراهم خواهد شد.
صادقی در ادامه یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، خدماترسانی به اقشار خاص نظیر سالمندان، جانبازان، معلولان با قید سکونت در شهر تهران است که رعایت این قید با هوشمندسازی بهتر میسر خواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم هوشمندسازی در امر جابجایی بار در شهر تهران، گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه ترافیک جابجایی بار است که با هوشمندسازی و دسترسی بیشتر به کاربران میتواند تا حدود زیادی در حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا مؤثر باشد.
وی با اشاره به ایجاد واحد هوشمندسازی در معاونت حمل و نقل، تصریح کرد: ایجاد واحدی که اسناد و راهبردهای حوزه هوشمندسازی در آن تجمیع و اقدامات مورد نیاز با هماهنگی ویژه پیگیری شود، اقدام مناسبی است که از سوی معاونت حمل و نقل در حال انجام است.
صادقی ادامه داد: ایجاد زیرساختهای هوشمندسازی، ایجاد یک داشبورد قابل اتکا و مرجع برای دریافت و ارائه لحظهای وضعیت حمل و نقل شهر تهران و احصاء خدمات قابل ارائه به شهروندان و تجمیع آنان در یک سامانه از جمله اقداماتی است که در این واحد هوشمندسازی قابل ارائه خواهد بود.
وی با تأکید بر اهمیت حوزه حمل و نقل اظهار کرد: وقتی در بودجهبندی سالانه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل تخصیص داده میشود به این معناست که این حوزه اهمیت فراوانی دارد؛ لذا با غیر حضوری شدن خدمات و هوشمندسازی میتوانیم از یک حمل و نقل پاک، ارزان و کارا بهره بگیریم.
بر اساس گزارش سایت شهر، صادقی با اشاره به مشکلات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، تصریح کرد: نیک میدانیم که فراهم کردن بسترهای هوشمندسازی بر عهده سازمان فاوا بوده و این سازمان نیز با مشکلات عدیدهای دست به گریبان است؛ لذا این سازمان نیازمند دمیدن نفسی تازه در همه سطوح است و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده میشود مشکلات این سازمان مرتفع شود و متخصصین با دلگرمی بیشتری به فکر فراهم ساختن بسترهای مورد نیاز باشند.
انتهای پیام
نظرات