• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402101107410
  • خبرنگار : 50214

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد خبر داد

کسری ۷۹۳ مگاوات برق واحدهای صنعتی استان/مکان‌یابی برای استقرار شهرک‌های خورشیدی در استان

کسری ۷۹۳ مگاوات برق واحدهای صنعتی استان/مکان‌یابی برای استقرار شهرک‌های خورشیدی در استان

ایسنا/یزد مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد از مکان یابی چهار شهرک خورشیدی در استان خبر داد و گفت: با توجه به استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، یک هزار و ۲۰۶ مگاوات برق مورد نیاز است که تا به این لحظه ۴۱۳ مگاوات آن تامین شده و همچنان برق واحدهای صنعتی استان با ۷۹۳ مگاوات کسری روبرو است.

«مسلم فلاح زاده» در سمینار آشنایی با انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع استان، ضمن اشاره به فعالیت ۱۴ شهرک و ۱۹ ناحیه صنعتی مصوب در استان، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت اراضی در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی استان است که قریب پنج هزار و ۷۰۰ هکتار آن وارد فاز عملیاتی شده است.

وی افزود: با توجه به استقرار واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی، یک هزار و ۲۰۶ مگاوات برق مورد نیاز است که تا به این لحظه ۴۱۳ مگاوات آن تامین شده و همچنان برق واحدهای صنعتی استان با ۷۹۳ مگاوات کسری روبرو است.

فلاح زاده با بیان اینکه یکی از برنامه ها و اولویت های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و به تبع آن برنامه های شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد ایجاد شهرکها و نواحی خورشیدی است، گفت: تا به امروز برنامه های مختلفی اعم از جانمایی، امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری و اخذ استعلام های مورد نیاز در این راستا صورت گرفته که می تواند زمینه را برای ایجاد شهرک‌های خورشیدی فراهم کند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به مکانیابی چهار شهرک خورشیدی در استان یزد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هکتار اراضی با شرایط و ظرفیت مناسب در شهرستان‌های تفت، میبد و مهریز مکانیابی و استعلام‌های آن اخذ شده است که در صورت ایجاد این شهرکها، ظرفیت تولید بیش از ۵۰ مگاوات برق خورشیدی فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به تفاهم نامه شرکت شهرکهای صنعتی با استانداری یزد و سازمان انرژی های تجدیدپذیر جهت احداث شهرک خورشیدی یا هزینه و قیمت تمام شده پایین که باعث جذب سرمایه گذار گردد خاطرنشان کرد:  طی مکاتبه با شرکت برق منطقه ای استان درخواست شده مکان های دارای ظرفیت احداث شهرکهای خورشیدی در شهرستان های بافق، خاتم، مروست، ابرکوه و اردکان معرفی شود.

فلاح زاده با اشاره به مسائل و چالش هایی که در راه ایجاد شهرکهای صنعتی خورشیدی وجود دارد، گفت: طولانی بودن فرایند اخذ مجوز احداث شهرک صنعتی خورشیدی و عدم پاسخگویی برخی دستگاه های ذیربط علیرغم پیگیری های متعدد برای استعلام های لازم و حتی تاخیر و عدم معرفی موقعیت‌های مناسب و نزدیک به پست‌های برق یا شبکه‌های ظرفیت خالی از سوی دستگاه‌های اجرایی باعث شده تا این مسیر به کندی و زمان بر طی شود.

وی ادامه داد: تحولات سریع تکنولوژی پنل‌های خورشیدی که باعث بالارفتن ریسک سرمایه گذاری می شود، بالابردن سرمایه اولیه اجرای طرح‌ها و عدم پرداخت تسهیلات مناسب با بهره منطقی به متقاضیان از دیگر چالش های موجود بر سر راه ایجاد شهرکهای خورشیدی است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره راهکارهای مناسب برای توسعه بهتر و سریع تر تولید برق خورشیدی در شهرکها و نواحی صنعتی ابراز کرد: با توجه به مساحت سطوح بام واحدهای صنعتی، فراهم کردن شرایط ایجاد پنل‌ها بر بام واحدهای صنعتی می تواند راهکار مناسبی در این جهت باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی یزد، فلاح زاده مردمی‌سازی و حضور شرکت‌هایی با عضویت مردم با سازکارهای معین را از دیگر راهکارهای توسعه تولید برق خورشیدی دانست و گفت: یکی از برنامه‌هایی که می توان آن را در جهت توسعه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی دنبال کرد، امکان نصب پنل‌های خورشیدی در اراضی موجود کارخانجات و حوادهای صنعتی است به طوری که نصب این پنل‌ها به عنوان زیربنای ساخت واحد لحاظ شود و متقاضیان با ساخت نیروگاه خورشیدی بتوانند نسبت به اخذ پایان کار اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha