• جمعه / ۸ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402100704942
  • خبرنگار : 71368

ایسنا گزارش می‌دهد:

خداحافظ پل «حافظ»

خداحافظ پل «حافظ»

سالهاست که شهرداری تهران قصد کرده تا پل حافظ را بردارد و با اینکه مهندسان اصطلاحاً این پل را «جواب» کردند و از نظر ایمنی و فرسودگی مشکل دارد؛ اما هنوز مدیران شهری به دلیل ابهام مدیریت ترافیک خیابان حافظ و طالقانی بعد از جمع آوری پل، به این پل ناایمن دست نزده‌اند؛ البته طبق اعلام شهردار تهران و معاونین عمرانی و حمل و نقل شهرداری تهران مطالعات هزینه‌ای و ترافیکی جمع‌آوری پل حافظ در حال انجام است و بزودی تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش ایسنا، پل حافظ بر روی یکی از پر رفت و آمدترین معابر تهران قرار دارد؛ چراکه از چهارراه کالج آغاز شده و از روی خیابان جمهوری گذشته و تا خیابان هاتف و پیش از رسیدن به بازار موبایل ایران امتداد می یابد، پل فلزی ۵۰ ساله‌ای که روزانه تعداد زیادی خودرو از روی آن عبور می کنند تا به مراکز مهمی همچون بازار موبایل ایران، پاساژ علاءالدین، مجتمع چهارسو و حتی در امتداد آن بازار تهران و... برسند.

از دوره مدیریت شهری سابق، موضوع جمع آوری پل حافظ مطرح است، چراکه کارشناسان فنی معتقدند که این پل فلزی دچار فرسودگی زیادی شده بگونه‌ای که تعمیر و نگهداشت آن هزینه بسیار زیادی می‌طلبد و اصلاً هزینه کرد برای حفظ پل به صرفه نیست و باید جمع آوری شود.

پل حافظ یکی از چند ده پل فلزی پایتخت است که ساخته شده و حالا نه تنها استاندارد ساختش با آئین نامه و دستورالعمل های جدید همخوانی ندارد؛ بلکه فلزش مقاوم پذیری خود را از دست داده است، بگونه‌ای که تعمیر و نگهداشت این پل اصلاً به صرفه نیست؛ مسئله ای که جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر نیز بر آن تأکید داشته و در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: این پل و چهار پل فلزی دیگر در تهران قبل از انقلاب اسلامی ساخته شدند و پل‌های فلزی مناسبتی بوده و برای استفاده در کوتاه مدت پیش بینی و ساخته شدند؛ اما حالا به دلیل گذشت زمان دچار فرسودگی زیادی شدند و هزینه تعمیر و نگهداری این پل‌ها بسیار بالاست و از ساخت یک پل جدید هم هزینه برتر است! و بررسی‌ها نیز نشان داد که پل حافظ -طالقانی توجیه ترافیکی نیز ندارد و به نظر می‌رسد با جمع کردن پل و نصب چراغ زمان دار، نیاز ترافیکی آن محدوده رفع می شود؛ البته جمع آوری این پل در برنامه‌های اولویت دار معاونت فنی شهرداری تهران قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، موضوع جمع‌آوری پل حافظ از سال گذشته به طور جدی دوباره در مدیریت شهری ششم مطرح شده و معاون فنی و عمرانی وقت شهرداری تهران نیز با تأکید بر پایان عمر مفید این سازه، زمان جمع‌آوری این پل را نوروز ۱۴۰۲ اعلام می‌کند که بعد از مدتی هم اعلام می‌شود این جمع آوری به تأخیر افتاده؛ بگونه‌ای که عباس شعبانی معاون وقت شهرداری تهران با بیان اینکه پل حافظ در نوروز ۱۴۰۲ حذف نمی شود، اظهار می‌کند: قرار بر این بود که معاونت حمل و نقل و ترافیک وضعیت زیرگذر شمالی- جنوبی و شرقی- غربی را تعیین تکلیف کند و هنوز به نتیجه نرسیده است و باید به طور همزمان برداشت پل و ایجاد زیرگذر را انجام داد و نمی‌توانیم پل را برداریم و سپس به دنبال ایجاد زیرگذر برویم.

خداحافظ پل «حافظ»

با اینکه معاون فنی و عمرانی وقت شهردار تهران، جمع‌آوری پل حافظ را منوط به تعیین تکلیف سناریوی بعد از جمع آوری پل دانسته؛ اما حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر در گفت‌وگویی به ایسنا اعلام می کند: پلیس راهور مطالعات ترافیکی در مورد کارکرد پل حافظ را انجام داده که نشان می‌دهد این پل تاثیری بر بهبود ترافیک این محور ندارد و بررسی‌های کارشناسی نشان داده که جمع آوری این پل و مسطح شدن خیابان تاثیر بیشتری بر بهبود روند ترافیک این معبر دارد.

وی با بیان اینکه پل حافظ بر روی خیابان طالقانی برداشته می‌شود، اظهار می‌کند: البته از آنجایی که جمع آوری این پل نیازمند دقت است هنوز زمان جمع آوری این پل اعلام نشده و به نظر می‌رسد که در تعطیلات سال جدید که بار ترافیکی کم می‌شود این پل جمع آوری شود.

به گزارش ایسنا، حالا با گذشت بیش از یکسال از اعلام رسمی جمع آوری پل حافظ از سوی مدیریت شهری ششم، مجدداً این مسئله مطرح شده است؛ بگونه‌ای که علیرضا زاکانی شهردار تهران در روزهای اخیر اعلام کرده است: برداشت پل حافظ با توجه به قدمت و شرایط، در دستور کار است و جایگزینی طرح جدید در صورت نهایی شدن، اعلام خواهد شد.

خداحافظ پل «حافظ»

پل حافظ قطعا به مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای نیاز دارد

در مورد آخرین وضعیت پل حافظ به سراغ هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران رفته و در گفت وگویی با ایسنا، به سرانجام جمع‌آوری پل حافظ اشاره کرده و می‌گوید: از نظر سازمان مشاور و حوزه فنی عمرانی، پل حافظ قطعاً به مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای نیاز دارد؛ اما در صورتی که نیاز به حفظ این پل باشد. از نظر ما هزینه ای که باید در پروژه انجام شود هزینه قابل توجهی است؛ چراکه یک پل بسیار قدیمی است و با ویرایش های جدید باید مقاوم سازی کاملی انجام شود که هزینه سنگینی دارد و به نظر ما توجیه اقتصادی ندارد.

مکاتبه با معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برای تعیین تکلیف پل حافظ

وی ادامه می‌دهد: اما این که پل باید جمع شود یا نه؟ بایستی تأثیر جمع آوری پل بر شبکه و ترافیک را احصا کنیم و بایستی این موضوع را حوزه حمل و نقل و ترافیک به ما بگویند که اگر این پل را جمع کردیم؛ آیا نیاز به جایگزین دارد یا خیر؟ و آیا با کنترل زمان چراغ ها می توانند مدیریت ترافیک را انجام دهند؟ و این موضوع باید به حوزه فنی عمرانی به صورت قطعی ابلاغ شود و به این دلیل هفته گذشته جلسه ای با معاون حمل و نقل و ترافیک و همکارانشان برگزار کرده و مکاتبه ای با آنها داشتیم و منتظریم که پاسخ نامه داده شود که بدانیم بعد از جمع آوری پل، حوزه فنی عمرانی چه اقدامی باید انجام دهد.

معاون شهردار تهران می‌افزاید: معاونت حمل و نقل شهرداری تهران بایستی برایمان مشخص کند که همزمان با جمع آوری پل، تمهیدات اقدام بعدی پیش بینی شود. علت طولانی شدن این موضوع این است که تأثیرات ترافیکی بر شبکه را احصا کنند و به ما بگویند و وارد فاز اجرایی پروژه بشویم که امیدواریم به زودی گزارش را به ما بدهند و وارد برنامه ریزی انتخاب پیمانکار و اجرای کار شویم.

حق بین با تأکید بر اینکه البته این پروژه باید در یک زمان بسیار کوتاه در شرایط خاص و در زمان خاص با هماهنگی پلیس انجام شود، می‌گوید: برچیدن این پل ملاحظات اجرایی دارد که باید تمهیداتی را پیش بینی کنیم و اطلاع رسانی داشته باشیم. این موضوع مغفول نیست و بین دو حوزه فنی عمرانی و ترافیک در حال مبادله جوانب کار هستیم.

معاون شهردار تهران در پاسخ  به این سوال که  از دید شما این پل باید با تهران خداحافظی کند؟ تأکید می‌کند: اگر بخواهیم آن را حفظ کنیم، باید هزینه کنیم و به نظر ما بهتر است حذف شود؛ ولی باید تأثیرات ترافیکی آن را به ما بگویند و مدل سازی کنند و تاثیرش را روی شبکه معابر این محدوده ببینند که به چه شکل است؟.

تکمیل مطالعات تأثیر ترافیکی برچیدن پل

در عین حال محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز در گفت‌وگویی کوتاه به ایسنا می‌گوید: مطالعات ترافیکی در مورد تأثیر برچیده شدن پل حافظ و راه حل های جایگزین در حال انجام است و بزودی تکمیل شده و در مورد وضعیت پل حافظ تصمیم گیری خواهد شد.

خداحافظ پل «حافظ»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۱۶

باسلام بجای خراب کردن پل حافظ بجاش در چهار راه چیت سازی یک پل ضروری است ممنون

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۰۹:۴۸

دقیقا

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۵۵

جمع آوری پل حافظ بدون تردید اثرات سوئی بر ترافیک این خیابان اصلی خواهد داشت با توجه به وجود تقاطع های متعددی در مسیر شمال به جنوب روانسازی حرکت به سمت انتهای خیابان کاملا از دست خواهد رفت وجود چراغ‌های راهنما برای ساماندهی حرکت مفید است ولی وجود پل به حرکت به سمت جنوب سرعت می‌بخشد. جمع آوری این پل بدون شک بار ترافیکی سنگینی بر این خیابان تحمیل خواهد کرد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۱۷

با پل ترافیک افتضاح پل جمع بشه ماشینای بالای پل میان پایین پل بعد باید تا صبح تو ترافیک بود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۴۳

اگر پل حافظ روی خیابان جمهوری برداشته شود چنان ترافیکی ایجاد می‌کند که روزانه شاهد ده ها مورد تصادف و ترافیک ها سنگین خواهیم بود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۵۱

درست است. باعث ترافیک سنگین می‌شود.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۲۷

احتمالا ترافیکی که درست میکنه به کریمخانم میرسه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۳۵

میخواد تاثیر یه پل روگذر رو با یه چراغ چشمک زن حل کن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۱۹:۴۶

بنده هر روز از این مسیر برمیگردم به سمت منزل..اگر قرار باشه پل رو جمع آوری کنن به طور قطع ترافیکی ایجاد میشه که هزینه بیشتری رو برای مردم و دولت ایجاد میکنه..فقط کافیه مسئولین خودشون چند روزی وقت بذارن و از نزدیک وضعیت ترافیک رو از نزدیک ببینن..

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۲۱:۰۰

سلام. اگر اشتباه نکرده باشم قبل از انقلاب پل حافظ و اغلب پل های فلزی بصورت موقت و آزمایشی برای روان سازی ترافیک بطور موقت احداث شدن تا بعداً با سازه بتونی جایگزین شوند . الان حدود نیم قرن است که دارند مقاومت می کنند. ممنون از اطلاع رسانی سایت خوب شما

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۲۱:۱۵

اگر این پل بتوتی بود همچین کاری نمیکردن چون کل پل اهنه و پول خوبی گیرشون میاد این کارو میکنن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۲۱:۴۰

کافیه یه بار بجای از روی پل رد شدن از زیرش که چراغ قرمز داره رد بشی تا بفهمی اون پل چقدر عالیه پل جمع بشه اون تقاطع قیامت میشه هجوم موتوری ها اتوبوس های شرکت واحد تاکسی ها مردم پیاده که هیچ اعتقادی به چراغ عابر ندارن چنان ترافیکی ایجاد بشه گر چه همینطوریش هم ترافیک داره

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۴۳

با سلام ، اگر بشود تونل زیر گذر از اول حفاظ - کریمخان احداث و به زیر گذر حسن آباد متصل شود ، ضمن کمک به کاهش ترافیک ، با جمع آوری پل ها کمک زیادی به زیبایی خیابان ها میشود.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۴۸

یه جوری میگن هزینه بالایی داره انگار تو شهر هیچ پل دیگری توسط قرارگاه سازندگی خاتم انجام نگرفته ویا درحال انجام نمیباشد اصلا ماجرا چیزه دیگریست که رسانه ای شده خدا بخیر کنه مردمی که ساعت هاپشت ترافیک معابری هستن که پلی بکار نیست حال اینکه این پروژه نگرانی درست کرده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۵۷

فرسودگی پل حافظ حرف مفته، هر چی که ساخته شده درست و حساب شده بوده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۳۳

من محل کارم اونجاست روزی سه الی چهار بار از اونجا میرم همین الانش در ساعتی از روز واقعا ترافیکه افتضاحی داره من موندم این چه مطالعاتی که میخوان پل جمع بشه واقعا اگه جمع بشه چون چراغ زیاده شاهد ترافیک بسیار سنگین و الودگی بیشتر هوا خواهیم بود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۳۵

جون مادرتون اول یه پل بسازید بعد جمعش کن بعد جون ابا اجدادتون مطالعه نکنید. من موندم شما چی میخونید به نتایج رسیدید

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۴۸

بعد از سه راه افسریه،این پل رو بردارن اون قسمت شهر قفل میشه میگید نه؟ پس با هم میبینیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۰۱:۳۷

پل حافظ وچند پل دیگه پل های موقت زمان شاه بودن قرار نبود زمان زیادی استفاده بشه .

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۰۶:۲۹

حیف ازاین پل کلی با ترافیک کم می‌کنه .به زیبایی کمک می‌کنه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۰۷:۲۱

این همه معضلات تو خیابانهای شهر تهران هست حالا چرا گیری دادید به پل حافظ وضع رو از این بدتر نکنید می‌آید چشم رو درست کنید اون یکی چشمش رو هم کور میکنید ولی احساس می‌کنم بیشتر بجای اینکه فکر مشکل ترافیکی باشن احتمالا اقایون منافعی در علاالدین ۱ و ۲ دارن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۰۷:۴۱

اگه پل رو بردارم وهیچ فکری براش نکنن، (زیر گذر) ترافیک سنگینی از کریمخان تا شوش به وجود میاد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۱۰:۲۴

سلام پل سعدی را هم خراب کردند بعد بجاش زیر گذر زدند خب چه کاری بود چرا دوباره کاری میکنید پل موقت و غیر موقت نداریم مگه روی رودخانه پل میزنند این پلهای زمان شاه صد ساله دیگه هم پا برجاست فقط آسفالت مخصوص میخواد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۰۹:۰۰

پل هیچ مشکلی ندارد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۱۰:۰۸

پل باید برداشته بشه هرچه زودتر وگرنه پل حافظ پلاسکو دوممیشه خدای نکرده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۱۲:۲۶

همین جوری همیشه خدا تقاطع حافظ جمهوری تو هر ساعت از روز باشیم ترافیکش سنگینه حالا بخواهیم پل رو برداریم. از تقاطع انقلاب تا مولوی باید چندین ساعت تو ترافیک باشیم. لطفا کارهای نسنجیده انجام ندهید.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۲۲

در حال حاضر تقاطع چهار راه جمهوری و حافظ کلی ترافیک داره اگر برداشته بشود چه خواهد شد بهتر است پل را مقاوم سازی کنند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۴۴

خبرنگار محترم گویا راجع به موضوعی که مقاله تحریر کرده تسلط کافی ندارند داخل خیابان حافظ دو پل هست، پل حافظ طالقانی و پل حافظ جمهوری، پلی که قرار شده حذف بشه پل حافظ طالقانی هست نه جمهوری

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۱۴

کاش به جای این بحث هاآقایان راس امور شهر داری یک سر برن اصفهان یاد بگیرن پنج سال پیش درکمتر از ۶ ماه این مسئولان خوشفکر اصفهانی چه خلاقیتی در کم شدن ترافیک وزیبایی خیابانهای در دسترس با احداث زیر گذرها به خرج داده اند.واقعاً احسنت بهشون.اصلا راحت طلب نیستند وسرِ هم بندی هم نمی کنند.در ضمن به احتمال زیاد یک دُم کُلُفتی داره درقسمتی ازحوالی زیر پُل مکانی تجاری احداث میکنه که وجود پُل مانع جلوه ی مکان وجذب مشتری است.نظر مساعدآقایان شهرداری راهم باترفندهایی جلب نموده.الله و اَعلَم☺️

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۲۰:۵۹

ایول

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۲۱:۲۵

من که هر روز مسیر امام حسین ازادی رو صب با بی آرتی تردد میکنم بخاطر ترافیک و ازداحام سنگین خیلی اذیت میشم و همچنین وقت زیادی ازم گرفته میشه اگه این پل جمع بشه باید به جاش پل بتنی زده بشه و گرنه به دلیل تقاطع های شمال به جنوب ترافیک سنگینتر میشه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۲۱:۳۳

درست مثل پل گیشا که نه تنها رفع ترافیک نشد بلکه گره کار بیشتر شد ...

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۰۹

اولا اگر بنا به پوسیدگی و خرابی باشه پل کریمخان کم از پل حافظ نداره ثانیا پیش از برداشت باید زیر گذر احداث بشه بعد پل رو برداند مثل پل گیشا البته در گیشا فضا خیلی باز بود ولی درچهار راه کالج نه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۲۸

جون مادرتون به این پل کاری نداشته باشین .

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۰ ۰۰:۵۲

سلام تمامی پل ها در یک زمان احداث شده است بیش از نیم قرن است اگر قرار است پل حافظ جمع اوری شود پل چوبی به مراتب خطرناک تر است . ساکنین یا کسبه پل چوبی هر دقیقه با عبور ومرور اتوبوس مغازه هایشان میلرزد کارشناسان از نزدیک رویت کنن. اگر قرار بر امنیت جانی شهروندان باشد چرا یک پل آنهم پل حافظ فقط

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۰ ۰۱:۱۰

مخالفان این پل در زمان شاه مرحوم سندهای ملکی صلع غربی وشرقی پل حافظ را ببینید چه کسانی هستند همون زمان هم پلچوبی را عده ای نفوذی حکومتی در رژیم پهلوی با پارتی پل را برعکس زدند چون خیابان شاهرضا ترافیک داشت نه میدان سپاه به بهارستان

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۰ ۰۱:۱۶

سلام اکثر نظرات رو خوندم چرا همیشه شما ملت همیشه در صحنه با دولت ساز مخالف میزنین؟ حالا اکه پل برندارن و با تخریب بی موقع پل،چندصدتا ماشین روی هم بیفتن و هزاران نفر کشته وزخمی و معلول بشن؛ بازم همین شماها یقه ی دولت میگیرسن خفتش میکنین که چرا پل به موقع برنداشتن یا حتما میگین که کار خودشونه. در حالیکه اگه بی بی سی یا من و تو الاغ و دشمن درجه یک ملت ایران گفته بود باور میکردین. عجب مردم قدرنشناسی و گزافه گویی داریم ما.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۰ ۰۱:۱۶

پل چوبی قرار بود در روی چهاراه بین شاهرضا باشه نه میدان سپاه به بهارستان چون ترافیک میدان فوزیه به سمت میدان فردوسی بود در اون رژیم هم کاسبها وملاکین حکومت شاهرضا پول دادند پل را برعکس زدند که اصلا ترافیکی نداشت ازسپاه به بهارستلن بیخودی زدند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۰ ۰۴:۰۵

زیر گذر بسازید

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۰ ۱۵:۲۳

سه تا پل بردارید به جاش یک تیکه پل بزنید به نظر من به‌جز این خطاست