• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402100503469
  • منبع : بازار

وکیل تخلفات اداری از منظر اجتماعی

وکیل تخلفات اداری از منظر اجتماعی

تخلفات اداری از جمله موارد و مسائلی است که تنها در حوزه ادارات دولتی وابسته یا مستقل صورت می گیرد. بنابراین هر کارمند یا مدیری که در این ادارات مشغول به فعالیت هستند در صورت انجام تخلف، تحت نظارت هیئت رسمی تعیین شده توسط بالاترین مقام اداره مذکور، هیئت وزرا و همچنین نماینده رسمی قوه قضاییه به آن تخلف رسیدگی می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از گروه وکلای پارسا، وکیل تخلفات اداری را شاید بتوان گروهی جدا از وکلای حقوقی و کیفری دانست. از این دسته از وکلا به صورت مستقیم با هیئت های ناظر و رسیدگی به تخلفات اداری در هر ارگان ارتباط دارند و می‌توان از آنها در مسیر دیوان عالی اداری نیز استفاده کرد. مسئله ای که وجود دارد این است که در قانون حقوقی یا کیفری به صورت مستقیم به تخلفات اداری اشاره نشده است. از این رو هیئت رسیدگی به تخلفات اداری و دیوان عالی اداری تنها مراجع رسیدگی به این دست از تخلفات محسوب می شود. همین مسئله باعث شده است که وکیل متخصص تخلفات اداری از جمله وکلای خاص در قانون ایران محسوب شود.

همچنین در صورتی که فرد به رای قطعی صادر شده معترض باشد می تواند طی یک ماه اعتراض خود را به دیوان عالی اداری ارجاع دهد. این دیوان تنها رای صادر شده را از نظر شکلی مورد بررسی قرار می دهد. آشنایی با روند بررسی تخلف اداری توسط هر هیئت اداری و همچنین روند صدور حکم توسط دیوان عالی اداری از مهم ترین و شاید سخت ترین جنبه‌های کاری یک وکیل تخلفات اداری باشد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

اهمیت کاری وکیل تخلفات اداری

برای درک اهمیت کاری وکیل تخلفات اداری باید با روند بررسی این دست از دعاوی را بشناسیم و جنبه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. برای این کار لازم است که ابتدا بدانیم تخلفات اداری شامل چه مواردی است و چه روندی برای بررسی و صدور رای در خصوص آن در نظر گرفته شده است.

به طور کلی تخلفات اداری مربوط به مستخدمان دولتی است. یعنی افرادی که در دستگاه ها و ادارات مستقل یا وابسته دولتی به نحوی کار می کنند. این افراد می‌توانند به صورت قراردادی، پیمانی، رسمی یا سایر روابط کاری در این دستگاه‌ها و ادارات مشغول به کار باشند.

به طور کلی در قانون مربوط به تخلفات اداری به بیش از سی مورد اشاره شده است. از جمله آن ها می‌توان به رشوه گرفتن، سوء استفاده از قدرت، ترک خدمت، اختلاس، اخاذی، اعتیاد به مواد مخدر، رعایت نکردن حجاب اسلامی، رعایت نکردن شئونات اسلامی و ... اشاره کرد.

همچنین همانطور که گفته شد اولین مرجع رسیدگی کننده به این دست از تخلفات هیئت انتظامی و نظارتی است که توسط عالی ترین مقام اداره، به پیشنهاد یا انتخاب هیئت وزرا و شامل نماینده ای از قوه قضایی است. این هئیت بر اساس تخلف صورت گرفته می تواند تنبیه های مختلفی را در نظر می گیرد. این تنبیه می‌تواند شامل اخطار شفاهی، توبیخ کتبی، توبیخ همراه با درج در پرونده، کسر از حقوق برای مدت مشخص، منع از دریافت پاداش و در نهایت بازخرید یا اخراج باشد.

در صورتی که فرد خاطی نسبت به رای صادر شده اعتراض داشته باشد می‌تواند درخواست تجدید نظر را به این هیئت ارائه دهد. این هیئت با بررسی مجدد پرونده نسبت به صدور رای قطعی اقدام می کنند. این رای غیر قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی خواهد بود. از این رو فرد خاطی می تواند طی مدت یک ماه بعد از صدور رای نسبت به تجدید نظر و بررسی مجدد پرونده به دیوان عالی اداری مراجعه کند. در صورتی که این مدت یک ماهه تمام شده باشد، دعوی در دیوان قابل رسیدگی نخواهد بود. همانطور که می بینید این مسیر پیچیدگی های خاص خودش را دارد. از این روست که استفاده از یک وکیل تخلفات اداری می تواند بسیار کارساز باشد.

وکیل تخلفات اداری از منظر اجتماعی

وکیل تخلفات اداری در مسیر کیفری

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص کارکرد وکیل تخلفات اداری وجود دارد این است که برخی از مصادیق تخلفات اداری از نظر قانون کیفری نیز جرم شناخته شده است. به طور مثال اختلاس علاوه بر قانون تخلفات اداری در قوانین کیفری نیز جرم انگاری شده است.

بنابراین علاوه بر مجازاتی که در قانون تخلفات اداری در این خصوص وجود دارد، فرد به عنوان مجرم نیز باید در دادگاه کیفری نیز حضور داشته باشد. از این رو می توان گفت که بعد دیگر کار یک وکیل تخلفات اداری می تواند در مسیر کیفری باشد. این موضوع بسته به نوع دعوی و موکل وی دارد.

در حالت کلی باید در نظر داشته باشید که تخلفات اداری ابعاد بسیار گسترده‌ای می تواند پیدا کند. از این روست که حضور یک وکیل مجرب در این خصوص می‌تواند بسیار کارساز باشد. شما برای پیدا کردن بهترین وکلا در این حوزه می توانید از کارشناسان و مشاوران گروه وکلای پارسا کمک بگیرد.  

انتهای پرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha