به گزارش ایسنا، سیدمیعاد صالحی در اینستاگرام نوشت: سالهای طولانی است که به دلایل مختلف نزدیک به ٣٠ درصد از واگنهای باری شبکه با خارج کردن سیستم ترمز واگن از مدار و بهاصطلاح بهصورت شیر بسته سیر میکردند که این موضوع باعث میشد قطار در زمانهایی که باید متوقف شود با افزایش طول خط ترمز مواجه شده و دیرتر از حرکت بایستد. تنها عامل کنترلی نیز حداقلی از نیروی ترمز بود که برای خط ترمز ١٠٠٠ متری در شیب ١۵ در هزار، معادل ۴١ درصد وزن واگن در نظر گرفته میشد که این مقدار، ضریب اطمینانی حداقلی بوده و سهلانگاریهای کوچک میتوانست منجر به مشکلاتی بزرگ شود.
به گفته وی، به همین دلیل از یک سال قبل این موضوع را در هیأت مدیره طرح کردم و با اتخاذ تدابیر لازم و برنامهریزی صورتگرفته، در سه ماهه اخیر در ابتدا بهصورت آزمایشی در یکی از مناطق و به مرور در کل شبکه، واگنهای باری به کفش ترمز تجهیز شده و نقصهای موجود در سیستم ترمز واگنها تا حد امکان برطرف شده و با پیگیری شبانهروزی، در حال حاضر تقریبا تمامی واگنها شیر باز سیر میکنند و سیستم ترمز آنها در مدار قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: با توجهبه گزارشات دریافتشده، در حال حاضر نیروی ترمز معادل قطارهای باری با واگنهای باردار با توجه به نوع واگنها و تجهیزات حدود ۵۵ تا ۶٠ درصد وزن آن است که نویدبخش ارتقای ایمنی در این زمینه است. با تلاش همکاران عزیز، مشکل حدود ۵٠٠٠ واگن شیر بسته طی این سه ماه رفع شده است و انشاءالله دیگر اجازه سیر با قابلیت اطمینان پایین را نخواهیم داد.
صالحی با بیان اینکه هزینهکرد برای ایمنی، سرمایهگذاری است و قطعا منجر به کاهش قابل توجه هزینهها در بلندمدت خواهد شد، افزود: البته توجه به ایمنی، شقوق و ابعاد مختلفی دارد و این اقدام یکی از موضوعات در حال انجام بوده و تلاشهای مختلف در این زمینه ادامه دارد. ایمنی بالا یکی از عناصر مهم شعار «راهآهن توانمند، ایران قدرتمند» است.
انتهای پیام
نظرات