به گزارش ایسنا، سازمان ثبت احوال یکی از سازمانهای دولتی است که جمعآوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور ایران را بر عهده دارد. این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است که وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگومیر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی هوشمند را بر عهده دارد.
پس از انقلاب اسلامی، سوم دی به نام «روز ثبت احوال» نامگذاری شد و طی ۴۵ سال گذشته این سازمان اقدامات قابل توجهی را برای ایرانیان از صدور کارت های ملی تا شناسنامه های جدید انجام داده است؛ به مناسبت همین روز هاشم کارگر، رییس سازمان ثبت احوال کشور در گفت و گو با ایسنا، در تشریح عملکرد این سازمان و روند توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان (سامانه هدا) توضیح میدهد: سامانه «هدا»، سامانه ای است که سازمان ثبت احوال کشور نیز بر اساس تکالیف مقرر در سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور مصوب شورای عالی فضای مجازی و پروژههای اولویت دار دولت الکترونیک مصوب هیئت وزیران، به عنوان متولی شناسایی اشخاص حقیقی و خانواده های ایرانی اقدام به ایجاد آن کرده است.
وی می افزاید: در حقیقت هدف کلان این پروژه ارائه خدمت احراز هویت ملی از مجموعه خدمات ملی هویتی اشخاص حقیقی ایرانی به صورت یکپارچه و متمرکز در سطوح مختلف اطمینان است.
وی با اشاره به طراحی، پیاده سازی و گسترش راهکار جامع احراز هویت و مدیریت دسترسی اشخاص حقیقی به عنوان یکی از مهمترین اهداف این پروژه، ادامه میدهد: ارائه بستههای متنوع از خدمات احراز هویت مبتنی بر ریسک، کمینه کردن مراجعه حضوری افراد برای احراز هویت و استفاده از تکنولوژی های جدید مانند NFC برای افزایش ضریب نفوذ رویکردهای احراز هویت در فضای مجازی از دیگر اهداف این پروژه قلمداد می شود.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور تأکید میکند: ارائه راهکار قوی از لحاظ امنیتی با کمترین جعل و انکار هویت، امکان تبادل اطلاعات از طریق پروتکل های امن با بهره برداران سامانه احراز هویت سازمان ثبت احوال و استفاده بهینه از کارت هوشمند ملی جهت استفاده در فرآیند احراز هویت با ریسک بالا نیز به عنوان اهداف مهم در روند این پروژه دنبال می شود.
کارگر در بخش دیگری از صحبت های خود به ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده سببی و نسبی اشاره کرده و ادامه می دهد: ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده به منظور پوشش روابط سببی و نسبی یکی از مهم ترین نیازهای کشور در جهت ارائه خدمات کارآمد است که در سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند، اجرایی شد. در حقیقت ایجاد پایگاه سببی و نسبی و پایگاه خانوار و خانواده یک افتخارات بزرگ برای سازمان ثبت احوال کشور می باشد.
وی میگوید: اطلاعات خانواده در کنار هویت اشخاص حقیقی و خانوادها، ارتباطات سببی و نسبی، به عنوان موجودیتی جدید در زمان ثبت احوال کشور مدیریت میشود. در واقع در راستای انجام یکی از تکالیف مصرح در ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک، ســازمان ثبت احوال کشور با ایجاد پایگاه خانواده یعنی روابط سببی و نسبی بر اساس توان داخلی و استفاده از ظرفیت های موجود آغاز کرده و مبتنی بر دادههای استخراج شده نسبت به ایجاد و ارائه سرویس پایه اطلاعات خانواده اقدام صورت گرفته است.
به گفته رئیس سازمان ثبت احوال کشور، در حال حاضر این سرویس علاوه بر سامانه سهیم در اختیار چند دستگاه اجرایی از جمله بانک مرکزی، درگاه یکپارچه خدمات دولت هوشمند ثبت نام یارانه و فراجا نیز قرارگرفته است.
وی تأکید می کند: ایجاد درختواره خانوار و شجره نامه ایرانیان، شناسایی و احراز هویت ایرانیان را در دستگاههای اجرایی تسهیل می نماید و خدمات مطلوب تری به مراجعین ارائه می کند.
معاون وزیر کشور به موضوع ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار نیز اشاره کرده و می گوید: ایجاد این پایگاه در راستای تکالیف قانونی این سازمان، موضوع آیین نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی موضوع بند ۲ تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم بوده و بر اساس احکام این آیین نامه سازمان ثبت احوال کشور مسئول ایجاد این پایگاه می باشد.
کارگر می افزاید: از جمله اهداف ایجاد این پایگاه می توان به اجرای احکام آئین نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی، امکان تعیین بعد خانوار تعداد اعضا، به روزرسـانی اطلاعات به صورت مکانیزه و در لحظه در حد امکان، امکان تعامل با سرویس سایر نهادها به منظور بروزسانی اطلاعات و همچنین پاسخگویی به انواع استعلامات مورد نیاز و... اشاره کرد.
انتهای پیام
نظرات