گلبهار خسروی امروز (شنبه، دوم دی ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانە بەمناسبت هفتە سوادآموزی، درباره شاخص مطلق سوادآموزی استان کردستان از شش سال بە بالا، اظهار کرد: باسوادی کل استان کردستان در سال ۱۳٥٥ حدود ۳۰.٤ درصد بود کە در سال ۱٤۰۱ بە ٨٤.۹ درصد افزایش یافت. همچنین درصد رشد باسوادی شهری در سال ۱۳٥٥ حدود ٥٥.۲ درصد بود کە این آمار در سال ۱٤۰۱ بە ٨۷.٨ درصد افزایش پیدا کرد.
وی با اشارە بە اینکە تغییرات نسبی با سوادی کل ٥٤.٨٦ درصد بود، بیان کرد: افزایش درصد باسوادی جامعە شهری نسبت بە سال ۱۳٥٥، حدود ۳۲.۷٨ درصد و افزایش درصد باسوادی روستایی در سال ۱۳٥٥ حدود ۲۱.٥٤ درصد بود کە در سال ۱٤۰۱ بە ۷۷.۱ درصد افزایش پیدا کرد کە تغییرات نسبی آن ٥٥.٥٦ درصد است.
او ادامە داد: اختلاف با سوادی جامعە شهری و روستایی در سال ۱۳٥٥ حدود ۳۳.٤٨ بود کە در سال ۱٤۰۱ بە ۱۰.٨ درصد کاهش پیدا کرد.
خسروی اظهار کرد: درصد با سوادی جامعە مردان در کردستان در سال ۱۳٥٥ حدود ٤۳.۹۱ درصد بود کە در سال ۱٤۰۱ بە حدود ۹۱.٦ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین درصد با سوادی جامعە زنان استان در سال ۱۳٥٥ حدود ۱٤.۹٨ درصد بود کە در سال ۱٤۰۱ بە ۷٨.۳ افزایش پیدا کرد. روند رشد سواد مردان در سال ۱٤۰۱ نسبت بە سال ۱۳٥٥ حدود ٤۷.٦۹ درصد و در جامعە زنان ٦۳.۳۲ درصد بود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: اختلاف با سوادی جامعە مردان و زنان در سال ۱۳٥٥ حدود ۲٨.۹۳ بود کە در سال ۱٤۰۱ بە ۱۳.۳ درصد کاهش پیدا کرد.
او گروە سنی ۱۰ تا ٤۹ سال را جامعە هدف نهضت سوادآموزی استان دانست و اظهار کرد: با سوادی کل در سال ۱۳٥٥ حدود ۲٨.٦٨ درصد بود کە سال ۱٤۰۱ بە ۹۷.۱۲ درصد افزایش پیدا کرد.
وی تغییرات نسبی با سوادی گروە سنی ۱۰ تا ٤۹ سال را حدود ٦٨.٤٤ درصد ارزیابی کرد و ادامه داد: تغییرات نسبی با سوادی جامعە شهری در سال ۱۳٥٥ حدود ٥٥.٤ درصد بود و سال ۱٤۰۱ بە ۹۷.٤٨ افزایش پیدا کرد کە درصد نسبی آن ٤۲.٨ درصد بود.
خسروی گفت: اختلاف با سوادی جامعە شهری و روستایی در سال ۱۳٥٥ حدود ٥٥.۳۷ درصد بود کە در سال ۱٤۰۱ بە ٥.٤٨ درصد کاهش پیدا کردە است.
وی ادامە داد: درصد با سوادی جامعە مردان در سال ۱۳٥٥ حدود ٤۳.۷٥ درصد بود کە در سال ۱٤۰۱ بە ۹٨.۲ افزایش پیدا کرد. همچنین درصد با سوادی جامعە زنان در سال ۱۳٥٥ حدود ۱۳.۳٨ درصد بود و سال ۱٤۰۱ بە ۹۲.۹۳ درصد افزایش پیدا کرد کە آمار بسیار خوبی است.
خسروی بیان کرد: درصد تغییرات نسبی سواد در مردان نسبت بە سال ۱۳٥٥ حدود ٥٤.٤٥ درصد و در زنان ۷۹.٥٥ درصد بودە است.
وی افزود: اختلاف با سوادی مردان و زنان در سال ۱۳٥٥ حدود ۳۰.۳۷ درصد بود کە در سال ۱٤۰۱ بە ٥.۲۷ درصد کاهش پیدا کرد.
حجم ابلاغی فعالیتهای سوادآموزی در کردستان بیش از ۱۳ هزار نفر اعلام شد
خسروی بیان کرد: سال ۱٤۰۲ از سوی سازمان نهضت سوادآموزی ۱۳ هزار و ٨۰۰ نفر در سە دورە سوادآموزی، حجم انتقال و تحکیم بە استان کردستان ابلاغ شدە است.
وی اظهار کرد: براساس آمار، برآوردی از بیسوادهای باقیماندە استان حدود ۳٤ هزار نفر، حجم متناسب با وضعیت شهرستانها و مناطق توزیع و در دستور پوشش قرار دارد.
جذب و آموزش بیش از ۱۲ هزار نفر از افراد کم سواد و بی سواد در سال ۱٤۰۱
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان درباره اهم اقدامات سازمان سوادآموزی استان کردستان، گفت: شناسایی، جذب و آموزش ۱۲ هزار و ۳٥۷ نفر از افراد کم سواد و بی سواد جامعە هدف و پوشش بیش از ۹٥ درصدی حجم ابلاغی بە استان کردستان در دورەهای سوادآموزی سال ۱٤۰۱، اجرای برنامەهای مکمل در دورەهای سوادآموزی، توانمندسازی ۱۱۰۰ نفر از آموزشدهندگان و کارکنان و عوامل سوادآموزی استان، نظارت غیرحضوری بر فعالیتهای سوادآموزی، ارزیابی عملکرد سوادآموزی شهرستانها، اجرای پویش ایران سبز، پرداخت کامل حقالزحمە آموزشدهندگان و ... از جملە اقدامات انجامشدە سازمان سوادآموزی استان در یک سال اخیر بودە است.
موفقیتها و دستاوردهای سوادآموزی کردستان در سال ۱٤۰۱
خسروی بیان کرد: سازمان سوادآموزی استان کردستان در یک سال اخیر موفق بە کسب رتبە پنج کشوری در ارزیابی عملکرد، کسب رتبە استان موثر در اجرای فراخوان بینالمللی رسا، کسب رتبە هشتم کشوری در پوشش حجم ابلاغی دورەهای سوادآموزی شدە است.
مشکلات و موانع پیش روی سوادآموزی استان کردستان
وی بە مشکلات و موانع پیش روی سوادآموزی استان اشاره کرد و گفت: دسترسی کامل نداشتن به آمار اسمی و مکانی افراد بی سواد و کم بیسواد، پراکندگی بی سوادهای باقیمانده و مشکل در شناسایی، جذب و آموزش و نگه داشت افراد بی سواد، رغبت و انگیزه کافی نداشتن سوادآموزان برای یادگیری، ثبت نام و شرکت در کلاس و مخالفت اعضای خانوادهها با حضور افراد بی سواد در کلاسها، تقاضا محور نبودن سوادآموزی، حضور کم رنگ سوادآموزان در کلاسهای درس و غیبتهای مکرر، تغییر روشهای آموزش به شیوه تلفیقی و نبود بستەهای تشویقی مستمر از طریق نهادها برای نگه داشت سودآموزان در کلاس از جملە موانع پیش روی سوادآموزی در استان کردستان است.
خسروی از رسانەها خواست تا مانند گذشتە، در زمینه ترویج و تبیین اهمیت جایگاه و ضرورت سواد پایه، آشنایی جامعه هدف با مهارتهای مختلف و ایجاد زمینه و ترغیب و تشویق افراد ب یسواد و کم سواد برای شرکت در کلاسهای سوادآموزی یاریسان باشند.
انتهای پیام
نظرات