روحالله دهقانی فیروزآبادی، امشب، ۲۹ آذرماه، در اختتامیه سومین کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز که در دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به جایگاه علم در اسلام و شیعه اظهار کرد: داستانهای متعددی از ارزش علم در میان علما و اهل بیت(ع) داریم. بدون شک اهمیت به جایگاه علم یکی از ستونها و اصول شیعه است.
وی با اشاره به اینکه علم و دانش در هر حال مایه خیر و منفعت است، خاطرنشان کرد: اگر از علم در امور دنیوی و اخروی استفاده شود حتما نافع خواهد بود. وقتی از علم در حیات دنیا حرف میزنیم، منظورمان علم و دانشی است که به کار مردم بیاید و برای مردم شغل ایجاد کرده و در بهبود اقتصادشان تاثیرگذار باشد. فکر نمیکنم دینی به اندازه اسلام و شیعه به شغل و کار توجه کرده باشد. در ۹ جزء از ۱۰ جزء اسلام به روزی حلال اهمیت داده شده است. بارها شنیدهایم که کسب و کار برای خانواده به اندازه جهاد در راه خدا ارزش دارد.
معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه در چنین مکتبی انسانهایی هستند که همیشه به آنان افتخار کردهایم، عنوان کرد: حتی افرادی همانند جابر ابن حیان از شاگردان امام صادق(ع) در تاریخ اسلام داریم که در علوم مادی نیز مطرح بودهاند. شیخ بهایی نیز از همین دسته افراد است که چند اثر خاص مانند سیوسهپل، حمام شیخ بهایی و شبکه آبرسانی عظیم شهر اصفهان را در کارنامه خود دارد. علم ترمودینامیک عقبهای ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله دارد. شیخ بهایی چگونه ۴۰۰ سال پیش حمامی میسازد که از نظر علم ترمودینامیکی نمیتوان به اصول آن دست پیدا کرد؟
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه چگونه میتوان علم امام رضا(ع) را با علم روز مانند کوانتوم اپتیک ارتباط داد، افزود: این ارتباط باید بهگونهای باشد که همه آن را بپذیرند. وقتی میگوییم امام رضا(ع) عالم آل محمد است، یعنی معتقدیم که از امام رضا(ع) همه کار بر میآید. عالم آل محمد امام مربوط به مکان و زمان میشود یا این صفت جاری است؟ امام رضا(ع) عالم آل محمد بوده یا در حال حاضر نیز عالم آل محمد است؟ نگاه ما به امام رضا(ع) نگاهی مخزنی است یا نگاهی جریانی؟ علم امام رضا(ع) را مخزن میدانیم یا جریان؟ امام رضا(ع) اگر عالم آل محمد است یعنی علم ایشان مدام در حال زایندگی است و زایندگی علم ایشان در حال حاضر هم وجود دارد.
وی ادامه داد: چرا به جوان شیعه یاد نمیدهیم که میتوان از خود امام رضا(ع) سوال پرسید. همانطور که امام رضا(ع) شفا میدهد و گرهها را باز میکند، میتواند در علم پزشکی و فیزیک و... نیز هدایت کند. یقین دارم شیخ بهایی به جز وصل شدن به نور جریان آل محمد نمیتوانست ۲۰۰ سال قبل از ایجاد علم ترمودینامیک چنین آثاری خلق کند.
دهقانی فیروزآبادی افزود: امام رضا(ع) فقط برای شفا و سلوک نیست، میتوان از امام رضا(ع) هم سوال کرد.
وی گفت: بحث اهمیت الهام و اشراق به عنوان یک راه میانبر است و از رهنمودهای مقام معظم رهبری است. رهبری تاکید کردهاند که نقش الهام و اشراق را کم نگیرید. گاهی اوقات میترسیم از آن صحبت کنیم که مبادا مسخره شویم. اگر به مکتبی اعتقاد داریم باید پای آن سفت بایستیم. معقتدم که در حرم امام رضا(ع) افاضات علمی میشود. علمش هم محدود به علوم انسانی، سیاسی و اجتماعی نیست. علمش بستگی به طالب آن دارد. انتظار داریم دانشگاه امام رضا(ع) به اندازه نام خود آمیخته به معنویت کامل باشد.
انتهای پیام
نظرات