آیتالله سید احمد علمالهدی امروز، ۲۹ آذر، در دیدار با مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی و فرمانداریهای استان که به میزبانی دفتر نماینده ولیفقیه در استان برگزار شد، با بیان اینکه جریان روابط عمومی دو جنبه جمعی و فردی دارد، اظهار کرد: جنبه فردی این جریان مربوط به زمانی است که روابط عمومیها به عنوان ویترین نمایش مجاهدتها و تلاشهای دستگاهها پیش چشم مردم قرار میگیرند تا به موازات کنشگری رسانهای، نفعی برای دستگاه خود داشته باشند و کار سازمان را به روشهای مختلف جلو ببرند.
وی افزود: مهمترین نفع برای هر دستگاه مردمی بودن آن است تا جایی که میتوان گفت هر دستگاهی که مردمی نباشد و از جریان ارتباط بیواسطه با مردم جا بماند، شکست آن یک امر غیر قابل کتمان خواهد بود. این مردمیسازی هم بر عهده شما مسئولان روابط عمومیهاست که حتی در بخشهای امنیتی، میدانی و عملیاتی، روح مردمی به کار ببخشید و در تعامل بیواسطه و فراگیر با آحاد مختلف مردم باشید.
امام جمعه مشهد ادامه داد: این را بدانید که یکی از ارکان مهم مردمیسازی دستگاههای اجرایی، مدیریت اربابرجوع است تا خشنودی خاطر مردم در هر سطح تأمین شود. اگر اربابرجوع شما بهصورت افراد سردرگم و نگران از این اتاق به آن اتاق حواله شوند، بیش از همه وجاهت مردمی دستگاه آسیب میبیند و شما باید در مقام پیشگیری، چارهای در این باره بیندیشید.
روشنگری برای افکار عمومی، وظیفه روابط عمومیها
علمالهدی در تشریح جنبه جمعی فعالیت مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی خاطرنشان کرد: جایگاه اجتماعی خود را به واسطه حضور در کسوت روابط عمومی یک سازمان غنیمت بدانید و از این پایگاه اجتماعی و همگرایی کاملی که میان مدیران شما وجود دارد، برای تسریع گرهگشایی از مردم استفاده کنید. شما میتوانید فضای کشور و استان را تغییر دهید. آگاهسازی روشنبینانه افکار عمومی بر عهده شما عزیزان است و اگر این ظرفیتها با یکدیگر پیوند بخورد، قویترین جریان تبیینی شکل میگیرد که در هر بُعد، مردم را در برابر تهاجمات بیرونی آگاه میکند.
وی ادامه داد: با وجود رسانه قدرتمند خارجی و برخی رسانههای غافل داخلی، دشمن در هر جایگاهی هم که ایستاده باشد، باز هم مؤثرترین جبهه پدافندی در عرصه رسانه شما مدیران روابط عمومیها هستید. این جریانسازی رسانهای بسیار فراتر از جایگاه دستگاههای متبوع شماست و محافظت از اصل نظام را در پی دارد، زیرا دشمن متمرکز شده تا مردم را نسبت به خدمتگزار بودن دولت و نظام بدبین کند و روابط عمومیها میتوانند حقیقت را همانطور که هست، صادقانه با مردم در میان بگذارند.
حفظ اسلام بدون جمهوریت ممکن نیست
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه نظام اسلامی بر دو رکن «جمهوریت» و «اسلامیت» استوار است، اضافه کرد: این نظام دو رکن اساسی مشتمل بر جمهوریت و اسلامخواهی دارد، به طوریکه اگر اسلام از آن ساقط شود، تبدیل به حاکمیت طاغوت میشود، کما اینکه بدون جمهور و مردم نیز امکان بر پاداشتن دین خدا میسر نیست و حفاظت از کیان اسلامیت در بدنه نظام به حفظ ارکان مردمسالاری وابسته است.
علم الهدی تأکید کرد: دشمن خیلی تلاش کرد تا به هویت اسلامی این نظام ضربه بزند، اما نه تنها نتوانست بلکه در بسیاری از حوزهها نتیجه عکس گرفت. در این شرایط، معاند این نظام و بدخواه این کشور بر خدشه وارد کردن بر روحیه مردمی و بنیه جمهوریت نظام متمرکز شده تا مشارکتهای سیاسی مردم را تضعیف کند و کار را به جایی برساند که میان مردم و نظام فاصله و جدایی بیفتد.
وی با بیان اینکه مشارکت در اندیشه سیاسی اسلام، مفهومی کاملاً متفاوت با نظام لیبرال دموکراسی دارد، گفت: در مکاتب فکری غرب، مشارکت سیاسی به عنوان یک حق بر ضمه مردم است که اگر خواستند از آن استفاده کنند و اگر نخواستند میتوانند در انتخابات شرکت نکنند، اما در اندیشه سیاسی اسلام مشارکت به عنوان یک حق برخاسته از تکلیف مطرح است؛ به این معنا که رسول گرامی اسلام(ص) بهصراحت میفرماید «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی کسی که روزگار بگذراند و به امور مسلمانان بیتفاوت باشد، مسلمان نیست و از این منظر، توجه به ضرورتهای کنشگری اجتماعی نه شرط ایمان بلکه شرط اسلام است.
عضو مجلس خبرگان خدمت به مردم را یک فریضه الهی دانست و عنوان کرد: موقعیت روابط عمومی در دستگاههای اجرایی، موقعیت مهم و شایسته احترامی است. هر کس بتواند خدمت خود را به مردم عرضه و مردم را از تلاش خود برای گرهگشایی از مشکلات ملت آگاه کند، خواهد توانست بنیه مردمی را برای خود رقم بزند. چالش امروز دولت و بسیاری از مدیران نیز آن است که شبانهروز برای حل چالشها در تلاش هستند اما با کمتوجهی به حوزه رسانه، اطلاعرسانی و آگاهی بخشی، شرایطی را رقم زدهاند که مردم اطلاع کافی از این زحمات پیدا نمیکنند. اینجاست که نقش روابط عمومیها اهمیت مضاعف پیدا میکند تا به میدان بیایند و حلقه واصل میان مردم و خادمانشان در بدنه دستگاههای مختلف باشند.
اجرای طرح منظومه فکری انتخابات از امروز
همچنین سید ناصر نعمتی، رئیس کمیته اطلاعرسانی و تبلیغات ستاد انتخابات خراسان رضوی در ادامه این نشست بیان کرد: پیش از این جلسات همفکری برای جمعآوری ایدهها و مشارکت روابط عمومیها در اجرای برنامهها به منظور تحقق مشارکت در انتخابات انجام شده بود که جمعبندی آن در جلسه به نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ارائه و در نهایت آغاز رسمی آن امروز کلید خورد. همکاری، تولید و انتشار محتوا و اجرای برنامههای محتوایی و تبیینی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو مهمترین محور اجرای این طرح است.
وی ادامه داد: طرح "منظومه فکری انتخابات" و برنامهریزیهای اجرایی آن توسط روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان انجام شده است و با تشکیل کمیته تولید محتوا چهار رویداد تولید محتوای انتخاباتی با رویکرد مشارکت برگزار خواهد شد.
رئیس کمیته اطلاعرسانی و تبلیغات ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: رویداد تولید محتوای دانشآموزی با محوریت روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای ایجاد شور و حال انتخاباتی در مدارس و فضاهای خانوادگی اجرا میشود.
نعمتی اضافه کرد: روابط عمومیهای دانشگاههای فردوسی مشهد، آزاد، پیامنور و علوم پزشکی مشهد رویداد تولید محتوای دانشجویی را برنامهریزی کردهاند که مراحل اجرایی آن در حال آغاز است؛ این رویداد با حضور دانشجویان فضای متفاوتی را ایجاد خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، وی تاکید کرد: خروجی این رویدادها به یک جریان محتوایی ختم خواهد شد که با کمک روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان و رسانهها به انتشار عمومی درخواهد آمد.
رئیس کمیته اطلاعرسانی ستاد انتخابات خراسان رضوی طراحی رویداد تولید محتوای بسیج و تلاش اداره کل تبلیغات اسلامی با این رویکرد برای بهرهگیری از ظرفیت مبلغان را نیز جزو برنامههای این حوزه برشمرد.
انتهای پیام
نظرات