• سه‌شنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092820258
  • خبرنگار : 50642

آیت‌الله سید حسن ضیایی:

گمانه‌زنی‌ها درباره طب‌المعصومین جایگاهی ندارد

گمانه‌زنی‌ها درباره طب‌المعصومین جایگاهی ندارد

ایسنا/خراسان رضوی آیت‌الله سید حسن ضیایی گفت: امروزه باید طب‌المعصومین را از منظر آیات و روایات بررسی کرده و به گمانه‌زنی توجهی نکنیم و در خصوص چیزهایی که اطلاع نداریم، صحبت نکنیم.

آیت‌الله سید حسن ضیایی، در کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز که ظهر امروز، سه‌شنبه، ۲۸ آذر ماه در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: امروزه باید طب‌المعصومین را از منظر آیات و روایات بررسی کرده و به گمانه‌زنی توجهی نکنیم و در خصوص چیزهایی که اطلاع نداریم، صحبت نکنیم، زیرا دنیا دارالنظر نیست، بلکه دار العمل است، فلذا نباید در خصوص علمی که معرفت و بصیرت کامل نسبت به آن نداریم، صحبت کنیم و نظر دهیم بلکه روز قیامت در خصوص عمل‌های ما بر اساس علم نافع یا همان دانش سودمندمان بررسی می‌شود؛ پس یعنی علم باید نافع و سودمند باشد و انسان از بیان آن یقین کامل داشته باشد.

وی عنوان کرد: در روایات شیعه با ۹ سند این روایت بیان شده است: « مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ؛ هرکسی خودش را بشناسد، قطعا خدای خود را شناخته است.» پس یعنی آدمی باید نسبت به خود علم نافع داشته باشد تا بتواند خدای خود را هم به درستی بشناسد. همچنین بخاطر داشته باشید که وقتی که شما به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوید، درصد قبولی زیارت شما به درصد شناخت شما از معصوم بستگی دارد، فلذا باید علم خود را به این معصومین ارتقا و افزایش دهیم.

ضیایی خاطرنشان کرد: با توجه به این اوامر باید معصومین را به خوبی بشناسیم، باید این نکته را مدنظر قرار داد که چهارده معصوم عصمت دارند، اما ما انسان‌ها این عصمت را نداریم و خیال گناه را در وجود خود دارا هستیم، نهایت تلاشی که می‌توانیم برای پاکی و تقرب به دست بیاوریم این است که تبدیل به مومن عادله شویم، اما هیچگاه نمی‌توانیم عصمت به دست بیاوریم.

او به بیان صفات دیگری از چهارده معصوم پرداخت و اظهار کرد: چهارده معصوم بیش از ۲۰۰ صفت مثبت ماندگار دارند، که این صفات در وجود انسان‌ها موجود نیست. به عنوان مثال این معصومین علم لدنی دارند که به صرف اراده مجهول برایشان معلوم می‌شود. همچنین معصومین خزان علم هستند و در مفاتیح درباره ائمه اینطور بیان شده است که « خُزَّانَ الْعِلْم وَ مُنْتَهَی الْحِلْمِ و أُصُولَ الْکَرَمِ، معصومین خزانه‌دار های دانش، اصل و ریشه کرم هستند و در بالاترین افق حلم جای گرفته‌اند.»

وی اضافه کرد: معصومین راسخون در علم هستند یعنی حقیقت و واقعیت هر شیئی را می‌دانند و به آن آگاه هستند، اما ما انسان‌ها از درک باطن اشیا یا افراد معذور هستیم و نمی‌توانیم با علم ظاهری خود این حقایق باطنی را درک کنیم. حتی ما انسان‌ها در مباحث و مواردی که تخصص و فوق تخصص داریم مجهولات علمی‌مان بیشتر از معلومات علمی ما در آن حوزه است، فلذا انسان‌ها برای درک درست علم باید از معصومین درخواست کرده و سوال‌های خود را از معصومین بپرسند.

ضیایی در خصوص سخنان امام رضا(ع) در مورد طب اسلامی تشریح کرد: حضرت رضا(ع) در آموزه‌های خود در رسانه ذحبیه به زنجبیل توجه ویژه‌ای کرده و فواید زیادی را برای آن بیان کرده‌ است. زیرا این گیاه دارویی برای سرطان‌های اختصاصی زنان مانند سرطان سینه، دهانه رحم، التهاب مثانه، پیشگیری و درمان فراموشی و زوال عقل، پیشگیری و درمان آلزایمر و .. داروی بسیار موثری محسوب می‌شود. همچنین خداوند در آیه ۱۷ سوره انسان در خصوص زنجبیل فرموده است: «و یُسْقَوْنَ فیها کَأْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبیلاً؛ در بهشت از جامی که ساختار و مزه‌ و عطرش شبیه زنجبیل است، به آن‌ها می‌نوشانند.»

او ادامه داد: همچنین امام رضا(ع) در خصوص فواید سیب نکات زیادی فرموده‌اند. افرادی که اسید معده، ریفلاکس مخفی، ضعف دل و … دارند، از سیب زرد رسیده شیرین استفاده کنند تا بهبود یابند.

همچنین علی تقی‌پور، سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این کنگره تصریح کرد: اروپا به سمتی در حال حرکت است که آن‌ها در حوزه سلامت معتقدند تعریف سلامت همان بیمار نبودن است، اما باید هر تعریفی دیدگاهی فلسفی داشته باشد، این نوع نگاه ناشی از نگاه زیست‌شناسانه به انسان بوده که از دیدگاه و فلسفه اثبات گرایی بیان نشأت گرفته است. همچنین در این دیدگاه معتقد بودند که جسم با روح وحدت و اجتماعی ندارد.

وی گفت: با مرور زمان متوجه شده‌اند که این دیدگاه کامل و جامع نیست و باید این تعاریف را تعمیم دهند. مدل بعدی که بعد از تحول بیان شده است، همان مدل بایوسایکوسوشیال است که این مدلی روانی، اجتماعی و جسمی است که در آن مفروضات تغییر کرده و وحدت بین روان و جسم را بیان می‌کند و معنای سلامت در آن شامل صحت کامل جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود.

تقی‌پور بیان کرد: لقب امام رضا(ع) عالم اهل بیت است، باید به این ویژگی توجه کنیم و به آموزه‌های عالم اهل بیت در خصوص سلامت اهمیت دهیم، زیرا ایشان علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روانی، اجتماعی و معنوی را در نظر گرفته و در خصوص آن بیانات گران‌قدری را ارائه داده‌اند، همچنین در دهه ۶۰  مقام معظم رهبری کاری را شروع کرده‌اند که همچنان ماندگار است و در قالب کنگره بین‌المللی ادامه یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha