به گزارش ایسنا، مهدی بهرام پور با اشاره به اینکه موضوع بازنگری ضوابط احداث پارکینگ های عمومی شهر تهران در دست اقدام معاونت شهرسازی و معماری قرار دارد، گفت: طی بررسیهای به عمل آمده سرانه مالکیت خودرو در پایتخت از ۲۰۱ دستگاه در هر یک هزار نفر در سال ۱۳۸۳ به ۴۷۱ دستگاه در هر یک هزار نفر در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته، ضمن اینکه بر اثر بی توجهی نهادها و دستگاههای مسئول در قبال برخی از مهمترین تکالیف طرح جامع همچون ساماندهی فضاهای بهداشتی و درمانی، ساماندهی مراکز آموزشی و آموزشی عالی و ... ، زمینه تولید سفر مضاعف و افزایش طول سفر و نهایتا افزایش ضریب اشغال معابر و خیابانهای پایتخت توسط خودروها فراهم شده است؛ موضوعی که به ویژه در ساعات پیک ترافیک صبح گاهی و عصرگاهی مشهود است.
وی ادامه داد: برای غلبه بر این چالش، شهرداری تهران در سنوات گذشته با ارائه ضوابط ساخت و ساز برای احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران در قالب بند یک از صورتجلسه ۴۳۶ کمیسیون ماده ۵، تلاش کرده تا نسبت به ترغیب مالکان و بخش خصوصی به احداث پارکینگ های عمومی در اماکن و محدوده های مجاز اقدام کند و در این مسیر با اعطاء مشوقهایی از جمله احداث کاربری های تجاری و اداری در طبقات همکف و اول و همچنین تالار در طبقه فوقانی، زمینه سازی لازم برای انتفاع متقابل مالکان به عنوان دارندگان حقوق خصوصی و شهروندان از جنبه حقوق عمومی را فراهم آورد.
مدیر کل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران تصریح کرد: در نتیجه این سیاست گذاری تعدادی پارکینگ عمومی (طبقاتی) در شهر تهران احداث شد، اما به چند دلیل عمده از جمله تغییر در نظامات حاکم بر طرح تفصیلی جدید که عملا سطح و سطوح زیادی را به پهنههای فعالیت و مختلط اختصاص داد و به دلیل عدم مکانیابی صحیح برای احداث پارکینگ های عمومی (به دلیل تثبیت پارکینگ ها از طرح تفصیلی قدیم) و بی توجهی به شکل گیری مقاصد و مراکز جدید جاذب سفر، محدود کردن امکان احداث پارکینگ به محدوده دارای تثبیت تجهیزات و تأسیسات شهری و...، امروزه ضوابط مذکور فاقد جنبه های برانگیزاننده برای مالکان و بخش خصوصی به منظور احداث پارکینگ عمومی در سطح شهر تهران است.
بهرام پور با تأکید بر اهمیت پیش بینی فضای مناسب برای پارک خوردوها به ویژه در مناطق پرتراکم و مرکزی شهر، اظهار داشت: براساس نتایج برخی مطالعات انجام شده، روزانه بیش از یک میلیون خودرو در شهر تهران برای پیدا کردن جای پارک تا ۳۰ دقیقه وقت صرف می کنند، بنابراین، اتخاذ تدابیر مناسب در زمینه ضوابط ساخت پارکینگهای عمومی را میتوان عاملی مهم و غیر قابل انکار در کاهش حجم اتومبیل های سرگردانِ در جستجوی فضای پارک و در نتیجه کاهش زمان تأخیر در شبکه برشمرد.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، وی افزود: برای غلبه بر این چالش که به دغدغه ذهنی بخش قابل توجهی از شهروندان تبدیل شده، اداره کل شهرسازی و طرح های شهری، بازنگری ضوابط احداث پارکینگ های عمومی در سطح پایتخت را در دستور کار خود قرار داده و در نظر دارد با توجه به ظرفیت های حقوقی از جمله نظام پهنه بندی در ساخت، بهره برداری و تعریف عملکردهای احتمالی مجاز به استقرار در پارکینگ های عمومی اقدام لازم را در این زمینه انجام دهد.
انتهای پیام
نظرات