به گزارش ایسنا، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حملونقل بینالمللی از موضوعات مهم در سیاستهای کلی حملونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است و با توجه به اهمیت راهآهن رشت- آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهمترین طرحهای ترانزیتی و تحولزا در توسعه راهآهن، این پروژه در اولویتهای اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
محور ریلی رشت - آستارا با طول ۱۶۴ کیلومتر، یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور است که به گفته مسئولان تاکنون عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است؛ همچنین بنا شده با همکاری روسیه، بخش دیگری از تامین مالی این پروژه انجام شود.
چندی پیش معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با تشریح مزایای اقتصادی و ترانزیتی راهآهن رشت - آستارا، در خصوص نحوه مشارکت روسیه در احداث این راهآهن گفت: موافقتنامه تامین مالی طرح از روسیه بهصورت دریافت وام صادراتی و تا سقف پنج میلیارد دلار است.
بیشتر بخوانید
نهاییسازی انعقاد قرارداد رشت - آستارا تا پایان سال میلادی
خط آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب
وضعیت همکاریهای زیرساختی و حملونقلی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، مهرماه و در یک جلسه مورد بررسی قرار گرفت و معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت پروژه ریلی رشت - آستارا برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال جنوب، خواستار اهتمام جدی طرف روس برای نهاییسازی فاز طراحی و انعقاد قرارداد تجاری تا پیش از پایان سال جاری میلادی شد.
در این راستا بهتازگی مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- درباره آخرین وضعیت راهآهن رشت - آستارا اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه رشت با آستارا در توافق با روسیه از ابتدای سال جدید میلادی آغاز خواهد شد و توافق با ارمنستان منجر شد که برای اولین بار با شرکتهای ایرانی قرارداد بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری برای تکمیل کریدورهای گذرگاهی شمال به جنوب منعقد شود.
گفتنی است؛ کریدور شمال - جنوب در حال حاضر با حلقه مفقوده رشت - آستارا مواجه است و آنطور که مسئولان حوزه حملونقل عنوان کردند، در صورت تکمیل شدن، منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات