به گزارش ایسنا، شرکت کشتیرانی «زیم» وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با توجه به تهدید امنیتی مستمر در دریای سرخ و خلیج عدن به دلیل حملاتی که از یمن انجام میشوند، در اسرع وقت هزینههای مربوط به حملونقل از آسیا به دریای مدیترانه را افزایش خواهد داد.
وبگاه روزنامه اقتصادی صهیونیستی «گلوبز» به نقل از این شرکت اعلام کرد، تهدید یمن بر مسیر تجاری بینالمللی و در ادامه بر تمامی شرکتهای کشتیرانی فعال در منطقه که برخی از آنها اقدامات مشابهی را در پیش گرفتند، تاثیر میگذارد.
همچنین این وبگاه فاش کرد که زیم حدود دو هفته قبل تصمیم گرفت به دلیل تهدیدهای یمن، مسیرهای دریانوردی خود را از شرق اراضی اشغالی تغییر دهد و به جای عبور از باب المندب، آفریقا را دور بزند و از آنجا به سمت کانال سوئز برود.
شرکت زیم مدت این تاخیر را مشخص نکرد، اما در پیامهایی که چند شرکت کشتیرانی بزرگ بینالمللی برای مشتریان خود در اراضی اشغالی ارسال کردند، آمدهاست، این تغییر مسیر به معنای اضافه شدن ۱۸ روز به طول سفر دریایی است، از نظر هزینه نیز ۲۰ تا ۱۰۰ دلار بابت هر کانتینر برای مشتریان اضافه شد.
پیش از زیم، شرکت کشتیرانی «مرسک» دانمارک که ۱۴.۸ درصد از مجموع تجارت جهانی کشتیرانی را در دست دارد، از اعمال هزینههای جدیدی بر محمولههای ارسالی به اراضی اشغالی خبر داد.
شرکت مرسک اعلام کرد، حق بیمه کشتیهای اعزامی به سمت اراضی اشغالی دائما در حال افزایش بوده و به همین دلیل مرسک مجبور است بند شرایط اضطراری را فعال کند، هزینه اضافه شده مربوط به افزایش حق بیمه با هدف تضمین خدماتدهی به مشتریان در اراضی اشغالی اخذ میشود.
به گزارش وبگاه گلوبز، میزان افزایش قیمتها برای هر کانتینر ۲۰ فوتی ۵۰ دلار و برای کانتینرهای ۴۰ و ۵۰ فوتی ۱۰۰ دلار خواهد بود. این دومین اقدامی بود که شرکت مرسک در رابطه با رژیم صهیونیستی در پیش گرفت، پیشتر این شرکت اعلام کرد که قصد دارد دو فروند از کشتیهای خود را به دلیل ارتباطشان با رژیم صهیونیستی از دریای سرخ دور کند، کشتی اول لیزا بود که به هند رسید و از آنجا به بندر صلاله در عمان منتقل شد و دومی کشتی «مرسک باجانی» بود که از کیپ تاون حرکت کرد و به موندرا هند منتقل شد.
خبرگزاری بلومبرگ آمریکا پیشتر اعلام کرد، مسیر دریایی دریای سرخ برای کشتیهایی که از کانال سوئز عبور میکنند، اجتنابناپذیر است، در بلند مدت شرکتها به فکر جایگزینی این مسیر با جنوب آفریقا میافتند که در نتیجه آن ۱۰ روز به سفر دریایی اضافه میشود یا اینکه کشتیهای خود را از کانال پاناما عبور میدهند که در آن صورت هم ۱۱ روز به طول سفر افزوده خواهد شد.
یجال ماور، از محققان پژوهشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اظهار کرد: تغییر مسیر این خط دریایی فشار اقتصادی بزرگی را با خود به همراه دارد و هزینه اضافی افزایش روزهای سفر و مصرف سوخت بیشتر به دلیل دور زدن قاره آفریقا و مسیر برگشت آن به جای عبور از کانال سوئز، بسیار هنگفت است.
برخی رسانههای رژیم صهیونیستی در این رابطه اعلام کردند، تعطیلی خطوط کشتیرانی به صورت خودکار به افزایش هزینههای تمام شده کالاهای وارداتی از طریق دریا منجر خواهد شد و پیشبینی میشود که این روند به شکل گستردهای افزایش یافته و به امنیت غذایی این رژیم ضربه بزند.
این رسانهها تایید کردند که تلآویو حدود ۷۰ درصد از غذای خود را از دریا و به خصوص دام را از بندهای ایلات و اشدود و حیفا وارد میکند.
همزمان ارتش یمن تاکید دارد تا زمانی که محاصره غزه ادامه یابد و از انتقال مایحتاج ساکنان آن از جمله غذا و دارو ممانعت شود، به عملیاتهای خود علیه تمام کشتیهایی که در دریای عرب و دریای سرخ به سمت اراضی اشغالی در حرکت هستند، ادامه خواهد داد.
انتهای پیام
نظرات