به گزارش ایسنا، پیمان جبلی در جشنواره پژوهش و فناوری و آیین تجلیل از نامآوران، پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه علم و صنعت که امروز (دوشنبه ۲۰ آذرماه) برگزار شد، با اشاره به همکاری صدا و سیما با دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در صنعت رسانه و تلویزیون دنیا شاهد پیشرفت پر سرعت دانش هستیم، گفت: بسیاری از عقبماندگیهایی که ما در تولید محتوا در رسانه ملی با آن مواجه هستیم؛ بهویژه در مجموعههای نمایشی و آثار فاخر، ناشی از هزینههای سنگین تولید و زمان طولانی تولید است.
وی ادامه داد: گاهی اوقات موانعی مثل هزینهها و زمان طولانی سبب میشود برنامهسازان و تهیهکنندگان از رفتن به سمت تولید چنین آثاری خودداری کنند و به سمت تولیدات سبکتر با هزینه کمتر بروند و این یک آسیب برای تولیدات فاخر فرهنگی است.
رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به آثار فاخر و ماندگار گذشته گفت: شاهد هستیم که مجموعههای تلویزیونی مثل مختارنامه، یوسف پیامبر، امام علی و ... همچنان مورد توجه هستند ولی ساخت چنین آثاری هزینهبر و زمانبر است. در حال حاضر دو طرح بسیار عظیم سریالهای سلمان فارسی و موسی پیامبر را در دست تولید داریم که ساخت هر یک از این مجموعهها ۷ تا ۸ و شاید تا ۱۰ سال طول بکشد.
وی با بیان اینکه هزینه و زمان طولانی ساخت آثار فاخر همواره به عنوان مانع وجود داشته است، اظهار کرد: برای برطرف کردن این موانع، سرعت بخشیدن و بهصرفه کردن تولید، به شدت نیازمند همکاری و همافزایی با دانشگاهها هستیم.
جبلی یکی از مصادیق روشن این تعامل و همکاری را طرح شهید احمدی روشن دانست و گفت: در حوزه پویانمایی و در قالب طرح شهید احمدی روشن، سفارش حل مسئله، از طرف رسانه ملی به دانشگاه داده شد و برای تولید انبوه محتوای پویانمایی این طرح مطرح شد و امروز در مرحله رونمایی از این توافق به عنوان نماد همکاری رسانه و دانشگاه هستیم.
وی با اشاره به اقدام دیگر در زمینه همکاری صدا و سیما با دانشگاه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: اقدام دیگری که در ماههای آینده و انتخابات پیشرو توسط صدا و سیما رونمایی خواهد شد، احداث ۲۰۰ فرستنده تلویزیونی و به تعداد حوزههای انتخابیه، در اقصی نقاط کشور است.
رییس سازمان صدا و سیما درباره تغییر قانون تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون پیشین انتخابات، به دلیل تعدد نامزدهای انتخابات مجلس، صدا و سیما از پخش تبلیغات نامزدهای مجلس منع شده بود؛ ولی در قانون جدید این اجازه به صدا و سیما داده شده که رسانه ملی از امکانات خود برای تبلیغات استفاده کند.
جبلی این اقدام را کاری بیسابقه و نقطه عطفی در فناوری رسانه دانست و گفت: ایده این نوآوری و فناوری در رسانه، ظرف مدت کوتاهی مطرح شد. بخشی از آن طراحی داخلی، تامین تجهیزات و ... است و بخش دیگر اعتماد به نفس و شجاعت ورود به این عرصه است که بتوانیم از این ظرفیت برای تبلیغات به مدت ۷ روز در ۲۰۰ نقطه کشور استفاده کنیم.
وی در خصوص لوازم مورد نیاز اجرای این طرح توضیح داد: این طرح لوازم متعددی از جمله برنامه نویسی، نرم افزاری و تجهیزات نیاز دارد. یکی از این لوازم طراحی سامانهای برای شناسایی و ایجاد زیرساخت برای ۳۰ هزار نفر نامزد انتخابات است تا بتوانند ویدیوهای خود را بفرستند و در مدت زمان کوتاه این کار انجام شود.
رییس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه این موضوع به عنوان مسئله از طرف رسانه ملی به دانشگاه ارائه شده است، ادامه داد: ما از نمادهای تعامل و هم افزایی صنعت و دانش استفاده خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: ما چارهای نداریم که برای پیشرفت و ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه ملی با دانشگاه ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم.
جبلی افزود: بسیاری از شرکتهای طرف قرارداد ما در رسانه ملی، شرکتهای دانش بنیان و خلاق در طراحی و اجرا هستند و این افتخاری برای کشور است که صدا و سیما در صدر بالاترین همکاری بین صنعت و دانش قرار دارد.
انتهای پیام
نظرات