• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402091913683
  • خبرنگار : 71567

انتقاد رییس دانشگاه تهران از نگاه بازاری به آموزش عالی / راه‌اندازی خانه دانشگاه و صنعت بزودی

انتقاد رییس دانشگاه تهران از نگاه بازاری به آموزش عالی / راه‌اندازی خانه دانشگاه و صنعت بزودی

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه از مفهوم اصلی دانشگاه کارآفرین منحرف شده‌ایم، گفت: متاسفانه گاهی بازاری شدن آموزش عالی موجب می‌شود همه چیز تحت تاثیر تحقیقاتی که صنایع از ما می‌خواهد قرار می‌گیرد؛ در حالی که از وظیفه خود در بخش شاگرد پروری غفلت میکنیم.

به گزارش ایسنا، سید محمد مقمیی در سی و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به برداشت های نادرست از مفهوم دانشگاه آفرین اشاره کرد و گفت: اولین موضوعی قابل بحث در این زمینه این است که ما فکر می‌کنیم اگر می خواهیم دانشگاه کارآفرین داشته باشیم، باید نقش نظریه ها و جنبه های آموزشی کم رنگ و فعالیت های فناوری و نواوری پررنگ شود؛ در حالی که این انحراف در مفهوم دانشگاه کارآفرین است.

وی افزود: ما در دانشگاه کارآفرین باید دنبال علم نافع باشیم و تا زمانی که نظریه های متناسب با نیازهای جامعه تولید نشود، نمی توانیم به هدف خود در ایجاد یک دانشگاه کارآفرین برسیم. بر این اساس برای رسیدن به این دانشگاه باید نظریه ها و فعالیت های آموزشی را به طور جدی دنبال کنیم تا در تحقق این دانشگاه انحرافاتی به وجود نیاید.

رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما باید زنجیره دانشگاه کارافرین که توجه همزمان به نظریه، مباحث تئوری در کنار علم، تحقیق و فناوری است، مورد توجه قرار دهیم. متاسفانه گاهی بازاری شدن آموزش عالی موجب می شود همه چیز تحت تاثیر تحقیقاتی که صنایع از ما می خواهد قرار می گیرد؛ در حالی که از وظیفه خود در بخش شاگرد پروری غفلت میکنیم.

مقیمی تصریح کرد: باید بتوانیم در دانشگاه ها شاگردان متناسب با علم نافع تربیت کنیم. البته شاگرد پروری به معنی روایتگری نیست؛ بلکه باید افرادی عالم، اخلاقی و متناسب با نیاز جامعه تربیت کنیم؛ بنابراین شاگردپروری در دانشگاه کارآفرین باید به عنوان عنصر کلیدی مورد توجه باشد.

*دانشگاه کارآفرین باید خودش یک کارفرما باشد

وی ادامه داد: ما تصور می کنیم در دانشگاه کارآفرین باید دانشگاه را تبدیل به پیمانکار کنیم بر این اساس برخی تعهداتی برای انجام پروژه های تحقیقاتی انجام می دهیم؛ در حالی که دانشگاه کارآفرین باید نقش شریک راهبری و استراتژیک را داشته باشد نه اینکه یک سری خدمات را بدون کم و کاست به کارفرمای خود ایفا کنیم. در حالی که دانشگاه کارآفرین باید خودش یک کارفرما باشد و منافع آن مستقیم یا غیرمستقیم به دانشگاه برگردد.

مقیمی یادآور شد: برای دانشگاه تهران کارآفرین اقداماتی را در دانشکده مدیریت انجام دادیم و تلاش می کنیم نقش دانشگاه را برای تولید علم نافع دنبال کنیم.

رییس دانشگاه تهران نباید استقلال علمی استاد را نادیده بگیریم، افزود: تبدیل شدن اندیشمندان مستقل به عالمان درباری انحراف دیگری است که در خصوص دانشگاه کارآفرین صورت می گیرد. در حالی که باید نیازهای بازار را در نظر بگیریم که البته ما در دانشگاه تهران در موارد نادری تحقیقات کارفرما پسند را مشاهده می کنیم.

وی به حاشیه رساندن صاحبان اندیشه و مسلط شدن کاسبان علمی از دیگر رویکردهای انحرافی در دانشگاه کارآفرین است، گفت: حتما باید این نگاه اصلاح شود و صاحبان علم و اندیشه طرف تعامل در دانشگاه کارآفرین باشد.

مقیمی همچنین جایگزینی مرجعیت علمی با لابیگری را از دیگر انحرافات دانشگاه کارآفرین دانست و افزود: وقتی هم گرایی بین بخش های مختلف خصوصی و دولتی حاصل نباشد یک سری معامله گری ها و لابی گری ها اتفاق می گیرد، در حالی که باید مرجعیت علمی دانشگاه حفظ شود.

رییس دانشگاه تهران صدمه دیدن افراد پژوهشی به دلیل استثمار علمی را از دیگر آسیب های حوزه پژوهش دانست و گفت: خوشبختانه ما مورد حادی در این خصوص در دانشگاه تهران شاهد نبودیم و معتقدیم دانشگاه کارآفرین باید اصول اخلاق پژوهش را مدنظر قرار دهد.

به گفته مقیمی، گاهی تصور می کنیم هر چه آمارهای پژوهش ما بالا شود، برتر هستیم در حالی که در دانشگاه کارآفرین اینگونه نیست به کیفیت بیشتر توجه می شود.

مقیمی مهارت ورزی را اولویت اصلی دانشگاه کارآفرین دانست و گفت: دانشگاه تهران دانشگاهی است که باید متخصصان مختلف تربیت کند که البته باید پایه های علمی آنها نیز قوی باشد و نباید رویکرد مهارت ورزی کاهش یابد. 

*راه اندازی خانه دانشگاه و صنعت

رییس دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: همگرایی ظاهری دانشگاه با صنعت و واگرایی واقعی استاد، محقق و پژوهشگر با نظام آموزشی  از دیگر انحرافات دانشگاه کارآفرین است، بر این اساس شاهد واگرایی برخی اساتید به بهانه فعالیت های تحقیقاتی در نظام آموزشی درون دانشگاهی هستیم. ما برای اینکه این همگرایی را واقعی کنیم اقداماتی از جمله ایجاد پردیس های علم و فناوری را انجام دادیم و تا یک ماه آینده نیز خانه دانشگاه و صنعت را در دانشگاه تهران راه اندازی خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha