به گزارش ایسنا، عباسعلی رهبر در کرسی ترویجی «کرامت به مثابه امر اجتماعی_سیاسی در معرفت قرآنی» که صبح امروز، یکشنبه ۱۹ آذر در دانشگاه علامه برگزار شد، اظهار کرد: موضوع کرامت بحث مهمی است. این پرسش «آیا کرامت یک بحث دینی است یا در مباحث اجتماعی و سیاسی وجود دارد؟» را در ارتباط با کرامت مطرح میشود.
وی با بیان اینکه هرگاه که هرج و مرجی در جامعه به وجود میآید، میتوان مسائل را از مسائل مختلف بررسی کرد، گفت: هرگاه هرج و مرجی رخ میدهد،، تحلیلها بیانگر این است که در این میان کرامت حلقه مفقوده است. کرامت یک مسئله ذهنی نیست و مسئله ذهنی باید تبدیل به ادراک عینی شود. دلیل بررسی موضوع کرامت، حوادث سال گذشته است.
این استاد دانشگاه درباره مهمترین آیه مرتبط با کرامت در قرآن گفت: آیه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَیٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا» مهمترین آیه مرتبط با کرامت است. این آیه بیانگر این است که کرامت هیچ ارتباطی با جنسیت، نژاد، رنگ و ... ندارد.
وی با بیان اینکه آنچه در معرفت سیاسی قران به دنبال آن هستیم، بحث صدق است، افزود: کرامت در تمام عرصهها به رفع تعارض و اقناع عمومی کمک میکند و به افزایش سرمایه اجتماعی کمک میکند.
عضو هیاتعلمی درباره «حسن در مجموع» توضیح داد: حسن در مجموع صفات متعالی انسانی و خیرات اجتماعی سیاسی است که توجه به آن فرد و جامعه را در مسیر پیشرفت مادی و معنوی قرار میدهد.
رهبر با بیان اینکه کرامت باید از منظر میانرشتهای بررسی شود، گفت: کرامت میتواند ارزش، حرمت، شرافت، شان و منزلت باشد. همچنین کرامت با ۳ مفهوم «حریت»، «صفح» و «عزیز» همراه میشود. کرامت با حریت ارتباط معنوی دارد و حزو نیازهای عرفی جامعه به حساب میآید.
وی با بیان اینکه اگر حریت را در جامعه به رسمیت نشناسیم موجب بروز اتفاقاتی در جامعه میشود، گفت: گاهیاوقات برخی از گروهها در به رسمیت شناختهشدن نابرابر هستند؛ به رسمیت شناختهشدن به رفع اختلالها و برداشتن گرههای اجتماعی کمک میکند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ۳ موضوع در جامعهشناسی سیاسی مهم به حساب میآیند، گفت: اعتماد به نفس نیروهای اجتماعی، حرمت نفس و منزلت نفس در در ارتباط با موضوع جامعهشناسی سیاسی اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه دو موضوع کرامت ذاتی و کرامت اکتسابی در قرآن آمده است، افزود: کرامت ذاتی در واقع کرامت در ذات و خلقت است؛ اما منظور از کرامت اکتسابی این است اگر انسان از اخلاق یا ارزشی برخوردار باشد، میتواند اکرم باشد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: کرامت، پایه و اساس بسیاری از حقوق، امتیازهای انسانی است. انسانی به منزله یک حق است. همچنین جامعهای کرامت دارد که عقلانی رفتار کند.
انتهای پیام
نظرات