• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402091309399
  • منبع : بازار

معرفی خدمات بانکداری باز: درهای باز بانکداری

بانک‌ها در سراسر جهان در تلاشند که با استفاده از فناوری‌های جدید، مشتریان را از حضور در شعبه‌ها بی‌نیاز کنند. در این راستا، بانکداری باز (Open Banking) خدمتی است که به شرکت‌ها امکان می‌دهد، نیازهای بانکی‌ را درون بسترهای نرم‌افزاری خودشان (از جمله سامانه‌های مالی و حسابداری) در هر ساعت از شبانه‌روز، برآورده کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از بانک خاورمیانه، بانک‌ها در سراسر جهان در تلاشند که با استفاده از فناوری‌های جدید، مشتریان را از حضور در شعبه‌ها بی‌نیاز کنند. در این راستا، بانکداری باز (Open Banking) خدمتی است که به شرکت‌ها امکان می‌دهد، نیازهای بانکی‌ را درون بسترهای نرم‌افزاری خودشان (از جمله سامانه‌های مالی و حسابداری) در هر ساعت از شبانه‌روز، برآورده کنند. در این مقاله به‌طور مختصر به ویژگی‌های بانکداری باز می‌پردازیم.
بانکداری باز چیست؟

بانکداری باز یک رویکرد بانکی است که برای متقاضیان دسترسی آزاد به خدمات بانکی، اطلاعات تراکنش‌ها و سایر داده‌های مالی را از طریق رابط‌ برنامه‌نویسی کاربردی (API)۱ فراهم می‌کند. API به مجموعه‌ای از روش‌ها، قوانین و پروتکل‌ها گفته می‌شود که به بسترهای نرم‌افزاری اجازه می‌دهد از قابلیت‌های سیستم‌ها و سرویس‌های دیگر استفاده کنند، بدون آنکه به جزئیات داخلی آن سیستم‌ها دسترسی مستقیم داشته باشند.
رویکرد بانکداری باز شامل به اشتراک‌گذاری ایمن داده‌های مالی بین طرف‌های مختلف است و در صورت تایید مشتریان، بانک‌ها را قادر ‌می‌سازد تا با همکاری نهادهای ثالث مانند شرکت‌های فناوری مالی، خدمات و محصولات بهتری ارائه کنند.
تفاوت بانکداری کلاسیک و بانکداری باز

بانکداری کلاسیک یک سیستم بسته است که در آن، داده‌های مالی و خدمات مشتری فقط توسط خود بانک ارائه ‌می‌شود. در این نوع بانکداری، لازم است که مشتریان برای برطرف کردن نیازهای خود، به بانک‌ها مراجعه کرده و برای مدیریت امور مالی خود، از سیستم‌ها و محصولات اختصاصی بانک استفاده ‌کنند. علاوه‌براین، بانکداری کلاسیک اغلب شامل فرآیندهای دستی مانند فرم‌های کاغذی است که به‌طور نسبی، زمان‌بر است.
در مقابل، بانکداری باز شامل یک سیستم باز است که امکان استفاده از خدمات را، خارج از فضای بانک، فراهم می‌کند و داده‌های مالی را در بسترهایی که متقاضیان تمایل دارند، به اشتراک می‌گذارد. این نوع بانکداری با توجه به نیازهای مشتریان، امکان ارائه خدمات و محصولات شخصی‌سازی‌شده را دارد. برای مثال، بانک‌ها می‌توانند به مشتریان خود، مشاوره سرمایه‌گذاری شخصی یا محصولات وام با شرایط مطلوب‌تر را ارائه دهند.

چشم‌انداز بانکداری باز

چند تحول بالقوه که ‌می‌تواند آینده بانکداری باز را شکل دهند عبارتند از:
۱. یکپارچگی بیشتر با سایر فناوری‌ها: بانکداری باز می‌تواند با کمک فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بلاک‌چین، فرآیندهای بانکی را ساده‌سازی کرده و خدمات و محصولات مالی دقیق‌تری را با توجه به نیازهای آنها، ایجاد کند.
۲. افزایش نظارت بر منابع مالی: از آنجا که بانکداری باز به رشد خود ادامه می‌دهد و داده‌های مالی حساس‌تری بین طرف‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود، امکان نظارت بر امنیت و حریم خصوصی داده‌های مشتریان افزایش خواهد یافت.
۳. همکاری بین بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک: در بانکداری باز، بانک‌ها با همراهی شرکت‌های فین‌تک، می‌توانند از جدیدترین روندهای فناوری برای بهبود محصولات و خدمات خود استفاده کنند.
خدمات بانکداری باز بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه با همکاری فین‌تک‌ها، امکان ارائه خدمات بانکی را در سامانه‌های مالی و حسابداری مشتریان خود، فراهم کرده است. بانکداری باز بانک خاورمیانه توانسته است برای مشتریان پیشروی خود، امکان برآورده کردن نیازهای بانکی آنها را در هر ساعت شبانه‌روز، فراهم کند.
خدماتی که در حال حاضر در بانکداری باز بانک خاورمیانه ارائه می‌شوند، عبارتند از:
• استعلام چک صیادی
• تطبیق کد ملی با شماره‌حساب یا شبا
• لیست چک‌های واگذار شده به حساب
• مشاهده جزئیات قبوض و پرداخت آنها
• صورت‌حساب تلفیقی پایانه فروش و حساب بانکی
• دریافت لیست حساب، مانده‌حساب و صورت‌حساب
• تبدیل شماره‌کارت به شماره‌حساب، شماره شبا و برعکس
• انتقال وجه (داخلی، ساتنا، پایا، پل) به‌صورت تکی، گروهی و ترکیبی
• خدمات مربوط به اعتبارسنجی شامل اعتبارسنجی مقصد به صورت تکی یا گروهی (شماره‌حساب، شماره شبا و شماره‌کارت)

امنیت خدمات بانکداری باز

یکی از ویژگی‌های خدمات بانکداری باز، افزایش سطح کنترل اطلاعات مالی است؛ در این نوع بانکداری، کنترل بر روی افرادی که به داده‌های مالی دسترسی دارند، بیشتر شده و صاحبان کسب‌وکارها ‌می‌توانند در هر زمان امکان دسترسی افراد به این اطلاعات را لغو کنند.
در بانکداری باز بانک خاورمیانه، شرکت‌ها می‌توانند برای تراکنش‌ها چند شخص کنترل‌کننده تعیین کنند. به ‌این ترتیب تنها بعد از این مرحله و تایید الکترونیکی امضاداران، تراکنش‌ها از طریق موبایل‌بانک خاورمیانه صورت می‌گیرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha